דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פולין

סערת החוק הפולני / השרה שקד נגד ההצהרה המשותפת: "אסור שמדינת ישראל תהיה חתומה על המסמך"

ממשלת ישראל חתמה על הצהרה בה נכתב: "אנחנו לא מסכימים למעשים המיוחסים לפולנים" | 'יד ושם' מוזיאון השואה הגדול בישראל, תקף את ההצהרה המשותפת לישראל ופולין ומסר כי היא "לוקה בטעויות חמורות" | שרת המשפטים הצטרפה: "צריך לבטל את המסמך"

יונתן קירשנבאום

בתגובה להצהרת ההבנות המשותפת אליה הגיעו ממשלות ישראל ופולין בנוגע ל"חוק השואה הפולני", כתבה השרה שקד בחשבון הטוויטר שלה: "צריך לומר את האמת ההסטורית ולא לעוות אותה: סיוע של פולנים ליהודים בתקופת השואה היה תופעה נדירה באופן יחסי ופגיעה בהם ואף רציחתם הייתה תופעה רווחת. אני מציעה לכולם לקרוא את המסמך שהוציא יד ושם על ההצהרה ולהבין כמה היא שגויה. אסור שמדינת ישראל תהיה חתומה על מסמך זה ולכן צריך לבטלו."

שקד היא השרה הראשונה בקואליציה שמביעה התנגדות להצהרה המשותפת, ובכך היא מחזקת את עמדת מוזיאון השואה 'יד ושם', חברות וחברי כנסת מהאופוזיציה, חוקרי וחוקרות שואה מישראל ומהעולם – ומבטאת זעם ציבורי, על מה שנראה כמו זילות מחילה ישראלית על פשעי הפולנים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בקריה על החוק הפולני – מימין ד״ר יוסף צחנובר ופרופ יעקב נגל (צילום: חיים צח / לע״מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בקריה על החוק הפולני – מימין ד״ר יוסף צחנובר ופרופ יעקב נגל (צילום: חיים צח / לע״מ)

ב'יד ושם' כי מדובר בעיוות היסטורי. "ההצהרה של ישראל ופולין לוקה בטעויות חמורות" כך נמסר מהמוזיאון. ב'יד ושם' הביעו חשש כי נוסח ההצהרה משאירה מקום לממשלת פולין להגביל את מחקר השואה, "גם לאחר ביטול הסעיפים המדוברים מהותו של החוק נשארה על כנה, ובכלל זה האפשרות לפגיעה ממשית בחוקרים, במחקר החופשי ובזיכרון ההיסטורי של השואה" כך נמסר.

השבוע התגאה ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה אליה הגיעה ממשלת ישראל עם ממשלת פולין, בנוגע לחוק השואה הפולני. בנוסח המקורי נועד החוק הפולני להוציא מהחוק את האשמתם של הפולנים בשיתוף פעולה עם הנאצים בזמן השואה. לטענת מנסחי החוק, השואה הייתה פשע נאצי בלבד, והאשמת הפולנים בשיתוף פעולה עם הגרמנים היא בגדר עיוות היסטורי, מה שעורר סערה בישראל ובקהילות יהודיות ברחבי העולם.

בחודשים האחרונים פעלו צוותים ישראלים ופולנים במשותף כדי להגיע להבנה בנוגע לחוק. ממשלת פולין אכן ביטלה את הסעיף שמאפשר הפללה של מי שיאשים את פולין בשיתוף פעולה, עם זאת ההצהרה מכילה הכרה ישראלית בכך שאין לראות בפולנים אשמים בפשעים נגד העם היהודי בזמן השואה. "אנחנו לא מסכימים למעשים המייחסים לפולים או לכל העם הפולני אשמה בגין מעשי הזוועה שבוצעו על ידי הנאצים", נכתב בהצהרה.

במוזיאון 'יד ושם' העבירו ביקורת חריפה על ההצרה המשותפת. פרופסור דינה פורת, ההיסטוריונית הראשית של המוזיאון אכן הייתה שותפה בצוות הישראלי, אך לטענתה התנגדה לחלקים נכבדים בהצהרה. מהמוזיאון נמסר כי"התיעוד הקיים, כמו גם המחקר ההיסטורי בן עשרות השנים מצייר תמונה שונה לחלוטין: ממשלת פולין בגולה, שמושבה היה בלונדון, לא פעלה באופן נחרץ לאורך ימי המלחמה למען אזרחיה היהודיים של פולין. חלקים ניכרים של המחתרות הפולניות לא רק שלא סייעו ליהודים, אלא אף היו מעורבים לא פעם באופן פעיל ברדיפתם".

"סיוע של פולנים ליהודים בתקופת השואה היה תופעה נדירה באופן יחסי; ופגיעה בהם ואף רציחתם הייתה תופעה רווחת. על אף קיומו של ארגון ההצלה המרשים ז'גוטה ("המועצה לעזרת יהודים") שנתמך על ידי ממשלת פולין בגולה, אין להשליך מפעילותו על כלל החברה הפולנית ואין לייחס את מעשיו אלו לכלל מוסדות המחתרת הפולנית. זאת ועוד, עיון בתיעוד ובמחקר מעלה כי אפילו פולנים שניסו לעזור ליהודים הנרדפים פחדו משכניהם הפולנים לא פחות מאשר חששו מהכובש הגרמני. הניסיון להאדיר את הסיוע שהוגש ליהודים ולהציג אותו כתופעה רווחת כמו גם הניסיון למזער את חלקם של הפולנים ברדיפת היהודים, הוא לא רק פגיעה באמת ההיסטורית, אלא אף בזיכרון גבורתם של חסידי אומות העולם.

"באופן דומה, אנו דוחים בתוקף את הניסיון להעמיד את תופעת האנטישמיות לצד האנטי-פולניות. חובה לשרש את המושג המטעה והמוטעה של 'מחנות השמדה פולניים'. אך כינוי תופעה זו כ"אנטי-פולניות" הוא אנכרוניסטי מהיסוד, ואין לו דבר במשותף עם האנטישמיות".

"התיקון לחוק בנוסח שנשאר על כנו: ביטול הסעיפים בעלי הסנקציות הפליליות הוא ללא ספק חשוב. עם זאת, ביטול זה גם השמיט את ההחרגה המפורשת של המחקר האקדמי ושל היצירה האמנותית מלשון התיקון לחוק. על כנם נשארו סעיפים אחרים, המאפשרים תביעה על פי הדין האזרחי על פגיעה בשמה הטוב של הרפובליקה של פולין ושל האומה הפולנית.

במוזיאון הביעו חשש שהחוק עשוי למנוע מחקר מעמיק לגבי השואה בעתיד. "על פי ההצהרה המשותפת חופש הביטוי והמחקר ההיסטורי ביחס לשואה יוכלו להתקיים ללא כל חשש מהליכים משפטיים. בה בעת, דבר זה אינו עולה בבירור מתיקון החוק. עמדתנו העקרונית היא כי כל ניסיון לקבוע את גבולות השיח האקדמי והציבורי של דיון בסוגיות היסטוריות ואת כיווניו על ידי חקיקה וענישה הוא פסול ומהווה פגיעה ממשית במחקר.

ניצולי שואה ופעילים חברתיים מפגינים מול שגרירות פולין נגד החוק הפולני, 8 בפברואר 2018 (תומר נויברג פלאש90)
ניצולי שואה ופעילים חברתיים מפגינים מול שגרירות פולין נגד החוק הפולני, 8 בפברואר 2018 (תומר נויברג פלאש90)

יו"ר הנהלת החברה ההיסטורית הישראלית, פרופ' מירי אליאב-פלדון, ביקשה למסור כי הנהלת המוסד "מביעה את תמיכתה המלאה בתגובה של ההיסטוריונים מ'יד ושם', שהתפרסמה באמצעי התקשורת, על ההצהרה המשותפת של ראשי ממשלות ישראל ופולין. כולנו תמימי דעים כי בהצהרת ראשי הממשלות יש סילוף חמור של העובדות ההיסטוריות הידועות לחוקרי השואה ולקורבנותיה שעודם בחיים. כמו כן, אנחנו מבקשים להביע את מחאתנו החריפה על התערבות מדינאים בשיח ההיסטורי ועל ניסיונות הממשל בשתי המדינות להשפיע על חופש המחקר וחופש הביטוי".

לשכת ראש הממשלה הגיבה כי מטעם הצוות הישראלי, בהובלת יוסף צ'חנובר ויעקב נגל, נמסר: "ההיסטוריונית הראשית של 'יד ושם' פרופ' דינה פורת ליוותה את התהליך מראשיתו, ואמירות היסטוריות המופיעות בהצהרה אושרו על ידה. ההצהרה המשותפת שנחתמה ע"י ממשלת פולין, כוללת התייחסות מפורשת לכך שהיכולת לבצע מחקרים באופן חופשי נשמרה, וששום חוק לא מונע ולא ימנע זאת בעתיד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!