דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מונדיאל 2018

מונדיאל 2018 / הכוכב הברזילאי שחלה ברוסיה וכמעט פרש מכדורגל, חוזר כדי לזכות

כשטיאגו סילבה חלה בשחפת לפני 13, בזמן ששיחק בדינמו מוסקבה, הוא לא האמין שיחזור אליה כמנהיג של נבחרת ברזיל ויאבק על הזכייה בגביע העולם | הערב ב21:00 הוא יפגוש ביחד עם ה"סלסלאו" את בלגיה החזקה ברבע הגמר

טיאגו סילבה מנבחרת ברזיל (צילום: AP Photo/Victor R. Caivano).
טיאגו סילבה מנבחרת ברזיל (צילום: AP Photo/Victor R. Caivano).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

טיאגו סילבה הוא המנהיג האמיתי של נבחרת ברזיל. הבלם בן ה-33 הוא מרכז ההגנה הברזילאית ואחד מעמודי התווך המרכזיים של נבחרת ברזיל. כדי להצליח במונדיאל הקרוב נבחרת ה"סלסאו" חייבת את בלמה של פ.ס.ז' בשיאו, לא פחות מאשר את כוכב הנבחרת ניימאר. ביום שישי בשעה 21:00 תצטרך הגנת נבחרת ברזיל לעצור את הכוח ההתקפי הבלגי, כדי לחזור שוב לחצי הגמר בו הם נעצרו גם לפני ארבע שנים.

מאמן הנבחרת טיטה לא מאמין בקפטן קבוע, לכן הוא מקפיד להחליף בין השחקנים בכל משחק. במונדיאל הוא החליט בהחלטה יוצאת דופן להעניק את הסרט פעמים מתוך ארבע משחקים לסילבה, מתוך בחירה לשדר מסר ברור לבלם הוותיק ושאר חבריו לנבחרת, אני סומך על כולכם, אבל טיאגו סילבה חייב להיות המנהיג האמיתי על כר הדשא ומחוצה לו בנבחרת ברזיל במונדיאל.

נבחרת ברזיל לאחר הבקעת השער השני מול נבחרת סרביה (צילום: AP Photo/Rebecca Blackwell).
נבחרת ברזיל לאחר הבקעת השער השני מול נבחרת סרביה (צילום: AP Photo/Rebecca Blackwell).

סילבה מגיע למונדיאל הזה עם משקל כבד על הכתפיים. במונדיאל הקודם שנערך בברזיל, הוא ספג צהוב שני ונעדר מחצי הגמר בו התפרקה הגנת נבחרת ברזיל וספגה שבע שערים מנבחרת גרמניה, האלופה שבדרך. יכול להיות שהנבחרת הייתה מפסידה למכונה הגרמנית, אבל אם שחקן ההגנה הכי טובה שלה היה נזהר. היא לא הייתה סופגת בביתה השפלה קשה כל כך.

לפני המונדיאל ברוסיה, עשו בערוץ הטלוויזיה "גלובו", תחנת הטלוויזיה הגדולה ביותר בברזיל, סדרת כתבות על כל אחד משחקני הנבחרת למונדיאל. בכתבה על טיאגו סילבה, גילו שאמו, אנג'לה, כבר ילדה שני ילדים, לפני הייתה בהריון עם טיאגו. היא הייתה משוכנעת שהיא לא יכולה להרשות לעצמה לגדל עוד ילד, למרות שהרגישה כאב נורא במחשבה על הפלת התינוק שלה, היא הייתה משוכנעת שאין לה ברירה אחרת.

בראיון לערוץ הטלוויזיה היא סיפרה על הרגעים הקשים שהיו בבית המשפחה "ישבתי ליד אבי ובכיתי בלי הפסקה. לא רציתי לעשות הפלה, אבל ידעתי שאני לא יכולה לגדל עוד ילד. למזלי, אבי הרגיע אותי והצליח לשכנע אותי לא לבצע את החטא הזה".

סילבה נולד באחת השכונות הקשות והעניות בריו דה ז'ניירו, היומיום מלא בפיתויים, סמים, אלימות, מלחמות של כנופיות, רציחות ומעשי שוד. החיים בעוני של ברזיל מייצרים חוסר אונים ואנשים שבורים. לילדים הקטנים שנולדים וגדלים בשכונות האלו אין הרבה מקום לתקווה בחיים, הם מהר מאוד לומדים על בשרם, שהדרך היחידה לצאת מהשכונה היא לשרוד ולהצליח להיות כדורגלן מצליח. על ילדותו סילבה סיפר: "תמיד היינו שומעים יריות. השוטרים היו מגיעים לרובע שבו גרתי לעתים קרובות. כשהגעתי הביתה הייתי מודה לאלוהים על שהגעתי הביתה בשלום".

למרות אהבתו לכדורגל, הדרך שלו לצמרת הכדורגל העולמית הייתה לא פשוטה בכלל ודרשה ממנו לא פעם ללמוד לקום מנפילות קשות ולבנות את עצמו מחדש כדי להגיע לגבהים ושיאים חדשים. כשהיה בן 13 הוא הצליח להתקבל לקבוצת הילדים של מועדון הפאר פלמינגו, אבל לאחר תקופה קצרה שוחרר הילד בגלל התחרות הקשה על המקום בסגל הקבוצה.

הוא המשיך לשחק בקבוצות קטנות וחיכה להזדמנות שלו. בתחילת הקרייריה  הוא שיחק בקבוצת הנוער הקטנה בשם פטרברצ'ה פוטבול קלאב ביחד עם אדרסון קשר התקפי ששיחק בלאציו והבלם נאלדו שעשה קריירה יפה בגרמניה, בוולפסבורג, ורדר ברמן וכעת משחק בשאלקה. שלושת השחקנים הצעירים עברו ביחד לג'ובנטד מהליגה השניה בברזיל ומשם עבר סילבה לקבוצת המילואים של פורטו הפוטוגלית.   

בגיל 20 הצטרף השחקן לקבוצת דינמו מוסקבה תמורת 3.5 מיליון יורו, הקבוצה ניסתה לבנות את עצמה מחדש ועשתה כמה רכישות מרשימות דרך סוכן השחקנים ז'ורז'ה מנדש שהיה אז בתחילת דרכו, כולל חמישה שחקנים מקבוצת פורטו, בניהם  קשרי נבחרת פורטוגל מאניש וקושטיניה, שחקן ההגנה היווני גיורקאס סיטארידיס והשוער המחליף נונו אספיריטו סנטו שהיום מתפקד כמאמן קבוצת וולבס, בה שולט סוכן העל מנדש .

טיאגו סילבה הגיע כהבטחה צעירה ומוכשרת למדינה חדשה וקרה. הוא היה רק בן 20 ונראה שלא היה מסוגל להתאים לקצב של חבריו לקבוצה. כשהגיע לרוסיה, רופאי דינמו גילו לבסוף שהריאות של סילבה נמצאות על סף התמוטטות עקב מחלת השחפת.

"העיר הייתה אוימה. היה לי קר וחליתי, הייתי בבית חולים במשך שישה חודשים. הייתי בעודף משקל ולמרות שכולם בבית חולים היו כל כך רזים, אני תמיד הייתי רעב. הרופאים היו אומרים לי לקום וללכת לטיול, אבל לא יכולתי לעשות זאת. זאת מחלה מדבקת אז הכניסו אותי לתקופה מסויימת לבידוד בו הייתי מעביר את הזמן עם משחקי מחשב וגלישה באינטרנט. מדי פעם היה נכנס רופא ומביא לי זריקה, שלוש או ארבע פעמים ביום, ועוד 10-15 כדורים. הרופאים אמרו לי שאם הייתי מגיע שבועיים מאוחר מדי, אולי לא הייתי מצליח להתאושש, זה היה הקרב הגדול ביותר בחיי, בו כמעט מתתי. בכל פעם שאני עולה על המגרש לשחק אני חושב על הרגעים הקשים האלו ברוסיה".

למרות התקדמות משמעותית באבחון והטיפול, שחפת נשארה אחת המחלות הקטלניות ביותר בעולם, לאחר שנהרג 1.3 מיליון בני אדם בשנת 2016. רוב המקרים של זיהום ומוות מתקיים במדינות מתפתחות, בתוך משפחות בעלות הכנסה נמוכה.

לאחר שהשתחרר מהבית חולים, חזר טיאגו סילבה לנוח בבית אימו. הוא היה בן 21 והחליט לפרוש מכדורגל ולמצוא לעצמו מקצוע אחר. אימו סירבה לקבל את החלטת בנה ושכנעה אותו לחזור שוב לאימונים ואפילו סידרה לו באופן אישי מבחנים בקבוצת פלומיננסה. ב-2007, שנתיים בלבד לאחר ששרד את המפגש עם מלאך המוות במוסקבה, סילבה היה שחקן הגנה המצטיין בקבוצתו, אותה הוביל לזכיה בגביע הברזילאי ותואר ראשון לאחר 23 שנים.

בעקבות היכולת הנהדרת שלו בברזיל, הגיעה ההצעה המפתיעה מקבוצת הפאר באותן השנים מילאן, שרכשה אותו תמורת 10 מיליון יורו. "זה היה לא יאומן: אחרי כל מה שעברתי, הייתה הזדמנות לשחק באחד המועדונים הגדולים בעולם וללמוד את המקצוע שלי בסרייה A, המפורסמת בזכות מיומנות ההגנה שלה".

הבמה שקיבל במילאן, הפכה אותו לכוכב ברמה בינלאומית. הוא הופיע עד כה 74 פעמים במדי נבחרת ברזיל, זכה באליפות איטליה עם מילאן וחמש אליפויות עם צרפת עם פ.ס.ז'. כעת הוא מכוון ביחד עם שותפיו לקו ההגנה לזכות בגביע העולמי דרך ההגנה המצוינת שספגה רק 4 שערים ב-18 המשחקים הרשמיים האחרונים של ברזיל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!