דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דבר השבוע

זבוב על הקיר / כך (אולי) זה נשמע: יאיר לפיד בלשכתו בכנסת, דקות לפני ההצבעה על חוק הגיוס

ח"כ יאיר לפיד. (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ח"כ יאיר לפיד. (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"בכנסת אין מקום לכולם, ומי שלא יטרוף - ייטרף. מפלגה היא כמו יצור חי. היא שואפת להתרבות, והיא צריכה מזון. מישהו יכול לחשוב שהמזון של מפלגה הוא בוחרים, אבל האמת היא שמפלגות ניזונות ממפלגות אחרות"

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יאיר לפיד ישב לבדו בלשכתו בכנסת. בעוד מספר דקות הוא ייצא לכיוון אולם המליאה, להצבעה על תיקון 25 לחוק שירות ביטחון. בניגוד לאופיו, הלשכה של לפיד מעוצבת באופן פוריטני למדי. הוא לא מרבה לשבת בה, לא כל שכן לארח בה אחרים. רולאפ של המפלגה פרוס בצד אחד, מכונת הקפה מונחת על שידה בצד השני, ולידה חליפה מנוילנת ושתי חולצות מגוהצות תלויות מוכנות לשעת הצורך. את העוזרים הפרלמנטריים שלו שחרר לפיד כבר לפני שעתיים. הוא עצם עיניים, נשען לאחור והרגיש את השקט שלפני המבול. הקמפיין שניהל בימים האחרונים, וגם הקמפיין הנגדי שניהל מולו יו"ר העבודה אבי גבאי, היו רק פתיח למהלך שהוא מתכנן בקפידה כבר כמה חודשים.

הוא פקח את עיניו, סובב את ראשו ימינה באיטיות, הביט אל המצלמה המדומיינת שעמדה מולו והחל לדבר אל אזרחי ישראל. כשהוא מדבר בקול רם זה עוזר לו לחשוב, אז הוא פיתח לעצמו מין מנהג כזה, בהשראת שבירת הקיר הרביעי של קווין ספייסי כפרנק אנדרווד – להישיר מבט לצופים בבית, ולהסביר להם ולעצמו מה באמת קורה עכשיו.

"יכול להיות שזה נראה לכם כאילו אני מקפל את הדגל, אבל תנסו להסתכל קרוב יותר", אמר לפיד, "חוק הגיוס הזה הוא בסדר, פחות טוב ממה שרצינו, ויותר טוב ממה שהם רצו, אבל זה לא העניין. תסתכלו קרוב". הוא רכן קדימה לכיוון המצלמה הדמיונית השנייה, ולחש לעברה בקול הצרוד שסיגל לעצמו כשנכנס לפוליטיקה: "חוק הגיוס הוא הוא האבן הראשונה בשרשרת הדומינו. שבנינו כשהגשנו את הבג"ץ לפני שנתיים". ידו דחפה קלות אבן דומינו דמיונית, והוא הביט בקריסתו של טור אבנים דמיוניות על השולחן הריק. "אחרי ההצבעה תסתכלו אל השמיים ותחפשו את הנשרים. מכאן והלאה יהיה קשה לעצור את שרשרת האירועים שתתרחש, ובסופה יהיה פה מגרש פוליטי אחר לגמרי". הוא חייך לצופים בבית ועצר לפאוזה.

דיון במליאת הכנסת על חוק הגיוס, 2 ביולי 2018 (פלאש90)
דיון במליאת הכנסת על חוק הגיוס, 2 ביולי 2018 (פלאש90)

 

"ניטשה אמר פעם ש'ההוויה מעצבת את ההכרה'. ההוויה של הפוליטיקה הישראלית היא שאחרי יום הבחירות, בערך שליש מחברי הכנסת המכהנים כיום לא ישרדו לקדנציה הבאה. קארין אלהרר יודעת את זה, וגם שולי מועלם. גם מיקי רוזנטל ואורן חזן יודעים את זה. ההכרה בכנסת היא שאין מקום לכולם, ומי שלא יטרוף – ייטרף. מפלגה היא כמו יצור חי. יש לה תאריך לידה, ויום אחד היא תחדל להתקיים ותמות. היא שואפת להתרבות, והיא צריכה מזון. מישהו יכול לחשוב שהמזון של מפלגה הוא בוחרים, אבל האמת היא שמפלגות ניזונות ממפלגות אחרות. השאלה החשובה היא באיזה צד תהיה בסוף היום, כשהעיט ייפול? בצד הטורף או בצד הנטרף?"

לפיד הביט לרגע בשעונו, מחשב בראשו את הזמן שיידרש לו להגיע מאגף חברי הכנסת לאולם המליאה. הוא התכופף לשרוך את נעליו, ואז התרומם חזרה למצלמה המדומיינת הראשונה שממוקמת לימינו: "הייתי שמח להישאר פה ולדבר איתכם, אבל עוד כמה רגעים אצטרך לצאת, אז אני אגש ישר לעניין. הטרף הקל ביותר עבורנו היום הוא מפלגת העבודה, אבל אין לה ממש ערך קלורי. מנדטים שיעברו מגבאי אלינו לא יקרבו אותנו לתפוס את השלטון. לעומת זאת, לנגוס מהמנדטים של כחלון או ליברמן מקרבים אותנו לבית ברחוב בלפור. זה אולי נשמע לכם הזוי, אבל קמפיין הבגידה של גבאי הוא הדבר הטוב ביותר שקרה ליש עתיד מאז הבחירות האחרונות. גבאי דוחף אותנו ימינה, ומבדיל את יש עתיד ממפלגת העבודה. כדי לנגוס מצביעים מליברמן, יש עתיד צריכה להיראות כמו המסר ההפוך ביותר ממפלגת העבודה."

הוא הזדקף ויישר את עניבתו, שעברה אליו בירושה מאביו טומי. "ברגע שהחוק הזה יעבור בקריאה ראשונה, הממשלה תצטרך להכין אותו לחקיקה. בשלב הזה ייכנסו לתמונה ליצמן וגפני. הם לא יכולים להרשות לעצמם לתת למתווה הזה לעבור. אם יש משהו שיכול לפרק את הממשלה הזו זה הפער המובנה בין החרדים לליברמן. כשהחוק יתקדם לקראת קריאה שניה ושלישית, החרדים יעצרו את החקיקה. לליברמן לא תהיה ברירה והוא ילך איתם לקרב חזיתי, וזה יהיה קרב אבוד מראש."

ליברמן בישיבת סיעה של מפלגת ישראל ביתנו (⁠⁠⁠צילום: דוברות ישראל ביתנו).
ליברמן בישיבת סיעה של מפלגת ישראל ביתנו (⁠⁠⁠צילום: דוברות ישראל ביתנו).

"התפקיד שלנו עכשיו הוא לתת לליברמן חיבוק דוב שידחוק אותו לפינה. זו התכנית.", הוסיף, "ליברמן אולי לא מבין את זה כרגע, אבל הוא ממש נכנס לתוך המלכודת שלנו. ככל שאני אצליח להיות יותר ליברמן מליברמן, אני אוכל לגנוב לו מצביעים. החוק יגיע לוועדת שרים לקראת קריאה שנייה ושלישית, ושם הוא ייתקע, כי החרדים לא יהיו מוכנים לקבל אותו, ואני, בחיבוק הדוב להצעת החוק הזו, מנעתי אפשרות לפשרה בין ליברמן לחרדים."

לפיד התרומם מכסאו וסידר את העניבה. "אם אתם באמת חושבים שאני מצטרף לקואליציה בנושא חוק הגיוס כדי להגיע לתפקיד שר החוץ, אתם טועים", אמר למאזיניו, "אין לי שום עניין להיכנס לממשלה עכשיו. גם לא לתפקיד שר החוץ. המטרה היא שהממשלה תתפרק מבפנים, כי מבחוץ אין לנו סיכוי נגדם. ככל שהמתח בין ליצמן לליברמן יעלה, אנחנו נרוויח."

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש90)
סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. ארכיון (צילום: גיל יערי/ פלאש90)

הוא קם מכסאו ויצא לכיוון הדלת. בראשו התנגנה נעימת הנושא של בית הקלפים. הוא חכך בידיו, ובצעד נמרץ חצה את המשכן לכיוון המליאה. בדרך הוא הביט למעלה, ומבעד לתקרת הכנסת, ראה בשמיים את הנשרים חגים במעגלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!