דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מונדיאל 2018

מונדיאל 2018 / פרח השכונות מאנגליה: דלה עלי ינסה להוביל את אנגליה לרבע הגמר

הקשר הצעיר והמבטיח של האנגלים הגיע מהמקום הכי נמוך וקשה יום עד לפסגת הכדורגל האנגלי, בזכות הנחישות שלו ושל אימו, שדאגה שלא יוותר על החלום | הערב ב21:00 ייפגשו אנגליה וקולומביה למשחק שינעל את שמינית הגמר

שחקן נבחרת אנגליה דלה עלי במשחק מול נבחרת רוסיה בשלב הבתים של מונדיאל 2018 (AP Photo/Sergei Grits)
שחקן נבחרת אנגליה דלה עלי במשחק מול נבחרת רוסיה בשלב הבתים של מונדיאל 2018 (AP Photo/Sergei Grits)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

דלה עלי הוא רק בן -22 וכבר כמה שנים נחשב לאחד מהשחקנים הטובים בעולם. הקשר ההתקפי של קבוצת טוטנהאם הופיע 26 פעמים במדי הנבחרת האנגלית אחרי עונה מצויינת במהלכה כבש 14 ובישל 15 שערים במדי קבוצתו בכל המסגרות. עלי שפתח במונדיאל עד כה רק במשחק הפתיחה של הנבחרת מול טוניסיה, יכול להיות שחקן המפתח של הנבחרת האנגלית בשמינית הגמר מול נבחרת קולומביה החזקה הערב 21:00.

עלי מחזיק סיפור חיים יוצא דופן, הוא נולד בשכונת מילטון קייס בלונדון, לאמא אנגליה חד הורית עניה מאוד אשר קיימה מערכת יחסים קצרה עם אביו, מולטי מיליונר מניגריה בשם קאני קהינדה. האבא היה סטודנט במהלך לימודיו באנגליה, שבוע לאחר הולדתו של עלי, עזב קהינדה את אנגליה ואת בנו ועבר להתגורר לתקופה ארוכה כאיש עסקים בארה"ב.

עלי גדל בבית עני מאוד עם אמו שהייתה במצב נפשי קשה מאוד והתקשתה לתפקד, כאשר היא מנסה לגדל ארבעה ילדים מאבות שונים. אמו דניס מספרת ל'טלגרף': "אלו היו זמנים קשים, היו לי ארבע ילדים מארבע אבות שונים, אבל אף אחת ממערכות היחסים לא החזיקה מעמד. אני הייתי אמא חד הורית ואנחנו היינו חיים בבית עם שלוש חדרים בלבד". אמו ניסתה בכל נפשה להחזיק את המשפחה, אך נכנעה למצב הקשה והתמכרה לאלכוהול כדרך בריחה מהמציאות הבלתי נסבלת".

עלי הצעיר התקשה למצוא את עצמו בחיים ללא השגחה וחינוך ממבוגר משמעותי. הוא הסתבך בבית ספר והסתובב שעות בשכונה משחק כדורגל. כאשר ילדים צעירים נחטפים ע"י מגלי הכישרונות מהאקדמיות השנות בלונדון, אף אחד לא זיהה טיפה מהפוטנציאל שלו. רק בגיל 11 הוא הצטרף לקבוצה של השכונה, קבוצת מילטון קייס דונס.  מייק דוב, מנהל המקצועי של המועדון בו גדל עלי מספר: "זה לא סוד שהוא בילה במשך שעות בשכונה. אומרים שצריך 10 אלף שעות של אימונים כדי להפוך לשחקן מקצוען ואם הוא עשה את זה באופן עצמאי, אז זה עוד יותר טוב. הוא למד באופן עצמאי לעשות טעויות ואז להבין לבד איך מתקנים אותן. הייתי צופה בו שעות במגרש האימונים והוא היה כל הזמן מנסה לבצע את התרגילים שלו כמו שהוא עושה עם חבריו לשכונה. האהבה שלו למשחק הגיעה מאותם הרגעים בשכונה".

למרות שהצטרף לקבוצה בגיל מאוחר יחסית לילדים באנגליה, היכולת שלו על המגרש מיד הפכה אותו לכוכב קבוצות הילדים והנערים בהן הוא שיחק. התבלטות שלו על כר הדשא לצד החמרה קשה במצבה הנפשי של אימו, הביאה את אימו לעשות את הדבר הקשה בחייה ושלחה את בנה למשפחה מאמצת שתוכל לקדם את הנער הצעיר לדרך חיים אחרת וטובה יותר מהמסלול של מעגל העוני בו היא הייתה מצוייה.

עלי כבר היה נער צעיר והוא החל להסתבך יותר ויותר בכנופיות הפשע הקיימות בשכונה הקשה, להסתובב עם האנשים הלא נכונים ולהיזרק מבתי ספר. שירותי הרווחה ואמו החלו לחשוב על מקום אחר שהילד יוכל לחיות הרחק ממשפחתו ומהשכונה הקשה ויתמקד בדבר שהוא מצטיין בו. למזלם הם הצליחו למצוא משפחה מאמצת בשכונה אחרת הממוקמת 5 ק"מ מלמילטון קייס. כך, בגיל 13 עזב עלי ועבר לבית של חברו לקבוצה הארי האקפורד.

המשפחה המאמצת העניקה לנער הצעיר תמיכה נהדרת והמון שקט נפשי. למרות שהוא עזב את הבית הוא עדיין היה חוזר לאמו פעם בחודש כדי להרגיש כמו בבית. הוא היה מחבק ומנשק אותה ואז חוזר לאחר הביקור הקצר לחייו החדשים. בבית משפחת האקפורד הוא שינה לחלוטין את גישתו, הוא החליט לקחת את ההזדמנות המיוחדת שקיבל לשנות את חייו והחליט להתרחק מהסביבה החברתית הבעייתית, להתחיל להשתפר ולהצטיין בלימודים והכי חשוב להשקיע בלי הפסקה בחלומו להפוך לשחקן כדורגל מקצועני.

הכישרון האדיר שלו תמיד הבליט אותו מעל כולם ועלי היה רק צריך את הסביבה המתאימה להתפתח בה. כבר כשהיה בן 12 הצטיין במשחק מול קבוצת טוטנהאם, כאשר כבש צמד בניצחון קבוצתו על היריבה הבכירה. בתום המשחק ניגש מאמן הקבוצה היריבה למאמנו של עלי והציע 5 אלפי ליש"ט תמורת הכישרון הצעיר. המאמן המקומי צחק על ההצעה וטען שהסכום הנמוך לא יממן את הבוהן הקטנה של כף רגל ימין של עלי. שש שנים מאוחר יותר הם כבר שילמו חמש מיליון ליש"ט על הכישרון הצעיר.  

בעונתו האחרונה במילטון קייס דונס בליגה השלישית (ליג וואן) באנגליה הצליח הקשר הצעיר להעמיד מספרים נהדרים עם 16 שערים ו-9 בישולים ונבחר בגיל 19 בלבד לנבחרת המצטיינים של הליגה. לאחר שהגיע לטוטנהאם הוא סירב להיות מושאל ולהשתפשף בקבוצות קטנות יותר, בטענה יהירה שהוא הגיע לקבוצה כדי להפוך כבר העונה לשחקן הרכב.

הכוכב עמד בהבטחה שלו והפך עד גיל 20 לשחקן הרכב ראשון בכוח העולה של הליגה האנגלית. בעונתו הראשונה בקבוצה הוא כבש 10 שערי ליגה ובישל 9 נוספים. היכולת המצוינת שלו הפכה אותו לנער הפלא התורן של הכדורגל האנגלי וזימון ראשון לנבחרת בנוסף לבחירתו לנבחרת העונה הפעם בפרמיירליג הבכירה.

ביורו האחרון הקשר הצעיר פתח בהרכב הנבחרת והיה נקודת האור הכמעט יחידה בטורניר החלש של האנגלים, לאחר ההופעה הטובה במדי הנבחרת החלו להגיע הצעות מהקבוצות הבכירות יותר, אבל עלי נשאר בקבוצתו. בעונה שלאחר המונדיאל התפוצץ הכישרון האדיר של הקבוצה שסיימה במקום השני בליגה, כאשר עלי מככב עם שליטה יוצאת מן הכלל בכדור, ראיית משחק פנומנלית ויכולת הבקעה מדהימה. את עונת השיא שלו הוא סיים עם 18 שערי ליגה ותשע בישולים, מספרים בלתי נתפסים לילד בן 21.

השנה, חלה ירידה ביכולתו, אבק הכוכבים והחיים הנוצצים של ספורטאי-על החלו לעוור את עיניו ועלי החל להסתבך במגוון פרשיות על כר הדשא ומחוץ לכר הדשא וחלה ירידה משמעותית ביכולתו. למונדיאל הוא עדיין מגיע כאחד מכוכבי הנבחרת, אך הוא חייב להשתפר ולחזור להיות הקשר ההתקפי הבלתי עציר של לפני שנה בטוטנהאם, כדי להעניק עוד ניצוץ קטן לנבחרת האנגלית שנכשלת פעם אחר פעם ברגעי ההכרעה של הטורנירים הגדולים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!