דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מונדיאל 2018

גביע העולם 2018 / FUCK RACISM: המסר הברור של הנבחרת השבדית לאוהדיה ולעולם

כאשר גלים של גזענות ושנאה שטפו את הרשתות החברתיות בשבדיה, לאחר שהקשר ההתקפי בנבחרת ובן העם האשורי, ג'מי דורמאז ביצע עבירה שהביאה להפסד הנבחרת - התייצבו מאחוריו חבריו לנבחרת, המאמן ושרת הספורט | מה מירי רגב היתה עושה?

נבחרת הגברים של שבדיה בכדורגל (AP Photo/Eduardo Verdugo)
נבחרת הגברים של שבדיה בכדורגל (AP Photo/Eduardo Verdugo)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

באימון לאחר ההפסד הדרמטי לנבחרת גרמניה במשחק השני במונדיאל, התייצבו מאוחדים יחדיו כל חברי נבחרת שבדיה, השחקנים והצוות האימון  מול צוותי התקשורת העולמית והמקומית. המאמן המוערך, יאן אנדרסון, הזמין את קשרה ההתקפי של הנבחרת ג'מי דורמאז, לעמוד מול התקשורת לצידו, כאשר כל הנבחרת מאחוריהם.

דורמאז בן ה-29, הוא שחקנה של טולוז הצרפתית, והופיע 49 פעמים בנבחרת השבדית, אביו הוא מהגר נוצרי מטורקיה ששייך למיעוט של העם האשורי, ואימו מהגרת מלבנון. במהלך המשחק השני בטורניר מול נבחרת גרמניה ,הוא ביצע את העבירה על טימו ורנר בדקה ה-94, מה שהביא לשער הניצחון המדהים של טוני קרוס.

לאחר ההפסד הדרמטי לנבחרת גרמניה, ספג דורמאז את רוב הביקורת על העבירה וההפסד השבדי. השד הגזעני יצא החוצה מתוך הבקבוק וחלק מתוך האוהדים השבדים קיללו אותו ואיימו על חייו וחיי משפחתו דרך התקשורת החברתית. נבחרת שבדיה בחרה לא להתעלם מהגזענות האלימה והחליטה לצאת כנגד אותם אוהדים דרך מסר חד, ישיר ובלתי מתפשר לאומה.

בנאומו הקצר פנה דורמאז לעם השבדי "כן, אנחנו שחקני כדורגל מקצוענים ברמות הגבוהות ביותר, להיות תחת ביקורת זה משהו שאנחנו חייבים לחיות איתו, זה חלק מהחיים שלנו ואנחנו מקבלים את זה בכל יום של השבוע. אבל להיקרא שחור מזדיין, מחבל מתאבד ושהמשפחה שלי תקבל איומי מוות? זה לגמרי בלתי מקובל. אני שבדי ואני גאה להיות חלק, ללבוש את חולצת הנבחרת וגא בדגל שלנו. באותו הזמן אני רוצה להודות לכל האנשים הנחמדים והנהדרים אשר שמפזרים אושר, זה ממלא את ליבנו בחום. אנחנו עומדים מאוחדים", ואז כל הנבחרת הוסיפה ביחד "FUCK RACISM".

הנבחרת קיבלה גם חיזוק בלתי צפוי מהפרלמנט השבדי – במהלך יום רביעי לפני המשחק הקובע מול מקסיקו הגיעה חברת הפרלמנט ושרת הספורט אניקה סטראנדהל לפרלמנט השבדי לבושה בחולצתו של דורמאז. על כך היא כתבה בפייסבוק, "השנאה כלפי וכלפי דורמאז מגיעה מאותו הכיוון. אנשים הרואים את עצמם זכאיים לאיים ולשנוא את מי שעל פי תפיסת העולם שלהם מלאת השנאה, פוגעים במדינה. הם חושבים שהם מרגישים את הרוח בגבם שמעודדת אותם (להפיץ שנאה) דרך הרשת החברתית. אבל אני תמיד אעמוד כנגד הכוחות האלה. שנאת הנשים והגזענות הם רעל ששובר את שבדיה והופך אותנו לחלשים."

לצד תמיכת שרת הספורט, יצאו גם מאות אלפי אוהדי שבדיה לפני המשחק ושרו למען  ג'מיי טומה (שם המשפחה הקודם שלו) אולה"

במשחק אחרי הסערה, הנבחרת השבדית עלתה לשלב שמינית הגמר לאחר ניצחון ענק 3:0 על נבחרת מקסיקו כאשר היא מראה רוח לחימה יוצאת דופן. דורמאז לא פתח בהרכב, אבל חבריו לנבחרת נלחמו בשביל רעיון גדול יותר, לאחר בחירתם לעמוד כחומה בצורה מול הגזענות במדינתם. הם היו חייבים להתעלות ולנצח את המשחק, לא רק בגלל הערך הספורטיבי החשוב שלו, אלא בנוסף אליו הערך האנושי שאליו הם סרבו להתפשר.

8 אחוזים מאוכלוסיה בשבדיה הם מהגרים ובני המהגרים, בנבחרת שבדיה האחוז של משפחות מהגרים מזנק ל-17.4 אחוז. כלומר מתוך סגל של 23 שחקנים יש 4 שחקנים שהם בני מהגרים: הבלם מרטין אולסון חצי קנייתי, החלוץ ג'ון גדיטי הוא רבע ברזילאי, רבע שבדי וחצי איטלקי והחלוץ איזק קיסה טלין הוא חצי קונגולזי. לכן, ברור מדוע הרגישו השחקנים שהתוקפנות לא היתה רק מופנת כלפי דורמאז, אלא כלפי כל קהילת המהגרים בנבחרת ומחוצה לה.

בשבדיה חייה הקהילה השלישית בגודלה בעולם לעם האשורי, וכ-100 אלף מאזרחי המדינה הם בני העם ההיסטורי. לקהילה ישנה גאווה מיוחדת לתחום הכדורגל, הספורט האהוב והפוליטי ביותר בעולם. לקהילה הקטנה יחסית ישנם כמה קבוצות כדורגל קטנות ברחבי הליגות הנמוכות וקבוצת דגל אחת מועדון סוריאנסקה, שרק בעונה האחרונה שברה את לב הקהילה וירדה לליגה השלישית. הקהילה המקומית עוקבת בהתמדה אחרי מיטב בניה ואפילו בוחרת את נבחרי העונה של עמה בכל שנה. הגאווה הגדולה ביום לאותה קהילה קטנה הוא קשר נבחרת שבדיה ג'מי דורמאז שהפך לבן העם הראשון בהיסטוריה שמשחק במונדיאל.

ג'יימי טומה שהחליף את שם משפחתו לדורמאז בגיל 19, נולד בשבדיה בעיר ארברו. קבוצתו הראשונה הייתה פוורוורד קבוצה שנעה בין הליגה השניה לשלישית של שבדיה, בגיל 19 התגלה ע"י אחת הקבוצות הגדולות בשבדיה מאלמו ועבר לשחק במדיה. במאלמו הוא הפך לכוכב מקומי ושחקן הרכב, השיא היה כמובן בזכייה של הקבוצה באליפות בשנת 2010. לאחר 4 עונות מוצלחות בליגה השבדית עבר הקשר לשחק מחוץ לארצו בקבוצת גנצ'לרבירליג'י הטורקית, אולימפיאקוס היוונית ובשנתיים האחרונות בטולוז הצרפתית.

הנבחרת השבדית תנסה להמשיך את מסע הניצחונות במונדיאל ותתמודד היום בשעה 17:00 מול נבחרת שוויץ על המקום ברבע הגמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!