דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דבר השבוע

זבוב על הקיר / כך (אולי) זה נשמע: ישיבת השרים המיוחדת להיערכות לאירוויזיון

ראש הממשלה בנימין נתניהו נטע ברזילי במעון רהמ בירושלים לאחר הזכייה באירוויזיון (קרדיט חיים צח/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נטע ברזילי במעון רהמ בירושלים לאחר הזכייה באירוויזיון (קרדיט חיים צח/ לע"מ)

"אתה מדמיין את בגין יושב פה ומתעסק ביזהר כהן וירדנה ארזי?", מלמל נתניהו לכיוון שר האוצר | "כולנו רוצים שזה יהיה בירושלים, כן?", אמרה השרה רגב, "אני מקווה שאנחנו לא נתקפל בנושא הזה?" | שיחה דמיונית, במציאות שעולה על כל דמיון

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שיחתם של ראש הממשלה ושר האוצר על הפרטת דואר ישראל ונושאים נוספים שעל סדר היום התארכה מעבר למתוכנן, ואל המבואה כבר הגיעו משתתפי הישיבה הבאה. שר התקשורת איוב קרא הקדים להגיע ובילה את השעה האחרונה במקומו הקבוע בכניסה ללשכה. שנים הוא יושב בכיסא הזה בכל פעם שהוא מגיע ללשכת ראש הממשלה, בין אם הוזמן לישיבה ובין אם לאו, עד כי נדמה שהכיסא אימץ את תווי גופו של השר. שרת התרבות הקדימה גם היא להגיע, אבל מבחינתה השהות בבניין של משרד ראש הממשלה לא צריכה להתבזבז בישיבה. מרגע שהגיעה רגב לבניין היא הספיקה להגיד שלום ולהחליף כמה מילים עם לא פחות מעשרה מעובדי הלשכה. זוטרים או בכירים, מבחינתה כל אחד מהם יכול לתרום במשהו להידוק הקשר עם נתניהו. שר התיירות יריב לוין דייק, והגיע בדיוק בשעה שנכתבה בזימון. לוין לא רצה להקדים, ובטח שלא לאחר. בדקות הספורות שנאלץ להמתין עד שראש הממשלה ושר האוצר יסיימו הוא עמד בשקט בכניסה.

"אתם מוזמים להיכנס", פנתה המזכירה לשרים הממתינים בחיוך מאולץ.

נתניהו וכחלון נראו מחויכים ונינוחים לקראת הישיבה המוזרה שעמדה להתחיל. בזמן שהשרים נכנסו לחדר, מלמל נתניהו לכיוונו של שר האוצר – "אתה מבין במה אני צריך להתעסק? תחרויות כוכב נולד. אתה מדמיין את בגין יושב פה ומתעסק ביזהר כהן וירדנה ארזי?"

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)

השרים כבר תפסו את מקומם. מחוץ לחדר מיהרה המזכירה לקרוא ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שיצטרף לישיבה.

"טוב, אני מקווה שאחרי המבוכה של המשחק מול ארגנטינה הישיבה הזו תהיה קצרה", פתח ראש הממשלה את הישיבה כשהוא מביט לכיוונה של השרה רגב. "אין לי שום כוונה לתת לאירוויזיון לחמוק לנו בין האצבעות, ואין לי גם שום כוונה לבזבז על הנושא הזה עוד דיון. אביחי יגיע עוד רגע כדי להסביר את הפן המשפטי של הסוגיה, את החלופות אתם כבר מכירים מהדיון הטלפוני שקיימנו בשבוע שעבר".

"אני מזכירה שאני לא שותפתי בשיחת הועידה ביום שישי", אמרה רגב במרירות, ואז חייכה לרגע והוסיפה "אבל בכל זאת תרשה לי להגיד שאתה מנהיג גדול, למרות שחלק מהאנשים בארץ לא אוהבים להגיד את זה. בכל מקרה, עודכנתי בשיחה".

"דוז פואה" מלמל לעצמו כחלון על ההופעה של שרת התרבות.

היועץ המשפטי לממשלה שנכנס לחדר תוך כדי דבריה של השרה מיהר למלא את חלקו בדיון. "טוב, העניין הוא פשוט", אמר, "ראשי תאגיד השידור קיבלו פניה מהארגון האירופי. הם טוענים שקיומו של תאגיד שידור שאינו משדר חדשות הוא תקדים שייאלץ אותם להוציא את רשות השידור, סליחה, את תאגיד השידור, מהארגון. במקרה כזה אירוח האירוויזיון יעבור למדינה אחרת. כרגע הנושא של הפרדת תאגיד השידור מחטיבת החדשות שלו עומדת תלויה בבג"ץ. הכרעה בנושא צפויה עוד מספר חודשים".

"רגע", קטע שר האוצר את היועמ"ש, "זה אומר שהכסף להפקת האירוע ייצא כשאנחנו בכלל לא יודעים אם נוכל לקיים אותו".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90).
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90).

"בדיוק", השיב מנדלבליט, "קשה לי להעריך מה יחליטו שופטי בג"ץ בעניין, ואני לא בטוח שאתם רוצים עוד שערורייה של כסף מהקופה הציבורית שנזרק לפח בגלל מה שבציבור נתפס כגחמות".

"אנחנו מדברים פה על אירוע שיכול להכפיל את כניסות התיירים בשנה" הוסיף השר לוין, "אלו לא הצליינים התפרנים שמגיעים לכנסיות בירושלים ולסיבוב בכינרת. אלו תיירים שמשאירים פה כסף".

שר התיירות יריב לוין. (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
שר התיירות יריב לוין. (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"אם לחזור לעניין המשפטי", כחכח מנדלבליט בגרונו, "אפשרות אחת היא להמתין לבג"ץ. האפשרות השנייה היא להקדים את בג"ץ, ולבטל את פיצול התאגיד. האפשרות השלישית היא לחכות ולראות איך יגיבו האירופאים".

לחכות, חשב לעצמו כחלון. אוהב לחכות המנדלבליט הזה.

"אני מזכיר לכולכם שמדובר באירוע שצפוי להתרחש חמישה חודשים לפני הבחירות", אמר נתניהו והביט שוב בשרת התרבות שלו, "עד אז כבר כולם ישכחו מהסיפור של מסי. אבל אני לא מוכן לספוג פיאסקו של ביטולים והחרמות רגע לפני הבחירות".

"אני חשבתי…" אמר שר התקשורת קרא והשתהה לרגע

בטח חשבת, חייך לעצמו כחלון.

"אני חשבתי שאפשר אולי להגיע לאירופאים בערוצים אחוריים", אמר קרא כממתיק סוד, "אני יכול להרים טלפון לכריסטיאן שטראכה. אני בטוח שהוא יכול להפעיל לחץ חיובי מכיוון האוסטרים. הוא רק מחכה להזדמנות להוכיח שהם לא אנטישמים".

שר התקשורת איוב קרא (יונתן זינדל פלאש90)
שר התקשורת איוב קרא (יונתן זינדל פלאש90)

"אנחנו עדיין זוכרים את פליטת הפה שלך מול האיטלקים", היסה ראש הממשלה את שר התקשורת, "חצי שנה לקח למשרד החוץ לתקן את הנזקים של כישוריך הדיפלומטיים. זה נכון שמאז הרצל אף אחד לא הזיז פה דברים כמוך. רק תשתדל יותר להזיז אותם לכיוון מועיל".

ניכר היה שלראש הממשלה אין סבלנות לעצות האחיתופל של השרים שלו. הוא לא אהב את הדיון הזה, והרגיש פחיתות כבוד מעצם הצורך לעסוק בו. אבל הוא לא יכל להרשות לעצמו להשאיר את העניין לטיפולם של שרת התרבות ושר התקשורת.

"ביחס לפיצול התאגיד, מאז שחוקקנו את החוק הזה גילינו שכלב נובח לא נושך", אמר, "אני חושב שהמסר לתאגיד עבר. עכשיו, כשערוץ 20 משדר חדשות וערוץ 10 הולך להיעלם, אין לי בעיה עם התאגיד. אני מוכן להתקפל בעניין הזה".

השרים והיועמ"ש הנהנו. לוין זז באי נוחות בכיסאו, רצה לומר דבר מה, אך ויתר. עכשיו אין לך בעיה עם התאגיד, חשב. כשר האחראי על הקשר בין הממשלה לכנסת, הוא לא ישכח את אותו השבוע בו נשלח על ידי נתניהו להעביר באופן מזורז את החוק המפצל את חטיבת החדשות מתאגיד השידור, את הוועדה המיוחדת בראשות חבר הכנסת דוד ביטן שהוקמה במיוחד כדי לאשר את התיקון הזה, את ההפגנות והמקלחת הקרה מהתקשורת, ואת המאמץ האדיר לסיים את החקיקה בטרם העלייה לאוויר. התקופה ההיא לוותה באינספור שיחות בהן הסביר נתניהו לו ולשאר הנוכחים את החשיבות העצומה של חוק הפיצול – החלשת כוחו של התאגיד, עד כדי האפשרות בבוא העת לסגור את כלל השידורים ולהשאיר רק את חטיבת החדשות. ועכשיו, בישיבה של עשר דקות, החוק שהיה חשוב כל כך אז נזרק לפח האשפה.

"באשר לנושא של העיר המארחת", אמרה השרה רגב, "כולנו רוצים שזה יהיה בירושלים, כן? אני מקווה שאנחנו לא נתקפל בנושא הזה?"

שרת התרבות מירי רגב (צילום ארכיון: הדס פרוש/ פלאש 90).
שרת התרבות מירי רגב (צילום ארכיון: הדס פרוש/ פלאש 90).

"לא ירושלים ולא נעליים", השיב ראש הממשלה, "נעשה מכרז לעיר המארחת. ירושלים תשתתף במכרז, אבל תפסיד על סעיף טכני כלשהו. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מלחמה עם החרדים רגע לפני הבחירות. חילול שבת בתל אביב הם יחליקו. בירושלים זה יהפוך לקונצרט של הפגנות. אין לי שום צורך בבחורים גאים שיסתובבו בטעות במאה שערים".

"מה עם הנושא של קביעת התכנים?", ניסתה רגב להציל לעצמה נתח קטן של הישג שתוכל לדברר בפייסבוק, "למה הקמנו תאגיד? אני רוצה לדאוג באופן אישי שלא יהפכו את האירוויזיון הזה למפגן שמאלנות כל קפוצי התחת כפויי הטובה האלה. אנחנו נעמיד כסף ואז הם ישדרו מה שהם רוצים? כשגל גדות סרבה אני הבטחתי את התפקיד למאיה בוסקילה"

"אנחנו לא נתערב בתכנים. אין שום דרך לצאת מזה טוב", אמר ראש הממשלה, "את השואה אולי פיצחת, אבל להציג את ישראל בסרטונים של דקה, בטוח יהיה מי שייעלב כי בכותל לא יראו נשים או שבטיילת של תל אביב יהיו בחורות בבגדי ים. אסור לנו ליפול לזה. זו הבעיה של התאגיד. אנחנו רק נסייע במימון".

"אגב המימון", אמר שר האוצר, "אנחנו מדברים על 80 מיליון שקל. צריך למצוא איפה מקצצים כדי להביא אותם".

"אני בטוח שתמצא איפה לקצץ. אם תהיה לך בעיה עם זה, תבוא אלי" השיב נתניהו לכחלון. בחדר השתררה שתיקה, וששת הנוכחים שקעו בהרהורים. רגב החלה לנסח בראשה את ההודעה שתוציא לתקשורת על נסיגתה ממתווה הכותל, ומנדלבליט נזכר באי-נוחות שמחר עליו להופיע בפני ועדת החוקה בכנסת בנושא התנהלות המשטרה והפרקליטות בחקירות ראש הממשלה.

"טוב, אני מקווה שהמסר ברור. יהיה פה אירוויזיון, לא יהיו פאדיחות ולא פליטות פה", סיכם ראש הממשלה והביט לכיוונם של רגב וקרא. "כולם נצמדים למסרים, אני מקווה שאני ברור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!