דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סערה בנמל / עיקרי הרפורמה בנמל חיפה: תחרות, שקט תעשייתי והתייעלות

השר כץ: "היום צעדנו צעד גדול להשלמת הרפורמה בנמלים" | אשל ארמוני יו״ר נמל חיפה: ״מדובר ברגע מכונן בחייה של חברת נמל חיפה" | בנמל אשדוד עדיין אין הבקעה, "האפשרות היחידה היא להתיר צעדים ארגוניים", אומרים בהסתדרות

העגורנים החדשים בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)
העגורנים החדשים בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"לפני כחצי שעה הושגו בנמל חיפה הסכמות ארגוניות בכל הנושאים שעל הפרק ויש הסכמה שעד סוף החודש ינוסח ויחתם הסכם עקרונות", אמר עו"ד שי תקן המייצג את ההסתדרות בפתח הדיון על זכות השביתה בנמלי הים, בבית הדין הארצי לעבודה. "בנסיבות העניין אנחנו לא עומדים על בקשתנו לאפשר שביתה בנמל חיפה. באשר לנמל אשדוד – מצבנו הפוך ואני אבקש את זכות השביתה".

"הנסיבות מראות שהוכחנו שאנחנו יודעים להגיע להסכמות ושיש עם מי לדבר" הוסיף תקן והדגיש כי המבוי הסתום במו"מ באשדוד הוא מול הנהלת הנמל עצמה. "האפשרות היחידה להבקיע בנמל אשדוד היא להתיר צעדים ארגוניים". לדבריו טענות המדינה ואיגוד לשכות המסחר באשר לנזקים המישקיים ששביתה עשויה לגרום להן – אינן רלוונטיות משעה שהושגו ההסכמות בנמל חיפה, והוא עתיד בכל מקרה, שלא לשבות.

על פי הודעת משרד התחבורה, ההסכמות כוללות את הכנסתו של משקיע פרטי לנמל חיפה במטרה להכין את הנמל לתחרות הצפויה. לאחר כניסתו של משקיע אסטרטגי לנמל תתאפשר לנמל העמקת ואף הרחבת רציפי הים. כמו כן סוכמו צעדי התייעלות בסקטורים השונים בנמל הכוללים תכנית פרישה שתיכנס לתוקף בכפוף למינימום עובדים שיפרשו ואי קליטת עובדים בגינם, ביטול משרות לא יצרניות, שינוי מנגנון התגמול כך שיתמרץ עבודה יעילה יותר ושינוי נורמות עבודה נוספות – כל זאת במטרה לסייע להכנת הנמל לתחרות. לצד זאת הוסכם על מתן הגנה לדור ב' מפיטורי צמצום והגנה חלקית על שכר העובדים בשנים הראשונות לתחרות.

״מדובר ברגע מכונן בחייה של חברת נמל חיפה" אמר אשל ארמוני יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה. "מהרגע הראשון אמרתי שניתן לסגור הסכם מצויין עבור נמל חיפה ועתידו, במתווה שעבדנו עליו אני, מנכ״ל החברה מנדי זלצמן, הדירקטוריון והנהלת החברה במשך חודשים ארוכים. הרוח הגבית של שר התחבורה ומנכ״לית המשרד, והמנהיגות של אבי ניסנקורן היו מרשימים וראויים לכל הערכה. אני מודה גם לגורמי משרד האוצר שהשקיעו לילות כימים, הממונה על השכר אפי מלכין, עדי בלוך ומאיר שמרה מרשות החברות. לכולנו מטרה אחת – תחרות, ותחרות אמיתית בהתאם לחזונו של שר התחבורה ישראל כץ. הצעדים עליהם הוסכם – יביאו בדיוק את זה״.

עדכון (20:00) – שר התחבורה כץ בירך על ההסכמות בנמל חיפה. "היום צעדנו צעד גדול להשלמת הרפורמה בנמלים", אמר השר בהודעתו. "ההסכם שהושג עם עובדי נמל חיפה, מבטיח את קידום התחרות, ההתייעלות והכנסת המשקיע הפרטי האסטרטגי, שיזניק את פעילות הנמל. במקביל תמשך בניית נמל המפרץ החדש, דבר שיוביל, בתוך שנים ספורות לתחרות והוזלת יוקר המחיה והפיכת ישראל למרכז סחר ותובלה ימית, לטובת המשק הישראלי, עובדי הנמלים וכלל אזרחי מדינת ישראל".

נמל אשדוד

בשלב זה יצא הרכב השופטים הכולל את סגן הנשיאה השופט אילן איטח, השופטת לאה גליקסמן, השופטת סיגל דוידוב מוטולה וארבעה נציגי ציבור נוספים (שניים מייצגים את העובדים במשק ושניים את המעסיקים), להתייעצות. בסופה ידונו, ככל הנראה, בזכות השביתה של עובדי נמל אשדוד. ייתכן שהשופט איטח יבקש מהצדדים להתכנס לניסיון מו"מ נוסף בלשכתו.

להבדיל מרפורמות קודמות, בהן הורה בית הדין לצדדים לשבת לדון, תוך שהוא מחייב את המדינה להקפיא את הרפורמה עד להסכמה עליה מחד – ומונע שביתה מאידך – הרפורמה הנוכחית במסגרתה נבנים שני נמלים חדשים מתקדמת מזה שלוש וחצי שנים כשהעובדים תחת צו מניעה האוסר עליהם לשבות באופן חוקי. מצב זה עורר לא אחת תסיסה ומרמור בקרב עובדי הנמלים, ואף הביא מספר פעמים להתפרצות של שביתות שאינן חוקיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!