דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
24.5°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 24.5°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 23.7°אשדוד
  • 29.4°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 29.3°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
להט"ב

פרסום ראשון / "שמרו על ילדכם": הסתה בראשל"צ יום לפני מצעד הגאווה הראשון בעיר

מסמך החתום ע"י פסיכולוגית לכאורה מזהיר מפני מחלות וסיכון להתאבדות מצד מי שבחרו ב"חיים לא נורמטיביים" | מחטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות נמסר: "החתומה על המכתב אינה רשומה בפנקס הפסיכולוגים, ואם אכן מדובר בשם אמיתי, הרי שהיא גם מציגה מצג שווא" | באגודת הלהט"ב יגישו תלונה במשטרה

כרזת הסתה נגד מצעד הגאווה בראשון לציון, יוני 2018 (יהל פרג')
כרזת הסתה נגד מצעד הגאווה בראשון לציון, יוני 2018 (יהל פרג')
יהל פרג'

מודעות שטנה נגד קהילת הלהט"ב הופצו בימים האחרונים בראשון לציון, אולם הבוקר (חמישי) נדמה כי נשבר שיא חדש: במכתב החתום על ידי דמות פיקטיבית המוצגת כפסיכולוגית בשם 'אפרת אברמוביץ', מוזהרים התושבים מלהתקרב למצעד הגאווה שיתקיים מחר בעיר. המכתב מנוסח באופן מקצועי-רפואי לכאורה, המבקש להזהיר מפני שורה של מחלות וסיכון להתאבדויות מצד "קבוצת אנשים הסובלים מבעיות של תפקוד התא המשפחתי הנורמטיבי הקיים בעולם".

אורית, תושבת ראשון לציון, מצאה הבוקר את המכתב במגרש חנייה במזרח העיר. "ירדתי מהאוטובוס וראיתי את המכתב המזעזע הזה, היא סיפרה בשיחה עם 'דבר ראשון'. "היו עוד כאלו פזורים בחנייה. אני לא יודעת מי חילק את הדפים האלו, אבל ברור שהוא מפיץ שנאה", היא הוסיפה.

מכתב ההסתה בראשון לציון (צילום: יהל פרג')
מכתב ההסתה בראשון לציון (צילום: יהל פרג')

"כרוזים כגון אלו הם בדיוק מה שמעודד הדרה והתנכלות לקהילה הגאה"

"התנועה למען פסיכולוגיה ציבורית, חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר והסתדרות הפסיכולוגים בישראל רואות בחומרה רבה תיוג של הקהילה הלהט"בית כקהילה הסובלת מהפרעה נפשית ומשפחתית, ומוקיעות מכל וכל אזהרות מסוג זו שחולקה בראשל"צ שאינן אלא הסתה כנגד אותה קהילה", אמרו לנו היום בחטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר. "כרוזים כגון אלו הם בדיוק מה שמעודד הדרה והתנכלות לקהילה הגאה ולא ברור כיצד גורם המציג עצמו כגורם טיפולי מפיץ אותם".

על פי אנשי החטיבה, "חשוב להדגיש כי החתומה על המכתב אינה רשומה בפנקס הפסיכולוגים, ואם אכן מדובר בשם אמיתי, הרי שהיא גם מציגה מצג שווא. עמדותיה מנוגדות לידע התיאורטי והקליני בנוגע להתפתחות נפשית ונטיה מינית שנצבר לאורך עשרות שנים דרך מחקר אמפירי, ניסיון טיפולי וחשיבה תאורטית. המציגה מבססת את עמדותיה על מידע חלקי, מוטה ומגמתי ואין להתייחס אליו כבסיס לגיטימי לביסוס עמדה בנושא."

"עובדתית אנחנו רואים שבמקומות בעולם שיש בהם יותר קבלה חברתית להט"ב סובלים פחות מבעיות רפואיות. אחת הדוגמאות המופלאות לזה הן מדינות בארה"ב שבהן אושרו נישואין לזוגות בני אותו מין, ושם רואים ירידה בבעיות רפואיות בקרב להט"ב. זו הוכחה שחקיקה וקבלה חברתית מורידה תחלואה.

"לא בגלל כל מני הומופובים למיניהם אנחנו צריכים לחזור ולהתחבא"

מדוברות הכנסת נמסר, כי "אזכור הדיון בוועדה לזכויות הילד וכן של תחקיר שנעשה ע"י חוקרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת (הממ"מ), במכתב שהופץ לתושבי ראשון לציון, הינו מניפולטיבי ומוציא את ממצאי התחקיר מהקשרם ומעוות את מסקנותיו. המכתב שהופץ יוצר מצג שווא, לפיו הדיון בוועדה לזכויות הילד, כמו גם המסמך שהוכן ע"י חוקרת הממ"מ, תומכים לכאורה בקו האידאולוגי אותו מציג מנסח המכתב, אף שאין הדבר כך, כלל וכלל. הכנסת ובכלל זה הממ"מ, אינם אחראים לשימוש שנעשה בשמם במכתב שהופץ לתושבי ראשון לציון, וכמובן שאינם עומדים מאחורי המסקנות שמנסח המכתב מבקש להנחיל לציבור הרחב".

מרבית "הטענות" המופיעות במכתב מבוססות על כתבה שפרסם איתי גל, כתב הבריאות של Ynet ב-2015, בה מרואיין דר' גל וגנר, והיא פורסת את ההתמודדויות הרפואיות הניצבות בפני להט"ב. שוחחנו עם דר' וגנר כדי להבין האם הוא מתחרט על פרסום הכתבה, ששימשה ככלי ניגוח בידי להט"בופובים: "לא מתחרט על המאמר. לא חושב שבגלל כל מני הומופובים למיניהם אנחנו צריכים לחזור ולהתחבא. להפך, זה רק מחזק את הכוח והרצון להלחם על הזכויות, וגם את ההבנה שמערכת הבריאות תכיר את הקהילה הלה"טבית. כל מכתב כזה רק מחזק אותנו לקדם את הבריאות של הקהילה."

אוהד חיזקי מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב הגיב על המכתב: "משהו מדאיג קורה בראשון לציון. כרזות ופליירים שכל מהותם שטנה, שנאה, בורות והפחדה. מתנגדי מצעד הגאווה לא בוחלים בשקרים והשמצות בניסיונם הפתטי למנוע מהציבור הרחב לבוא ולהזדהות עם חברות וחברי הקהילה הלהטבית בעיר. היום תוגש תלונה במשטרה ונדרוש לחקור מי עומד מאחורי המכתב ולהעמידו לדין".

אירוע גאווה בראשון לציון, 2017 (אבי קקון)
אירוע גאווה בראשון לציון, 2017 (אבי קקון)

מעיריית ראשון לציון נמסר כי: "אין סכנה גדולה יותר במדינת ישראל ולציונות מקיטוב פנימי, חוסר סובלנות ומחסור חמור בערך המקודש 'ואהבת לרעך כמוך'.
ראשון לציון תמשיך להיות עיר פתוחה, סובלנית וליברלית לכל הבאים בשעריה והמתגוררים בגבולותיה." נציין שהשבוע הונף דגל הגאווה ברחבת העירייה, התקדמות משמעותית מהשנים הקודמות בהן לא תמכה העירייה במצעד ובקהילה בעיר.

מצעד הגאווה שיתקיים בשישי יחל בשעה 10:00 ויגיע לרחבת העירייה. באירוע יופיעו הזמרת נסרין קדרי, והוא יונחה ע"י עידן רול.

"די לציין כי נטייה מינית שאינה הטרו-סקסואלית אינה בשום פנים מוגדרת כהפרעה נפשית", אומרים עוד בהסתדרות הפסיכולוגים, "לא רק זאת, אלא המחקרים בנושא בהחלט מצביעים על נזקים פסיכולוגיים מהתמודדות עם עמדות דומות לאלו שהכותבת מציגה הפוגעים בלגיטימיות של חברי הקהילה הלהט״בית לדרוש שיוויון, חירות והכרה הדדית."

דר וגנר, העובד בחברה לרפואת להט"ב של ההסתדרות הרפואית, מחדד את הסיבות האמיתיות בגללן להט"ב סובלים מבעיות רפואיות: "אנחנו יודעים שבפן הרפואי אנשים להט"בים סובלים מבעיות רפואיות בשכיחות יותר גבוהה משאר האוכלוסיה – הסיבה העיקרית, הבולטת, המחקרית והברורה מעבר לכל ספק היא בדיוק מסמכים כאלו שיוצרים סטרס, לחצי חיים. אנשים להט"בים חיים תחת מכבש לחצים מתמשך במשך כל החיים שלהם, זה גורם פיזיולוגי למחלות – מעלה שכיחות של בעיות רפואיות שונות. הסטרס הזה נגרם אך ורק בגלל להט"בפוביה חברתית, המתבטאת בזה שאין זכויות שוות, בזה שהקללה הומו היא הקללה הכי נפוצה בבתי ספר, בזה שלהט"ב חוווים יחס לא נאות מצד צוותים רפואיים, או בחוסר ידע מצד צוותים רפואיים."

"בואו ננסה לדמיין נער בן 16 שגר בראשון לציון ורואה את הדף הזה מונח לפניו ברחוב", מבקש דר' וגנר,  "אין ספק שזה יוצר אצלו תחושת פגיעה, עלבון וחוסר ערך. מצבים כאלו, חוסר קבלה חברתית, יוצרים פגיעה רפואית – זו הסיבה ליותר דיכאון וחרדה, לשימוש מוגבר בחומרים ממכרים.

"עובדתית אנחנו רואים שבמקומות בעולם שיש בהם יותר קבלה חברתית להט"ב סובלים פחות מבעיות רפואיות. אחת הדוגמאות המופלאות לזה הן מדינות בארה"ב שבהן אושרו נישואין לזוגות בני אותו מין, ושם רואים ירידה בבעיות רפואיות בקרב להט"ב. זו הוכחה שחקיקה וקבלה חברתית מורידה תחלואה. ומילה ללהט"ב – אנחנו משתדלים לתת כוחות לכל להט"ב, כולל בראשון לציון, כדי שידע שהוא בנאדם שווה זכויות, חשיבות וערך, ואנחנו רוצים להמשיך ולשמור על הבריאות שלנו".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!