דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל 2018 / המאמן הרוסי שהצליח לשנות גישה של עם שלם לטובתו (עם עזרה מפוטין)

סטניסלב צ'רצ'סוב היה אחד השוערים המוצלחים בבריה"מ בשנים בהן היא הייתה פס ייצור לשוערי על | כשהחל לאמן את נבחרת רוסיה לא מעט גבות הורמו | הערב ב-21:00 הוא יקווה להמשיך לחצי הגמר

מאמן נבחרת רוסיה סטניסלב צ'רצ'סוב (AP Photo/Hassan Ammar)
מאמן נבחרת רוסיה סטניסלב צ'רצ'סוב (AP Photo/Hassan Ammar)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ב-15 במאי 2018 התאחדות הכדורגל הגרמנית ארגנה מופע תקשורתי גדול בעיר דורטמונד במהלכו הוצג סגל הנבחרת למונדיאל. במהלך האירוע הגדול קיימו הגרמנים שיחה על המטרות הגרמניות לטורניר בהשתתפות מאמן הנבחרת יואכים לב. בעיצומו של האירוע הכינו הגרמנים הפתעה והקרינו הולוגרמה של עמיתו, מאמן נבחרת רוסיה סטניסלב צ'רצ'סוב בגודל אמיתי. צ'רצ'סוב התראיין מאולפן במוסקבה כשהוא יושב על כורסה ובעזרת טכנולוגיית ההולוגרמה נראה באופן ריאליסטי כי הוא יושב לצידו של לב בגרמניה.

שני המאמנים היו מחוייכים ושמחו להיפגש שוב, לאחר שלב כמאמן זכה בדאבל עם קבוצת טירול האוסטרית בעונת 2001/2 כאשר צ'רצ'סוב היה אחד הכוכבים שלו. במהלך האירוע ישב לב המוערך כשסביבו עשרות עיתונאים ואנשי התאחדות שמרעיפים עליו אהבה והערכה על הישגיו כמאמן הנבחרת הגרמנית. מהצד השני במוסקבה הרחוקה ישב לו צ'רצ'סוב. כאשר האירוע מסתיים הוא נשאר לבד בחדר קטן במוסקבה, כשהוא צריך להמשיך להתמודד עם הביקורת חסרת התקדים בתקשורת הרוסית, ובמקביל לשבור את הראש איך יצליח להוציא "מים מהסלע" באליפות העולם הביתית המתקרבת.

https://twitter.com/foetball247/status/996358579039997953

תור הזהב של שוערי ברית המועצות

בקריירה האורכה של צ'רצ'סוב שום דבר לא הגיע בקלות. כדי להצליח בכל מקום שהגיע אליו הוא היה חייב להיאבק על דרכו ומקומו. הוא נולד בעיר אלאגיר שבחבל צפון אוסטיה-אלניה בברית המועצות, כחלק מהעם האוסטי שנמצא במוקד העימות בין גאורגיה שמנסה לשלוט בבדלנים הפרו-רוסים בדרום אוסטיה לצפון אוסטיה השייכת עדיין לרוסיה. אביו עבד כנהג אוטובוס ואמו עסקה במשק הבית וגידלה חמישה ילדים. סטניסלב היה הצעיר במשפחה ותמיד היה בחסות ארבעת אחיותיו גדולות. את קריירת הכדורגל המקצועית החל בגיל 18 בקבוצת ספרטק אורדז'ניקידזה, הקטנה מהאזור. לאחר שהשוער הצטיין במדי הקבוצה המקומית, הוא צורף ע"י ספרטק מוסקבה הגדולה כשוער מחליף צעיר.

באותן שנים, עמד בשער הקבוצה השוער האגדי רינאט דסאייב, השוער הטוב ביותר ברוסיה ואחד הטובים באירופה. הוא נבחר חמש פעמים לשוער העונה והיה השוער הפותח של הנבחרת במשך עשור. הבעיה הכי גדולה הייתה שהוא היה עוד בשיאו וצעיר יחסית. לשוערים יש קריירות ארוכות ולצ'רצ'סוב לא היה שום סיכוי להשיג את האפודה הראשונה. לאחר שלוש שנים על הספסל הוא החליט לעזוב, הוא ניסה להילחם על שחרורו מהקבוצה האהובה על הקרמלין, אך נענה בשלילה. במקביל, קיבל השוער המשופם את הזדמנות חייו, קבוצת התחתית לוקומוטיב מוסקבה הביעה את רצונה להעביר אותו אליה. השוער נלחם וקיבל עונת השאלה.

צ'רצ'סוב הצטיין במדי לוקומוטיב והציג יכולת מעולה בקבוצה הקטנה של מוסקבה. בסיום העונה בקיץ 88 הקריירה שלו קיבלה תפנית מפתיעה. רינאט דסאייב שהצטיין בשערה של נבחרת בריה"מ ביורו 88 והוביל אותה לטורניר נפלא כשהנבחרת נעצרה רק בגמר מול נבחרת הולנד הנוצצת של מארקו ואן באסטן ורוד חוליט, קיבל הצעה לחוזה בליגה הספרדית במדי קבוצת סיביליה. זאת הייתה תקופת "הפרסטרויקה" הכלכלית והתדמיתית של בריה"מ ומנהיגיה החליטו בצעד יוצא דופן להתחיל לאפשר לשחקנים סובייטים לעבור לשחק במדי קבוצות אירופאית, דסאייב היה בין הראשונים לנצל עד תומו את האישור.

כאשר עמדת השוער בספרטק התפנתה באופן בלתי צפוי, קיבל צ'רצ'סוב את ההזדמנות בשער. במשך שנתיים רצופות הוא הציג את היכולת הטובה בקריירה שלו וזכה שנתיים ברצף בתואר השוער המצטיין של הליגה, בעונתו הראשונה הקבוצה זכתה באליפות והשוער קיבע את מעמדו כשוער הטוב בליגה.

באופן מפתיע, לקראת מונדיאל 90 באיטליה, צ'רצ'סוב לא זומן לסגל הנבחרת. דסאייב היה השוער הפותח והשוער הנפלא של דינמו קייב ויקטור צ'אנוב היה השוער השני. אבל הבחירה המפתיעה של המאמן ולרי לובנובסקי באלכסנדר (שורה) אוברוב, שוערה המוערך של דינמו מוסקבה באותן שנים, הפתיעה רבים ואכזבה קשות את השוער המצטיין של ספרטק מוסקבה.

לאחר התפרקות בריה"מ צ'רצ'סוב הפך לשוער הפותח של נבחרת רוסיה והמשיך לככב בליגה המקומית עם ספרטק שניצלה את היעדרות היריבה המיתולוגית דינמו קייב כדי לזכות באליפות אחר אליפות והגיעה לרצף בלתי נתפס של 9 מתוך 10 אליפויות רוסיה הראשונות. את האליפות היחידה היא איבדה בהפתעה בשנת 95 לקבוצת נעוריו של צ'רצ'סוב, בשמה החדש ספרטק אלניה ולדיקווקז.  

"להחליף את הנעלים אותן נועלים"

את עמדת המאמן הלאומי תפס צ'רצ'סוב ב2016 לארח שאימן בלגיה ורשה הפולנית. לפני המונדיאל הביתי, צ'רצ'סוב היה האויב הכי גדול של התקשורת הרוסית, למרות שהגיע לנבחרת עם רזומה אימון יחסית טוב – דאבל טרי עם לגיה ורשה בפולין, סגנות בליגה הרוסית עם ספרטק מוסקבה בשנים הרעות שלה. ברוסיה ציפו למאמן בעל רזומה בינלאומי. הם התרגלו לשמות הגדולים כמו חוס הידינק ודיק אדבוקאט ההולנדים או פאביו קאפלו האיטלקי, ולא יכלו להאמין שלטורניר החשוב בתולדות המדינה נבחר דווקא צ'רצ'סוב. המאמן האופטימי, אך המופנם, חסר הכריזמה והקשוח כלפי חוץ לא הצליח לעולם לכבוש את לב האוהדים או הציבור הרוסי.

במהלך ההכנות הנבחרת הרוסית הייתה תחת לחץ עצום. היא לא הצליחה לנצח והשיגה רצף של תוצאות גרועות. הניסיונות שלו להוריד את מד הלחץ משחקניו ולשדר שהכל תחת שליטה התקבל בתקשורת הרוסית כאות קריאה למלחמה, הם הריחו את הדם וכמו כרישים החלו לחוג סיבובו, בדרישה תקשורתית לקבל את ראשו.

הם לעגו למראה החיצוני שלו ולשפם הלקוח מסצינת מועדונים בשנות ה-80, הם שנאו את ההסברים שלו ואת חוסר היכולת שלו לבטא רגשות. שחקני עבר ששיחקו איתו במדי הנבחרת בשנות התשעים ביקרו אותו על חוסר ההבנה הטקטית מתוך העמדה בה שיחק. למזלו של מאמן הנבחרת, בניגוד לכל רוסיה, היה מישהו אחד לאורך כל הדרך אשר האמין ב"גנרל האוסטי" והוא הבן האדם היחיד שבאמת קובע ברוסיה – פוטין.

צ'רצ'סוב ידע להעריך את התמיכה הבלתי מתפשרת של מקבל ההחלטות הראשי, אך לצד זה היה צמא לאהבה של העם הרוסי, כמי שהיה שם לצד העם. אבל, בצד שבו אור הזרקורים מסרב להאיר, מהניסיון של המאמן לזכות בדעת הקהל ובאהבה של העם שלו, הוא פתח אתר אינטרנט על שמו, בו הסביר את תפיסת העולם הטקטקית שלו וניתח באופן מידתי את מעשיו בטורניר.

המאמן שאינו מנסה להיות מתוחכם מדי, מצליח לחבר את שחקני הנבחרת תחת חסותו הגדולה ולזכות באמונם המוחלט. הם רובם הדור הכושל של נבחרת רוסיה ש"זכו" להיקטל בתקשורת המקומית תחת המאמנים המתחלפים של העשור האחרון, מוצאים נחמה ואמונה מאחורי גבו הרחב של המאמן, ומשחק ההירואי מול נבחרת ספרד, הייתה תצוגה נפלאה בא הם מילאו את כל ההוראות שקיבלו מהמאמן בצורה מופתית.

לאחר סיומו של שלב הבתים המוצלח, החלו להשתמש בתקשורת הרוסית במונח חדש שתבע יורי דודה, עורך הספורט הראשי של האתר החשוב במדינה Sports.ru ברוסית "переобуваться". המשמעות של המושג הוא לשנות את היחס למאמן הנבחרת, בתרגום המילולי לעברית יהיה "להחליף את הנעלים אותן נועלים".

הניצחון מול ספרד השיג את כל מה שצ'רצ'סוב ביקש, הוא ניצח במשחק טקטי מבריק את המשחק החשוב בחייו והגיע להישג הגדול ביותר של רוסיה עם רבע גמר המונדיאל. בסיום המשחק הוא הביט בקהל הרוסי והניף את ידיו פרושות באוויר. כמו אומר ללא מילים: "הנה. הפעם קבלו אותי, תראו מה הענקתי לכם". 

הערב ב-21:00 הוא ינסה להמשיך ולהצעיד את נבחרת רוסיה במונדיאל החלומי, לעבר חצי הגמר, כאשר מולו תתייצב משוכה לא פשוטה בדמות נבחרת קרואטיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!