דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

מלחמת הסחר / טראמפ מאיים להטיל מכסים על כל היבוא הסיני | סין: "זו בריונות סחר"

סיכום סוף השבוע במלחמת הסחר המתלהטת בין ארה"ב וסין | טראמפ הטיל מכסים על יבוא סיני בשווי 34 מיליארד דולרים והסינים הגיבו מיד בצעד זהה | הבית הלבן מעוניין לתמוך ביצרנים המקומיים, אך סופג ביקורת גם מבית

נשיאי ארה"ב וסין - דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017  (AP Photo/Andy Wong)
נשיאי ארה"ב וסין - דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017 (AP Photo/Andy Wong)
יונתן קירשנבאום

ממשלת סין האשימה את דונלד טראמפ ב"בריונות סחר" בסוף השבוע, בעקבות החלטתו של ממשל טראמפ להטיל מכסים נוספים על 818 סוגים של מוצרים המיובאים לארה"ב מסין. המכסים שיוטלו ישפיעו על יבוא בשווי 34 מיליארד דולר בשנה, ועשויים להוות מכה ליצרנים הסיניים, שמייצאים לארה"ב.

ממשלת סין הגיבה בסוף השבוע בהטלת מכסים נגדיים על מוצרים מיובאים מארה"ב בסך 34 מיליארד דולר. "זוהי התנהגות בריונית טיפוסית" נכתב בהצהרה מטעם משרד המסחר הסיני ביום שישי. "הצעד פוגע בשרשרת האספקה העולמית ופוגעת בקצב ההתאוששות של הכלכלה העולמית (מהמשבר הכלכלי של 2008)".

בעת שהנשיא הכריז על הטלת המכסים אף הצהיר טראמפ כי במידה וסין תטיל מכסים נגדיים, ארה"ב לא תהסס להטיל מכסים רוחביים על כלל הייבוא האמריקאי מסין. "אחרי ה-200 מיליארד הראשונים, יש עוד 300 מיליארד בהמתנה, אוקיי?" אמר הנשיא. במידה וטראמפ אכן יטיל מכסים על מוצרים בשווי 500 מיליארד דולר, יהיה זה שווה כמעט להטלת מכסים רוחבית על כלל היבוא מסין. היבוא האמריקאי מסין עמד בשנת 2017 על 505 מיליארד דולר.

על אף העובדה שהנשיא טראמפ הבטיח להטיל את המכסים כדי להגן על היצרנים האמריקאים וכך על מקומות עבודה של עובדים בעלי שכר נמוך באמריקה (רבים מהם מהווים את בסיס התמיכה האלקטורלי שלו), כלכלנים אמריקאים רבים דווקא חוששים מכך שהמכסים יפגעו בייצור האמריקאי. בפגישתם האחרונה של נגידי הבנק הפדרלי של ארה"ב הביעו הנגידים "חשש מההשפעות השליליות הפוטנציאליות של המכסים והגבלות סחר נוספות בארה"ב ובעולם על השקעה עתידית".

ממשל טראמפ טוען כי גירעון הסחר של ארה"ב עם סין, שעומד על כ-375 מיליארד דולר שנתיים, נגרם מכך שסין פועלת באופנים "בלתי הוגנים ופוגעים" לדבריו כדי להפחית את ערך היואן (המטבע הסיני) ולכפות על חברות אמריקאיות לשתף טכנולוגיה שפותחה על ידיהם עם הממשלה הסינית בתמורה לאישור השקעה במדינה. כך, לטענתו של טראמפ, מושכת סין השקעה אליה על חשבון מדינות כמו ארה"ב ומדינות אירופה. במהלך קמפיין הבחירות הבטיח טראמפ "להפוך את ארה"ב גדולה שוב" על ידי השבת התעשייה אליה ממדינות כמו סין.

עם זאת, חלק נכבד מראשי התעשייה האמריקאית מתנגד למהלכים, וחלקם העבירו ביקורת על הטלת המכסים האחרונים. "אנחנו לא רואים כרגע את ההשפעות השליליות של המהלכים, אבל הן יגיעו" אמר קיפ איידברג, דובר התאחדות יצרני המיכון הכבד בארה"ב לעיתון "פייננשל טיימס".

גם החקלאים האמריקאים הביעו התנגדות למהלכים, ובריאן קול, דובר קבוצת לובי של החקלאים האמריקאים בשם "חקלאים למען סחר חופשי", אמר כי "מקרים של פגיעה במסחר החקלאי האמריקאי מתגברים כל יום בעקבות מלחמת הסחר. מביטול הזמנות סיניות של סויה מתוצרת ארה"ב, ירידה בייצוא הגבינה למקסיקו ועלייה מחירי הציוד החקלאי, סיפורים של הפסדים של חקלאים מגיעים אלינו מכל רחבי המדינה".

המכסים אותם מטילה ממשלת ארה"ב אמורים להשאיר את מרבית המוצרים שמגיעים לצרכן ומיובאים באופן ישיר מסין זולים. כך, טלפונים, צעצועים ומגוון המוצרים המיוצרים בסין אמורים להישאר זולים לצרכן. עם זאת, הטלת מכסים על מוצרים שונים עלולה להפוך את תהליך הייצור בארה"ב ליקר יותר, במידה והייצור מסתמך על ייבוא תשומות מסין. עליית מחירים מסוג זה עלולה להביא לירידה במכירות, לצמצום הפעילות הכלכלית באותו ענף ולפיטורים. בנוסף, ממשלת ארה"ב לא יכולה לשלוט במכסים שתטיל סין על יצוא אליה – מה שעשוי לפגוע באופן משמעותי בתעשייה האמריקאית, שמייצאת מוצרים בשווי של כ-127 מיליארד דולר בשנה לסין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!