דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

באים לבנקאים / ועדת החקירה הפרלמנטרית ללווים גדולים תזמן את נציגי בנק לאומי

ועדת החקירה ביקשה לקבל מידע על פישמן ועל לווים גדולים נוספים | על הוועדה נמתחה ביקורת, בטענה שהבעיות שהיא מטפלת בהן כבר אינן רלוונטיות

מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק-עמינח עם יו"ר הבנק דויד בורדט, ארכיון. (צילום: פלאש 90)
מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק-עמינח עם יו"ר הבנק דויד בורדט, ארכיון. (צילום: פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

ועדת כבל לבדיקת האשראי ללווים הגדולים במשק, בראשות הח"כ איתן כבל, הודיעה אתמול (חמישי) שנציגי בנק לאומי יהיו הראשונים להופיע בפני הוועדה. במכתב שנשלח מהוועדה ליו"ר הבנק דוד ברודט ומנכ"לית הבנק רקפת רוסק-עמינח מתבקשים השנים לדאוג למסירת מידע על קבוצות פישמן, אפריקה ישראל, אי.די.בי וכן קבוצת דלק ואיש העסקים יצחק תשובה.

תפקידה של הוועדה, שהקמתה אושרה ברוב של 42 חברי כנסת ביוני בשנה שעברה, היא לחקור את בחירתם של הבנקים להעניק הסדרי חוב לאליעזר פישמן במטרה למנוע ממנו פשיטת רגל. כבל אמר בוועדה כי "המנכ"לים של הבנקים והגופים המוסדיים יידרשו להגיע ולהסביר למה העניקו פעם אחר פעם הלוואות לטייקונים, למה נתנו כסף ללא ביטחונות רציניים". כבל הוסיף כי "יושבי ראש הבנקים והגופים המוסדיים, כולל חברי מועצות המנהליים, יידרשו להסביר האם ועדות הביקורות והאשראי פעלו באופן אחראי". עוד אמר כבל ש"הציבור רוצה לדעת איפה היו בנק ישראל והפיקוח על הבנקים. אם ידעו מה הם עשו? אם לא ידעו, הם גם צריכים לתת הסבר".

פישמן איבד בשנת 2006 סכום של כ-400 מיליון דולר אותם לקח בהלוואה, והמשיך לגלגל את חובותיו לבנקים כדי להימנע מפשיטת רגל. הבנקים, ובייחוד בנק הפועלים ובנק לאומי, הציעו לפישמן הסדר חוב במסגרתו ישלם 400 מיליון שקל בתוך חמש שנים, ובתמורה ימחקו הבנקים 1.49 מיליארד שקל מתוך חובותיו של פישמן, שעמדו אז על מעל ל-2 מיליארד שקלים.

כבל טען אז כי הפרשה משקפת יחס מקל מדי של הבנקים כלפי בעלי העסקים הגדולים, לעומת היחס הנוקשה שהם מראים כלפי בעלי חוב קטנים. "הציבור זועם כי הוא מרגיש שיש קבוצה קטנה של טייקונים שעושה קומבינה עם קבוצה קטנה של בנקאים, שעושים קומבינה עם קבוצה קטנה של רגולטורים בכסף של כולנו", אמר אז כבל, וטען כי על אף החובות האדירים של פישמן, הבנקים היו מוכנים להגיע להסדר חוב, בזמן ש-6 משפחות מפונות מבתיהן בכל יום בשל חובות משכנתא.

עם זאת, על פי דו"ח בנק ישראל האחרון, בשנים האחרונות חל דווקא גידול באשראי שניתן לעסקים קטנים ובינוניים בישראל. "אנו עדים בשנים האחרונות לעלייה חדה של היקף האשראי שהמערכת הבנקאית מעמידה למגזר זה. משנת 2011 צמח תיק האשראי לעסקים הקטנים ביותר מ-50%. בשנת 2017 אנו רואים לראשונה מזה שנים רבות שסך האשראי שהועמד לעסקים קטנים גבוה מזה שהועמד לעסקים גדולים", נכתב בדוח השנתי של הפיקוח על הבנקים.

משתתפי הוועדה האשימו בעבר את הבנקים בהעדפת לקוחות גדולים, וקראו ליישום שורה של צעדים להגברת התחרותיות במגזר הפיננסי. ח"כ נחמיאס-ורבין קראה ליישום מלא של חוק שטרום, שנועד להגביר את התחרות במגזר הבנקאי, כדי להגביר את כוחם של הצרכנים הפרטיים מול נותני האשראי. היא הוסיפה כי "לא מדובר בחיפוש אשמים אלא (בניסיון) להבין סופסוף מה הם כשלי המערכת. לכל אלה שטענו שהאשראי הוא איכותי והמערכת הפיקה לקחים, השבתי שאם כך, איך זה שתוך כדי פעולת ועדת המשנה בראשותי קרס עוד לווה ממונף? גם בחירות לא יכשילו את הוועדה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!