דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מקסיקו

מרכז אמריקה / ניצחון במקסיקו למועמד השמאל המבטיח מלחמה בשחיתות ותכנית רווחה

אנדרס מנואל לופז אוברדור המכונה "אמלו" זכה ב-53% מהקולות בבחירות במדינה המרכז אמריקנית | האם יצליח לשנות את אחת המדינות העניות והמושחתות ב-OECD?

אנדרס מנואל לופז אוברדור (AP Photo/Anthony Vazquez)
אנדרס מנואל לופז אוברדור (AP Photo/Anthony Vazquez)
יונתן קירשנבאום

אנדרס מנואל לופז אוברדור, שידוע בכינויו "אמלו" הוא המנצח הגדול של הבחירות במקסיקו שהתקיימו אתמול (ראשון). עם 53% מהקולות, אמלו בן 64 הביס בפער גדול את שאר המתחרים, וימונה לתפקיד נשיא מקסיקו. עם הבטחה לדאוג לעניים ביותר במקסיקו, אחת המדינות עם שיעור העוני הגב וה ביותר מבין מדינות ה-OECD, רבים רואים בו כמושיע. עם פרסום ההודעה על ניצחונו יצאו המונים לחגוג ברחובות.

"אני אמשול באופן צודק. אני לא אאכזב אתכם. אני לא אבגוד בעם" אמר אמלו בנאום הניצחון שלו אתמול. אחת הסיבות לפופולריות שלו היא הדימוי שלו כפוליטיקאי 'נקי'. מקסיקו סובלת משחיתות בדרג הפוליטי, ומספר פוליטיקאים בכירים מואשמים כעת בלקיחת שוחד ושימוש אישי בכספי ציבור, בעוד רבים במקסיקו סובלים מעוני ורעב. אמלו הבטיח למגר את תופעת השחיתות מהפוליטיקה, והוא נתפס כאיש ישר והגון בעצמו.

"אנחנו נקשיב לכולם. אנחנו נדאג לכולם. אנחנו נכבד את כולם" הוא אמר בנאום הניצחון, "אבל אנחנו נשים בעדיפות עליונה את אנשים העניים והעזובים ביותר". על פי הסטטיסטיקה של ממשלת מקסיקו, כ-42% מהאוכלוסייה המקסיקנית חיה בעוני, כש-9% מתוכה חייה בעוני קיצוני. אמלו הבטיח ליישם מדיניות רווחה מקיפה, שתביא להקלת העוני במדינה.

בחלקים גדולים ממקסיקו כמעט ולא קיימות תשתיות, ושירותים ציבוריים. אפילו מערכת החינוך במקסיקו לא מגיעה לכלל האזורים במידה, ובחלקים הפריפריאלים של מקסיקו כ-40% מהאוכלוסייה לא זכתה לחינוך פורמלי, או זכתה לחינוך יסודי בלבד. אמלו הבטיח להשקיע בהרחבת התשתיות והשירותים הציבוריים גם לאזורים הנידחים יותר של המדינה.

אמלו גם הבטיח לשנות את המדיניות הממשלתית בנוגע ל"מלחמה בסמים", שמערבת מאפיות חמושות, ולעתים גם שחיתות של אנשי ציבור. כ-200,000 מקסיקנים נהרגו ו-28,000 נעלמו בעשור האחרונות בתקיפות הקשורות לקרטלי סמים ומאפיות. מאז 2006 צבא מקסיקו מקיים פשיטות על אותם הקרטלים, בניסיון לעצור את המסחר בסמים, ופשיטות אלו הופכות בדרך כלל לקרבות בין הצבא ללוחמי אותם המאפיות. אמלו הבטיח לסיים את המדיניות הזו ולהגיע לפשרה עם קרטלי הסמים.

עד כה סבלו אזרחי מקסיקו מאותם התקיפות, ומדי פעם נחשפו פרשות של שיתוף פעולה של קרטלי הסמים עם פוליטיקאים ואנשי ציבור, והנשיא הנבחר נתפס כמי שיביא לסופו של אותו שיתוף הפעולה. "חיכינו לזה 12 שנים" אמר אוליבר איזוירדו, אחד מתומכיו לעיתון 'הגרדיאן', "סוף סוך הדמוקרטיה ניצחה במקסיקו".

דלפינה גומז, בעלת ברית של אמלו שמתמודדת על מקום בסנאט המקסיקני אמרה שהיא מאמינה שאזרחי מקסיקו מאסו בשחיתות הפוליטית, והסבירה בכך את התמיכה הגבוהה באמלו. היא אמרה שאזרחי מקסיקו רוצים "שינוי רדיקלי באופן שבו מתנהלת הפוליטיקה ובפוליטיקאים עצמם".

"אנחנו ניפטר מהסרטן הזה, שהורס את המדינה שלנו" הבטיח אמלו במהלך קמפיין הבחירות. גומז טוענת שאמלו ינהיג "ממשלה הגונה וצנועה" ושהוא "חש בוז עמוק למי שמפגין את העושר שלו בזמן שאחרים מתים ברעב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!