דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הונגירה

הקשר הישראלי / החלק של 'בלאק קיוב' הישראלית בקמפיין האנטישמי של ראש ממשלת הונגריה

אתר 'פוליטיקו' חשף כי חברת המודיעין ביצעה האזנות סתר לבכירים בארגוני זכויות אדם הנתמכים ע"י המיליארדר ג'ורג' סורוס | ההקלטות שימשו את ראש הממשלה ויקטור אורבן בקמפיין בו האשים את המיליארדר היהודי בנסיון השתלטות על המדינה

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן (צילום: AP)
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן (צילום: AP)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האם חברת המודיעין הפרטי הישראלית 'בלק קיוב' סייעה למסע הבחירות של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן באמצעות הקלטות סתר של מתנגדיו? לפי תחקיר אתר "פוליטיקו", בעוד אורבן תוקף רשת פעילים משומנת כביכול הממומנים בידי המיליארדר ג'ורג' סורוס, הוא עצמו נעזר ברשת דומה של סוכנים שכירים שהפעילה החברה הישראלית.

בזמן מערכת הבחירות תקף אורבן בחריפות את מתנגדיו וכינה אותם 'המועמדים של סורוס', לצד התקפות קשות בעלות נימה אנטישמית כלפי סורוס עצמו – מיליארדר יהודי וניצול השואה מהונגריה, אשר מממן ארגוני זכויות אדם במדינות רבות, ברוב המקרים ע"י 'קרן החברה הפתוחה' שהקים. ההתקפות של אורבן לוו בהקלטות סתר של בכירים בארגונים שמימן סורוס. אחת ההקלטות חשפה כיצד בלש דנז, יו"ר הארגון הגרמני "איגוד חירויות האזרח" הפעיל לחצים על משרד החוץ הגרמני, בכדי שיעודד את חברות הרכב אאודי, מרצדס ובוש, שלהן מפעלים בהונגריה, לאיים בלחץ כלכלי על הונגריה. זאת במטרה להגן על זכויותיהם של ארגונים לא ממשלתיים, בעיקר אלו הפועלים למען זכויות פליטים בהונגריה, כנגד הסנקציות והחוקים שמטילה עליהם ממשלת הונגריה.

כעת מתברר שיחות רבות של בכירים בארגונים הנתמכים ע"י סורוס ברחבי אירופה הוקלטו בסתר ע"י פעילים בזהות בדויה. הכתובות בהם השתמשו היו בשימוש חברת Regus, אשר משכירה משרדים בשכירות גמישה, בעוד החברה הכחישה שהשכירה משרדים לחברות הפיקטיביות בהן כביכול עבדו אותם סוכנים. התחקיר נשען על עדות של עובדים לשעבר בבלאק קיוב, שלא הזדהו בשמם. במפגש עם דנז נעשה שימוש בחברה פיקטיבית בשם Orion Venture Capital, תחת הכתובת רחוב וורוויק 46 בלונדון, אחד מבנייני המשרדים של regus. לאחר הקלטת השיחה ופרסום תוכנה, כל עדות לקיומה של החברה הפיקטיבית הועלמה מרשת האינטרנט. לפי התחקיר, אותה הכתובת שימשה את בלאק קיוב גם במבצעי מודיעין אחרים.

קופה של שרצים

חברת בלאק קיוב הואשמה בעבר במעורבות במספר פרשיות, בהן מעקב אחרי בני משפחה של בכירי ממשל אובמה שהיו מעורבים במשא ומתן עם איראן לגבי הסכם הגרעין, במעקבים אחר בכיר ברומניה האחראי על המאבק בשחיתות במדינה, ואף בעבודה בשירותו של המפיק ההוליוודי הארווי ויינשטיין' aשכר אותה כדי להשיג חומרים רגישים על נשים שהאשימו אותו באונס. בלאק קיוב התנצלה על העבודה בשירות וינשטיין, ועובדיה הורשעו ברומניה, אך היא הכחישה כל מעורבות במעקבים אחר בני משפחה של בכירי ממשל אובמה או עבודה בשירותו של אורבן.

בתגובה לתחקיר, מסר דובר החברה כי "המדיניות של בלאק קיוב היא שלא לדון בקליינטים שלה עם צד שלישי, ולעולם לא לאשר או להכחיש ספקולציות ביחס לעבודותיה. חשוב לציין כי בלאק קיוב פועלת תמיד במסגרת החוק בכל מקום בו היא פועלת, ותחת ייעוץ משפטי מחברות הייעוץ המובילות בעולם".

מלחמת העוצמות הרכות

המקרה ההונגרי של בלאק קיוב מצטרף לשרשרת מקרים שנחשפו בשנים האחרונות, בהן מדינות, מפלגות ותאגידים מנהלים מאבקים באמצעים עקיפים וסמויים, באופן המכונה "עוצמה רכה" (soft power). ביטוי מובהק לכך הוא המעורבות הרוסית במערכת הבחירות האחרונה לנשיאות ארה"ב: רוסיה פעלה ברשתות חברתיות כמו טוויטר ופייסבוק על מנת לזרוע חוסר אמון ולסכסך בין פלגים שונים בחברה האמריקאית, בעודה יוזמת הפגנות והפגנות נגד שאמריקאים תמימים שוכנעו להשתתף בהן, מבלי לדעת שאורגנו ע"י סוכנים זרים. גם רשת 'אל-ג'זירה' הקטארית, הפופולרית בעולם הערבי, מהווה "עוצמה רכה" עבור הנסיכות הקטנה, הנעדרת כח צבאי משמעותי, אך משופעת בנפט בכסף.

גם בישראל הואשמו ארגוני זכויות אדם רבים בקבלת כספים מקרנות אירופיות הממומנות ע"י ממשלות זרות, מתוך כוונה לפגוע במעמדה הבינלאומי ולהשפיע על מדיניותה. אך גם חלק מהמבקרים של אותם ארגונים ממומנים אף הם מתרומות עלומות בחוץ לארץ. כך יכולים ארגונים לא ממשלתיים לשמש בעת ובעונה אחת למטרות חברתיות ממשיות, ובה בעת להוות כלי פוליטי בשירות ממשלות, בעלי הון פרטיים ותאגידים מרחבי העולם.

לפי התחקיר, הקמפיין הלאומני של אורבן בהונגריה, נעזר בחברה ישראלית בכדי להכפיש את ארגוני החברה האזרחית בהונגריה, הנאבקים על זכויות פליטים במדינה, תוך שהוא מעודד גל התקפות ארסי ואנטישמי חסר תקדים כנגד ג'ורג' סורוס ומאשים אותו בנסיון להשתלט על הונגריה ולהתיר הגירה חופשית לגבולותיה. התוצאה של שימוש במערכות מתוחכמות של מצגי שווא דרך ארגונים לא-ממשלתיים, אמיתיים ומזויפים כאחד, היא הפיכת הפוליטיקה והשיח האזרחי להצגת תיאטרון מבוימת בה איש אינו יכול לדעת בדיוק מי הם המושכים בחוטים, ולאילו מטרות. אבל ל"הצגה" הזו יש תוצאות ממשיות, והרסניות. במקרה של מערכת הבחירות בהונגריה, המעורבות השפיעה לא רק על תוצאות הבחירות, אלא גם קידמה מיתוסים אנטישמיים בציבור ההונגרי סביב שליטתם של יהודים בתקשורת ובכלכלה.

אורבן עצמו אמור להגיע לישראל בקרוב לביקור ידידותי רשמי, לאחר שראש הממשלה נתניהו כבר ביקר בעבר בהונגריה. בעבר צוטט אורבן כמי שתיאר את האדמירל ההונגרי מיקלוש הורטי כ"מנהיג דגול", אף ששיתף פעולה עם הנאצים ועם גירוש מאות אלפי יהודים מהמדינה, שמרביתם נרצחו במחנה ההשמדה אושוויץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!