דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אחרי הייבוש: הפרטה / השרים אישרו: דואר ישראל תעבור הפרטה חלקית, בדרך למהלך משמעותי יותר

בשלב הראשון חמישית ממניות הדואר ימכרו למשקיע פרטי ובהמשך תנפיק המדינה עוד 20% מהמניות לציבור בבורסה | מהלך זה משלים את מסלול ההפרטה של הדואר - מרשות לחברה ממשלתית, דרך ייבוש תקציבי ופיטורי ענק

סניף דואר בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
סניף דואר בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

ועדת השרים לענייני הפרטה אישרה הבוקר (שני) את תכנית ההפרטה החלקית של חברת דואר ישראל, במתווה שהוסכם מראש. על פי המתווה המדינה תמכור 20% ממניות הדואר למשקיע ישראלי או זר, ושנתיים לאחר מכן תנפיק המדינה עוד 20% ממניות החברה לציבור בבורסה. בסופו של התהליך תחזיק המדינה בשליטה על 60% ממניות החברה.

למרות שהמדינה תמשיך לשלוט בדואר ישראל, המתווה מעניק למשקיע העתידי זכויות עודפות. למשל, לאותו המשקיע תהיה האפשרות להשפיע על בחירת מנכ"ל החברה למרות שהוא מחזיק במיעוט המניות. עם זאת, אותו המשקיע יחויב לשמור על האחזקה במניות במשך שבע שנים לפחות. במקרה ולא ימצא רוכש ל-20% המניות הראשונות ישנה חלופה של הנפקת 40% מהמניות לציבור בבורסה.

שר התקשורת איוב קרא אמר על המתווה כי :"פעלתי נחרצות להבטחת הפריסה של סניפי הדואר בכל רחבי הארץ ובדגש על הפריפריות. ההפרטה תצעיד את הדואר קדימה ותשפר את השירות לאזרח".

על אף ההתחייבות שאחזקת המדינה לא תרד מ-60% ממניות החברה, מהלך זה עשוי להיות צעד בדרך להפרטה מלאה של דואר ישראל בעתיד. בשנים האחרונות עברה החברה מהפכה משמעותית, שנועדה להכין אותה להפרטה. ב-2006 הפכה מרשות ממשלתית, הפועלת תחת משרד התקשורת, לחברה ממשלתית הפועלת תחת רשות החברות הממשלתיות. מהלך זה נועד להפוך את הדואר משירות ממשלתי לחברה עסקית בבעלות הממשלה.

במקביל, עברה החברה ייבוש תקציבי בשנים האחרונות, מה שהביא לירידה באיכות השירות לציבור. אותו ייבוש לווה בתהליך התייעלות שכלל פיטורים של קרוב לאלף עובדים. בהסכם עליו חתמו העובדים עם החברה בשנת 2014 הסכימו העובדים לפיטורים, יחד עם מכירה של 40% ממניות החברה. עם זאת, העובדים רואים בהסכם התחייבות של המדינה שלא להפריט לחלוטין את החברה.

כל זאת על אף העובדה שדואר ישראל פועל באופן רווחי, עם רווח נקי של כ-48 מיליון שקלים בשנת 2016. בנוסף, עולה השאלה כיצד תיראה מערכת היחסים בין המדינה, שתהיה בעלת רוב מניות החברה, לבין אותו משקיע שירכוש את 20% המניות. תומכי ההפרטה טוענים כי ניתן יהיה לשמור על האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה, ובמקביל להעביר את ניהולה השוטף לגורם פרטי. על פי טענה זו, אותו משקיע ינהל את החברה באופן יעיל יותר מהמדינה, אך אין להבטיח שהאינטרסים שלו יתאמו את האינטרס הציבורי בדואר ישראל.

שאלה נוספת שנשארת פתוחה היא זהות המשקיע. על פי המתווה, המדינה תחפש "משקיע אסטרטגי בארץ או בחו"ל". ההערכות הן שהמשקיע יהיה זר, אך המתווה לא מפרט דרישות כלשהן ביחס לזהות המשקיע. משקיעים פוטנציאליים עשויים להיות חברות לוגיסטיקה או מפעילות שירותי דואר בינלאומיות, עם ניסיון משמעותי בהפעלת שירותים מהסוג הזה. סביר שחברות מסוג זה יתעניינו בהפעלת החברה לטווח ארוך יותר משבע שנים. עם זאת, גם קרנות פריווט אקוויטי, שמתמחות ברכישת חברות לטווח קצר והפקת רווחים מהן עשויות להתעניין ברכישת המניות. כך, מי שישלוט בקרוב ב-20% מדואר ישראל, שירות ציבורי קריטי, עשוי להיות בעל עניין קצר טווח בחברה, דבר שעשוי להשפיע לרעה על בחירות ניהוליות שיתקבלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!