דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סייעות בגני ילדים

סערת הפיקוח בגנים / ארגון הגננות: "הצעת החוק להצבת מצלמות בגנים בזבזנית ופוגענית"

לטענתן, המצלמות יאפשרו למדינה להימנע מלפקח באמת על הגנים | "האם ההורים יישבו 8 שעות ביום מול המסך כדי לראות שלא קורה שום דבר רע לילדיהם ויגיעו לגן תוך דקות ספורות אם יקרה משהו?"

מצלמת אבטחה בגן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
מצלמת אבטחה בגן ילדים (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
דוד טברסקי

ארגון הגננות מתריע היום (ה') כי התקנה של מצלמות בגני הילדים לא תפתור את בעיית האלימות ואף חמור מכך – תסיר את האחריות של המדינה מהצורך לפקח באופן ממשי על הגנים הפרטיים ולהכשיר כח אדם מיומן לחינוך הגיל הרך. ההתנגדות של הארגון מגיעה בעקבות הצעת החוק הפרטית שאושרה אמש במליאת הכנסת בקריאה טרומית, ולאחר ששרי העבודה והאוצר הודיעו הבוקר כי הם יביאו כבר ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה חוק ממשלתי מוסכם לפיקוח על הגנים שיכלול גם את המרכיב של התקנת המצלמות.

"המצלמות לא יצילו אף ילד, הסייעות הרפואיות כן", טוענים בארגון. "הצעת החוק להצבת מצלמות בגנים בזבזנית, מסוכנת ופוגענית", הוסיפו. "התינוקת יסמין וינטה זכרה לברכה מתה בצהרון שבו הייתה מצלמת אבטחה! האם המצלמה הצילה את הפעוטה?", שאלה היום דורית חזן, יו"ר ארגון הגננות המחנכות. "האם ההורים ישבו 8 שעות ביום מול המסך כדי לראות שלא קורה שום דבר רע לילדיהם ויגיעו לגן תוך דקות ספורות אם יקרה משהו? האם על כל גן יוצב מישהו שישב 8 שעות ביום מול המסך? ואם כן, במה הוא יוכל להועיל לילדים יותר מהגננת עצמה?", היא הוסיפה.

פיקוח אמיתי לא מציץ בגנים ובולש אחרי הגננות אלא דואג להסמכה, להכשרה, לביקורות ובדיקות, לדיווח, ולמעורבות של גורמים מקצועיים.

ע"פ חזן, ההצעה להציב מצלמות בגנים היא פופוליסטית, פוגענית ומצביעה על חוסר אמון עמוק של המדינה בגננות. בעיניי הגננות המוחות, הצבת המצלמות לא תציל ילד אחד ויותר מזה – תפגע בפיקוח על הגנים "האחראים יאמרו 'זה בסדר, יש שם מצלמות' ולא ייקחו אחריות על מה שבאמת קורה בגנים" אמרה חזן. "הניסיון מלמד שוב ושוב שסרטונים שמצולמים במצלמות אבטחה דולפים החוצה ומתפרסמים ברשת. האם מישהו היה רוצה לגלות שהילד שלו מופיע בסרטון שמתגלגל ברשתות החברתיות? אנו, הגננות, איננו מוכנות בשום פנים ואופן שתמונות וסרטונים של הילדים שאנו מחנכות יוקרנו במקום כלשהו. זאת, בנוסף לחוסר האמון הפוגע והמעליב כלפי הגננות עצמן ולחשיפתן בפני מציצנים שאין להם שום הכשרה או קשר לחינוך וכל מאן דהוא שיפרוץ לרשת".

חזן ביקשה להזכיר שמקרי האלימות המזעזעים שנתגלו בחודשים האחרונים קרו כולם בגני ילדים פרטיים ובלתי מפוקחים. "האירועים המחרידים שבגללם מקודמת הצעת החוק ההזויה הזאת אירעו בפעוטונים פרטיים ולא בגנים הציבוריים של העירייה, הם לא אירעו בגלל היעדרן של מצלמות אלא בגלל היעדרן של גננות. בגני העירייה יש פיקוח הדוק של משרד החינוך והוא אינו כולל מצלמות ואינו צריך לכלול" אמרה חזן, והוסיפה "פיקוח אמיתי לא מציץ בגנים ובולש אחרי הגננות אלא דואג להסמכה, להכשרה, לביקורות ובדיקות, לדיווח, ולמעורבות של גורמים מקצועיים. מי שרוצה בטובתם של הילדים צריך להפסיק את ההפקרות ולהטיל פיקוח אמיתי על הגנים הפרטיים, לדאוג שבכלל יהיו שם גננות, ולשקם ולחזק את מעמד הגננת במקום לפגוע בו".

מקרי האלימות המזעזעים שנתגלו בחודשים האחרונים קרו כולם בגני ילדים פרטיים ובלתי מפוקחים, ובנוכחות מצלמות

עוד התייחסה חזן לקיצוץ במערך הסייעות הרפואיות בחינוך הטרום יסודי, שצפוי לקרות החל מהשנה הקרובה "הנורא מכל היא העובדה שאותה ממשלה שמעבירה את הצעת החוק הזאת מקצצת בימים אלה את העסקתן של הסייעות הרפואיות. ההצעה זו מסכנת את חיי הילדים האלרגיים במידה ויקרה אסון. אינני מסוגת להבין איך עולה על דעתו של מישהו להוציא סייעת רפואית מהגנים, בעומס העבודה בגנים כיום. הגנים מונים 35 ילדים, ובכל גן יש היום מספר ילדים מורכבים ומאתגרים עם בעיות אלימות, על הספקטרום ועוד. הארגון יצא בהודעה שבמידה ויותקנו מצלמות בגני ילדים, ארגון הגננות יבקש מבית המשפט להורות למשרד החינוך להסיר אותן. הדרישה לביטול המצלמות היא חלק מעתירה כללית שארגון הגננות מכין נגד משרד החינוך לשיפור תנאי עבודתן ולהשוואתם לאלה של המורות והמורים. "אנו דורשות ממשרד החינוך למנוע את התקנת המצלמות. אם משרד החינוך לא יעשה זאת, אנחנו נבקש מבית המשפט להסיר אותן", אומרת חזן.

טענות הגננות מובנות כנראה גם על ידי שר האוצר ושר הרווחה. ביום ראשון הקרוב השר כחלון והשר כץ יביאו חוק לאישור הממשלה המסדיר את הפיקוח הרישוי וההכשרה של הגנים הפרטיים ומעונות היום במדינת ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!