ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ חנכו היום (שני) את פרויקט רכבת השרון, מסילה ושתי תחנות רכבת חדשות: רעננה דרום ורעננה מערב. הנסיעה מרעננה לתל אביב ברכבת תארך 40 דקות בשלב ראשון, ו-20 דקות בעוד מספר חודשים, בנתיב נוסף דרך הרצליה. לצד המחמאות והטפיחות על השכם, אומרים פעילים למען התחבורה ציבורית כי יש עוד צורך להנגיש את תחנות הרכבת הממוקמות בשולי הרצליה וכפר סבא, למרכזי הערים עצמן.

מסילת השרון ותחנות הרכבת ברעננה צפויות להיפתח לציבור הרחב מחר בבוקר. בחנוכת הרכבת השתתפו גם יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל, עודד שמיר, מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, דן הראל, מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון וראש עיריית רעננה, איתן גינזבורג.

רכבת ישראל. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: דבר ראשון)

בשלב הראשון שיחל מחר, יחובר קו רכבת השרון לקו הוד השרון-באר שבע (הקו המערבי), והנסיעה מתחנות רעננה לתל אביב תארך כ-40 דקות. בשלב השני, שיחל בעוד מספר חודשים, הקו יופעל במתכונת מעגלית עם חיבור לתחנת הרצליה ומסילות החוף והנסיעה מרעננה לתל אביב תקוצר בחצי, לכ-20 דקות בלבד.

פרויקט 'רכבת השרון' כולל מסילה באורך של כ-33 קילומטרים, מנהרה באורך 1.8 קילומטרים ושתי תחנות רכבת חדשות. תחנת רעננה-דרום, נבנתה 24 מטר מתחת לכביש 531. תחנת רעננה-מערב ממוקמת בין נתיבי כביש 531, בין רעננה להרצליה, וכוללת גשר הולכי רגל בין אולם הנוסעים לרציפים.

הקמת מסילות השרון הינו חלק מפרויקט 'דרך 531' המבוצע על ידי משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל, בהשקעה של 4.7 מיליארד שקלים. במסגרת הפרויקט, הקימה חברת נתיבי ישראל את הכביש המהיר 531, המחבר בין ערי השרון – הוד השרון, כפר סבא, רעננה והרצליה אל תל אביב, גוש דן ושאר חלקי הארץ. כמו כן, הפרויקט כולל הארכה של נתיבי איילון מהרצליה (שבעת הכוכבים) עד לשפיים וחיבורו אל 531.

השקעה בתחבורה הציבורית לצד המשך קידום התחבורה הפרטית

התכנון של כביש 531 כלל מראש חשיבה על הנחת מסילות ברזל, לפיתוח ההשקעה בתחבורה הציבורית, אך יש הבדל ביניהן. סלילת נתיבי תחבורה פרטית יוצרים הקלה זמנית בעומס התנועה, עד אשר גם הם מתמלאים בכלי רכב חדשים, שקצב רכישתם בישראל הינו גבוה מאוד, והם מאכלסים בעיקר את כבישי גוש דן. מסילת הרכבת צפויה לפעול מבלי לסבול מפקקי תנועה, ולפיכך היא משתלמת הרבה יותר מבחינת הפחתת עומסי תנועה. עם זאת, תחבורה ציבורית לא יכולה להחליף תחבורה פרטית כאשר היא איננה נגישה. תחנות רעננה ממוקמות בעצם מחוץ לעיר, והצורך להגיע אליהן בתחבורה פרטית, או באוטובוסים, שאין בעבורם נתיב נסיעה בלעדי ומהיר, היא הפחתה ישירה של התמריץ להשתמש ברכבת וכן הפחתה של התועלת ממנה. מנכ״ל ארגון "15 דקות" גיל יעקב מסר: ״אנו מברכים את משרד התחבורה על פתיחת תחנות הרכבת ברעננה ומקווים כי המשרד ידאג לקווי תחבורה ציבורית מהירים מערי השרון, במיוחד מכפר סבא והרצליה הסמוכות לתחנות החדשות״.

ראש הממשלה בנימין נתניהו חונך את קו הרכבת בין אחיהוד לכרמיאל עם שר התחבורה ישראל כץ
Photo by Kobi Gideon / GPO

מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ: "אנו נמצאים בנקודת דרך מהפכנית בתוך מגה פרויקט 531. שנים רבות של עבודות הנדסיות מורכבות הגיעו לסיומן בבשורה אדירה לציבור – הפעלת 'רכבת השרון', מסילה ובה שתי תחנות הבנויות ומצוידות במערכות בטיחות והביטחון מהמובילות בעולם".

מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון מסר כי רכבת השרון היא שלב נוסף בהיערכות לקראת הדור הבא של רכבת ישראל. "אנו גאים לחנוך עוד קו חדש ולהגשים את חזון רכבת ישראל כחברה עסקית חברתית. איישנו את שתי התחנות החדשות ברעננה במיטב הצוותים, הנהגים והפקחים מתודרכים בימים אלה על התוואי החדש. מרכז הפיקוד והשליטה של רכבת ישראל נמצא בישורת האחרונה. במקביל, אנו פועלים להטמיע את תפיסת ההפעלה החדשה של רכבת ישראל, שכוללת את מנהרות הרכבת המתקדמות ביותר בעולם מבחינה טכנולוגית, ונערכים יחד עם גורמי הביטחון לכל תרחיש".