דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

עידן טראמפ / בית המשפט העליון של ארה"ב הנחית מכה נוספת על העבודה המאורגנת

בפסיקה דרמטית שהתקבלה אתמול (ד'), נקבע כי במקומות עבודה במגזר הציבורי, בהם קיים הסכם קיבוצי, לא תהיה חובה לשלם דמי טיפול לאיגוד המקצועי |ההחלטה צפויה לפגוע משמעותית ביכולת הפעולה של ארגוני העובדים

הפגנת תמיכה באיגודים המקצועיים מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב, 25 ביוני 2018 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
הפגנת תמיכה באיגודים המקצועיים מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב, 25 ביוני 2018 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

העבודה המאורגנת בארה"ב ספגה אתמול (רביעי) מכה אנושה כשבית המשפט העליון במדינה פסק כי האיגודים המקצועיים במגזר הציבורי לא יוכלו עוד לגבות דמי חבר מכלל העובדים במקום בו קיים הסכם קיבוצי.

בעקבות הפסיקה הדרמטית, יוכלו עובדים במקום עבודה מאוגד עם הסכם קיבוצי לבחור שלא לשלם דמי חבר לאיגוד המקצועי, אך עדיין להנות מתנאי העבודה הקבועים בהסכם. כך צפוי כוחה של ההתאגדות במקום להיפגע משמעותית.

עד הפסיקה אתמול, חלה בשוק העבודה האמריקאי "הלכת אבוט", שנקבעה לפני כארבעים שנה כהשלמה לחוק האמריקאי הקובע כי איגוד מקצועי מחויב לייצג את כלל העובדים במקום עבודה בו נחתם הסכם קיבוצי. ההלכה היא זו שהתירה למעשה גבייה של דמי הטיפול הארגוני, הנמוכים מדמי החבר המלאים – ביטוי לכך שהמשכורת של העובד תלויה בהישגים של ההסכם הקיבוצי – בדומה למצב הנהוג בישראל.

כעת, הפך בית המשפט הפדרלי את ההלכה וקבע שעובדים שלא מעוניינים לשלם את דמי הארגון אינם מחויבים בכך. באופן תאורטי, במקום שיש הסכם קיבוצי בו מחליטים רוב העובדים לא לשלם את דמי החבר ודמי הארגון לאיגוד, נשמט בסיס הפעולה של האיגוד המקצועי – הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית. היכולת לבצע מהלכים בשם כלל העובדים נפגעת ויש פתח למשא ומתן אישי במקביל למשא ומתן הקיבוצי.

בפועל, המשמעות היא שאיגודי עובדים בשירות הציבורי בכל רחבי ארה"ב עלולים להפסיד עשרות מיליוני דולרים ולספוג מכה קשה ביכולת לבצע מהלכים אפקטיביים.

התביעה בה ניתנה הפסיקה הוגשה על ידי עובד סוציאלי ממדינת אילינוי בשם יאנוס, שזכה לתמיכה מצד הממשל הרפובליקני ובעלי הון. הפסיקה הושגה ברוב של 5 למול 4 בטענה כי היא פוגעת בתיקון הראשון לחוקה. השופט סמואל א. אליטו כתב עבור הרוב כי "הגענו למסקנה כי הסידור הנוכחי מפר את חופש הביטוי של מי שהוא לא חבר באיגוד מקצועי על ידי כך שהוא מחייב אותו לתרום את הקול הפרטי שלו בעניינים ציבוריים חשובים".

שיעור העובדים המאוגדים בארה"ב עומד אמנם על כ-11% בלבד, רובם בסקטור הציבורי, אך ההשלכות של הפסיקה על יכולת ההתארגנות בארה"ב ובעולם (לרבות בישראל) צפויות להיות קשות.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בירך על ההחלטה. בחשבון הטוויטר שלו, צייץ טראמפ כי "בית המשפט העליון פסק לטובת עובדים לא מאוגדים, שעכשיו לדוגמה יכולים לתמוך במתמודד לפי בחירתו או בחירתה, מבלי שיש את אלו ששולטים באיגוד יחליטו בשבילם. הפסד גדול לקופה של הדמוקרטים".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1011975204778729474

בתנועת "נאבקים למען ה 15" הקוראת להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר לשעה,  טענו כי "בית המשפט העליון הנחית עכשיו את הפסיקה הכי אנטי-איגודית בשנים האחרונות – וזה הולך לפגוע בכל העובדים ברמה הלאומית".

BREAKING: #SCOTUS has ruled against workers. We stand in solidarity with our public sector #union family, and stay…

Posted by Fight for $15 on Wednesday, June 27, 2018

"אתה לא חייב להיות חבר באיגוד כדי לסבול מההשלכות של ההחלטה המסוכנת הזאת" הסבירו, "איגודים מגנים על הזכויות, מעלים את השכר, ודואגים לבטיחות של כלל העובדים. ומתקפה עליהם היא מתקפה על כל אחד מאיתנו".

גם ארגוני המורים, שיצאו לאחרונה למאבק על הגדלת שכרם, מתחו ביקורת על ההחלטה. נשיאת התאחדות החינוך הלאומית, איגוד המורים הגדול בארה"ב, לילי אסקלאן גרסיה, כינתה את ההחלטה "סטירת לחי", אך טענה כי האיגודים המקצועיים "ימשיכו להיות הדרך הטובה ביותר להגיע למעמד הבינוני". נשיאת פדרציית המורים האמריקאית, רנדי ויינגרטן, כינתה את ההחלטה "יום שחור במשפט העבודה האמריקאי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!