דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

קריק-טור / הקריקטורה שמבקרת את אלג'זירה וממחישה את הפיצול בעולם הסוני

מה גרם לקריקטוריסט להאשים את אל ג'זירה ב"שנאת ערבים" ואיך סיקרה הרשת את המהומות באיראן?

נעם בנעט
נעם בנעט
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

אחד הנושאים החמים ביותר במזרח התיכון הוא "הסושי" – המאבק של הסונים נגד השיעים. שנים רבות הסונה שלטה בכיפה במובהק, כשהשיא במאה ה-20 הוא ימי ג'מאל עבד אלנאצר, נשיא מצרים (1954-1970) ומנהיג העולם הערבי. אז היו שתי מדינות שאינן ערביות שהיו דווקא עם אוריינטציה חילונית ומערבית – איראן ותורכיה. מאז המהפכה האסלאמית באיראן בשנת 1979, וביתר שאת בשנים האחרונות, אנו רואים את שובה של השיעה שמקבלת תמיכה של הדוב הרוסי.

המצב החדש הוא אחדות שיעית ופיצול סוני. הציר השיעי הכולל את חזבאללה הלבנונית, החות'ים בתימן, חלק מהגורמים השיעים בעיראק וכמובן שלטון אסד בסוריה, כולם מאוחדים תחת כנפי איראן האסלאמיסטית.

בעולם הסוני לעומת זאת, קיימים שני צירים. הציר הראשון הוא ציר מסיב"א (מצרים, סעודיה, ירדן, בחרין, איחוד האמירויות הערביות) – מדינות בעלות יחסים טובים עם ישראל, מי מעל השולחן ומי מתחתיו. מדינות אלה נמצאות בחרם מדיני וכלכלי על העומדת בראש הציר השני – קטאר. ציר קטאר משתף פעולה עם תורכיה של ארדואן, תומך בתנועת "האחים המוסלמים" ובתנועת הבת שלה – חמא"ס.

בציוץ שמתגלגל בטוויטר עולה הטענה שאל-ג'זירה שונאת ערבים מאז הקמתה ועד היום. כותרת הקריקטורה של פהד אומרת "שנאת הערבים" בהתייחסותה ליחס של הרשת מול העולם הערבי לעומת היחס של הרשת לעולם הלא-ערבי דוגמת איראן ותורכיה. בקריקטורה עצמה אנו רואים דמות אדם עם משקפי שמש, המסמלים אטימות וריחוק. המשקפיים המסמלים את שידורי הרשת הקטרית אלג'זירה לאורך השנים.

https://twitter.com/ArabMubasher/status/1011905851144187906

במשקף ימין (שמאל של מרכיב המשקפיים) אין שידורים על "הפגנות באיראן", כלומר אין דיווחים. במשקף שמאל (ימין של מרכיב המשקפיים) יש שידור מפוצל של אלג'זירה על האביב הערבי, תוניס, סוריה, מצרים, לוב ותימן.

זאת כרמז לכל השידורים ששודרו באלג'זירה החל מימי המהומות של 2011 ועד האירועים שמתרחשים עדיין בסוריה, לוב ותימן. עד היום רבים הטוענים כי נפילת המשטרים במצרים, לוב ואחרים קרו לא רק בשל המפגינים אלא לא מעט בשל שידורי אלג'זירה את ההפגנות ועידודם. הקריקטורה באה ואומרת שרשת אלג'זירה מדווחת מה קורה במדינות ערב, אבל לא אומרת מילה על ההפגנות באיראן.

ואם תרצו, נעלה את הפרשנות לדרגה הבאה. האיש עליו כתוב "אלג'זירה" נראה כנשיא תורכיה, רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן. אֶרְדוֹאָן זכה השבוע שוב בבחירות לנשיאות תורכיה, אך בעקבות משאל העם שהוביל באפריל 2017 המחזיק במשרת הנשיא מחזיק בסמכויות רחבות ביותר מאי פעם.

הקריקטורה מסכמת לנו את שיתוף הפעולה בין אלג'זירה הקטרית, תומכת ברוח האחים המוסלמים, עם דרכו של אֶרְדוֹאָן. בעיני הקריקטוריסט אלג'זירה דואגת לשני הגורמים החזקים במזרח התיכון שאינם ערבים – תורכיה של ארדואן ואיראן האסלאמיסטית.

בקיצור, ניפגש בין הצירים.


נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!