דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

גשו להיבדק / חשש חריג: משרד הבריאות יאתר נשים שעברו ייעוץ גנטי אצל פרופ' צבי בורוכוביץ'

בצעד יוצא דופן קורא המשרד לנשים שהופנו לרופא הבכיר על רקע משפחתי של סרטן השד או השחלות, לפנות לקופות החולים לייעוץ נוסף - זאת לאחר שהתברר כי הרופא לא ביצע בדיקה מלאה ועדכנית | כל הפרטים ומספרי הטלפונים לבירורים

מעבדה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מעבדה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בצעד יוצא דופן, הודיע הבוקר (שלישי) משרד הבריאות כי מבדיקה שערך עולה חשש שחלק מהנשים שהופנו לייעוץ גנטי אצל פרופסור צבי בורוכוביץ' מבית החולים בני ציון בחיפה, על רקע משפחתי של סרטן השד או השחלות, לא עברו בירור מלא ועדכני. המשרד הדגיש כי מדובר אך ורק במקרים בהם הייעוץ נערך בשל רקע משפחתי של שני סוגי הסרטן. עוד נמסר כי משרד הבריאות ממשיך בבירור המקרה ובמעקב.

מהמרכז הרפואי בני ציון נמסר כי פרופסור בורוכוביץ' סיים את עבודתו בבית החולים לפני שלוש שנים. "מעבר לכך" מסרו, "אנו פועלים על פי הנחיות משרד הבריאות".

על פי המשרד, לחלק מהנשים שהגיעו לייעוץ  – במסגרת הפניה שקיבלו מקופות חולים מכבי, מאוחדת או לאומית – לא הומלץ לבצע בירור מעבדתי לאיתור מוטציות בגנים המגבירים את הסיכון לסרטן שד ושחלה (BRCA מסוג 1 או 2), למרות שהיה מקום להמליץ על כך.

משרד הבריאות הורה לקופות החולים לפעול כדי לאתר את הנשים שקיבלו את הייעוץ במסגרת זו ולהמליץ להן על הייעוץ והבדיקות המתאימות בהתאם להנחיות משרד הבריאות. הקופות יפנו לנשים הרלוונטיות שיאותרו וימסרו להם הנחיות מפורטות.

לשאלות ניתן לפנות למוקדים של קופות החולים:

  • מכבי:3555* שלוחה 3
  • לאומית:507* או 1700-507-507
  • מאוחדת:3833*
  • מוקד קול הבריאות של משרד הבריאות בטלפון *5400

פרופסור בורוכוביץ' הוא חוקר בעל שם בתחום הגנטיקה הרפואית, הוא ייסד והיה יושב הראש הראשון של איגוד הגנטיקאים הרפואיים בישראל, וכיום הוא מכהן כיו"ר ועדת הלסינקי הלאומית העליונה לניסויים בבני אדם. בורוכוביץ' חבר גם במועצה הלאומית לרפואת נשים, נאונטולוגיה וגנטיקה, והוא משמש כיועץ לענייני טכנולוגיה רפואית בתחום הגנטיקה לשרי המדע והבריאות ולוועדת המדע של הכנסת.

הסיכון לפתח סרטן שד לאורך החיים  לכל אישה בישראל הוא כ 12% ולסרטן של השחלות – כ 1.5%. אחד מגורמי הסיכון העיקריים לסרטן שד ושחלות, הוא קיום של סיפור משפחתי של סרטן שד ושחלות. מוטציות בתאי האב בשני גנים – BRCA1 ו-BRCA2 הם אחראיות לחלק נכבד מהמשפחות עם סרטן שד ושחלות תורשתי: כ-80% מהמשפחות שבהן יש אבחנה של סרטן שד משולב עם סרטן השחלות ועד 40% מהמשפחות שבהם יש סרטן שד מורש אך ללא סרטן השחלות ניתן לאתר מוטציות באחד משני הגנים הללו. 

מטעמו של פרופ' בורוכוביץ נמסר: "פרופ' בורוכוביץ נמנה על בכירי הגניטיקאים הרפואיים בישראל וכיום, גם לאחר פרישתו לגימלאות הוא ממשיך לכהן בגופים שונים, לרבות גופים הקשורים למשרד הבריאות, בהתנדבות מלאה. בשנים 2004-2006 נתן פרופ' בורוכוביץ ייעוץ גנטי בנושא סרטן שד-שחלות לעשרות בודדות של נשים. יצוין כי בניגוד להיום ייעוץ מסוג זה היה פחות נפוץ. במסגרת הייעוץ נהג פרופ' בורוכוביץ על פי מיטב שיפוטו הרפואי ובהתאם לחוזר משרד הבריאות בנושא שיצא בשנת 2004 וקבע מקרים בהם יומלץ לנשים לעבור בדיקה לזיהוי מוטציות בגנים BRCA 1-2.

"החל משנת 2006, בעקבות מספר פסיקות שלא היה להן קשר לעבודתו של פרופ' בורוכוביץ השתנתה הגישה ולמטופלים הוצעה גם האפשרות לבצע בדיקות שלא במסגרת סל הבריאות ובאופן פרטי. במקרה הפרטני האמור הגיעה מטופלת שאימה נפטרה בעבר מסרטן השחלות, מבלי שנעשה בירור גנטי לגבי הימצאות מוטציית גן מחולל למחלה של אימה, בעקבות זאת גם בדיקה ואיתור של מוטציית הגן אצלה לא הייתה מבהירה אם מדובר בגן שקיבלה מאימה או מאביה (3% מהאוכלוסייה נושאים את הגן).

"בהינתן מצב זה המליץ פרופ' בורוכוביץ על מעקב צמוד לאורך השנים. עוד נציין כי באותה עת פרופ' בורוכוביץ היה מנהל המכון לגנטיקה היחיד באזור צפון הארץ שמבצע בדיקה זו באופן פרטי, ומשכך הוא נזהר שבעתיים מכשל אתי של הפניית מטופלות לבדיקה פרטית שאין לה הצדקה ברורה או חד משמעית, היות ומרביתן היו מגיעות לבדיקה פרטית במכון לגנטיקה שבניהולו של פרופ' בורוכוביץ,. פרופ' בורוכוביץ, בהינתן אחריותו ורמת מקצועיותו המוכרת היטב לאלפי מטופלים בכל הארץ במשך למעלה מ-30 שנים,  פועל בשיתוף פעולה מלא עם קופות החולים ומשרד הבריאות לקיום מלא של הנחיות הוועדה, שהתייחסו גם לצורך לעדכן את נוהלי משרד הבריאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!