דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

מלחמת האזרחים בסוריה / אסד משלים את ההשתלטות על מעבר הגבול עם ירדן ולוטש עיניים לגולן

בתום מתקפה עוצמתית בת שבועיים, כשהם מגובים על-ידי בני בריתם הרוסים והאיראנים, משלימים חיילי צבא סוריה את ההשתלטות על המחוז בו החלה ההתקוממות נגד אסד לפני שבע שנים | היעד הבא, שמדאיג את ישראל: מחוז קונייטרה שבגולן

שיירת טנקים סוריים במחוז דרעא בדרום סוריה בסמוך לגבול עם ירדן (צילום: Syrian Central Military Media, via AP).
שיירת טנקים סוריים במחוז דרעא בדרום סוריה בסמוך לגבול עם ירדן (צילום: Syrian Central Military Media, via AP).

חיילים מצבא סוריה התפרשו על-פני ישובים וכפרים בדרום סוריה לאורך השבתת חוגגים את הכיבוש מחדש של מעבר הגבול המרכזי עם ירדן על-ידי הנפת דיוקנאות של הנשיא בשאר אסד ותלישה של דגלי המורדים. החיילים כבשו את מעבר נאסיב יום לפני כן, בתום מתקפה עוצמתית בת שבועיים שהסתיימה עם הכרזת הכוחות המורדים כי הגיעו להסדר עם רוסיה בדבר הפסקת האלימות במחוז דרעא ונסיגה ממעבר הגבול.

החיילים בחלקם הניפו את אצבעותיהם לאות ניצחון או פשוט הניפו את אגרופיהם באוויר תוך שהם צועקים סיסמאות תמיכה באסד. אחד החיילים הניף את דגל סוריה על גבי מגדל שמירה, אחר תלש דגל מורדים מבניין. אחד הקצינים סיפר כי החיילים תפשו עמדות לאורך הגבול וכי הם מונעים מעברים לא מאושרים. "סיימנו את קיומם. אין להם יותר עתיד אם ירצה האל", אמר.

אנשי ארגון הקסדות הלבנות מסייעים לפליטים מדרעא להתמקם בעיירה קונטרה סמוך לגבול עם ישראל. 28 ביוני (Syrian Civil Defense White Helmets via AP)
אנשי ארגון הקסדות הלבנות מסייעים לפליטים מדרעא להתמקם בעיירה קונטרה סמוך לגבול עם ישראל. 28 ביוני (Syrian Civil Defense White Helmets via AP)

מעבר הגבול היה פעם עורק חיוני ושוקק ממנו עברו סחורות מסוריה לירדן וממנה אל מדינות המפרץ הפרסי העשירות. המורדים השתלטו עליו ב-2015 תוך שהם קוטעים את קו האספקה הזה ומשבשים את ציר הסחר היבשתי המרכזי ששימש גם את ירדן.

כתב סוכנות הידיעות AP, מלווה על-ידי חיילי צבא סוריה, ראה חיילים מציבים עמדות בידוק אתמול לאורך הכביש המוביל אל מעבר הגבול. הכביש, נטוש ברובו ומלא בחורים מהפגזות. הם מזיזים את מחסומי שקי החול והמכוניות השרופות לצד הדרך. עשן כבד ולבן עולה ממפעל הגפרורים השרוף באזור החופשי הצמוד למעבר הגבול. גם בנייני ממשל נשאו עליהם צלקות קרב. חלקם היו שרופים למחצה, חלונות שבורים וסימני ביזה ניכרו בכל עבר וכעת המשטרה הצבאית הרוסית נצפתה מתמקמת בשני צידי הגבול.

כוחות הממשל הסורי שולטים כעת בכל הישובים והכפרים במזרח דרעא כולל בכפרים נועיימה וסיידה היושבים 10 ק"מ ממעבר הגבול ומחברים בין מערב ומזרח דרעא. בכפר סיידה היו תושבים ספורים בלבד יומיים לאחר שכוחות הצבא השתלטו עליו. זכוכיות שבורות עיטרו את הרחובות שבתים מופגזים ניצבו בצידיהם. "הם (המורדים) החריבו על העיירה ואלוהים יעניש אותם", אמרה כפרית בת 50 שחזרה לבדוק את מצב ביתה.

הכיבוש מחדש של נאסיב מסמלת את שובם של כוחות אסד אל המחוז בו החלה ההתקוממות נגדו לפני שבע שנים, זאת לאחר שורת נצחונות צבאיים על-פני כל המדינה בסיוע בנות הברית החזקות, רוסיה ואיראן.

תחילת המרד בסוריה: מפגינים נגד משטר אסד בעיר הסורית דרעא, אפריל 2015 (צילום: סוכנות AP)
תחילת המרד בסוריה: מפגינים נגד משטר אסד בעיר הסורית דרעא, אפריל 2015 (צילום: סוכנות AP)

כשהם מוחלשים כתוצאה ממתקפה עוצמתית של השלטונות, מגובה על-ידי רוסיה ולאחר שננטשו על-ידי בעלי בריתם האמריקנים, נאלצו המורדים בדרום סוריה לקבל על עצמם כניעה משפילה נוספת שכחלק ממנה הם נאלצים כעת לראות מורדים מובלים באוטובוסים למחוזות בצפון סוריה שעדיין בשליטתם. אותם מורדים קיבלו בעבר תמיכה וסיוע מארה"ב אך זו התייבשה ודעכה עם השנים ולמרות שממשלת ארה"ב נשאה ונתנה בשנה האחרונה בדבר מניעת ההסלמה בדרום סוריה, היא נותרה אילמת כשכוחות אסד צעדו לתוך דרעא בשבועיים האחרונים במתקפה שהביאה 330,000 בני אדם להימלט מבתיהם.

סוכנות הידיעות הממשלתית הסורית סאנא מדווחת כי הצבא התפרש במעבר הגבול לאחר שסרק וטיהר את האזור משרידי "קבוצות טרוריסטים" ולטענתו יחידות הצבא ביססו את שליטתן על נועיימה ביממה האחרונה. המתקפה על דרעא ועל המחוז הסמוך קונייטרה, השוכן לאורך הגבול עם ישראל, החלה ב-19 ביוני וכעת נראה כי העוצמה תופנה יותר כלפי קונייטרה, דבר שעלול לעורר חיכוך בין ישראל לבין חיזבאללה ואיראן, אלא אם שתי אלה יסכימו להתרחק מהגבול כפי שדורשת ישראל.

בינתיים, כ-400 עקורים שחיו בלבנון ליד עיירת הגבול הצפון מזרחית ערסאל חזרו אל ביתם ברוסיה שסועת המלחמה. הם נסעו בכלי רכב פרטיים, כולל משאיות וטרקטורים עליהם העמיסו מזרנים ואת חפציהם האישיים. הם הקבוצה השנייה של עקורים מערסאל לחזור לסוריה ביוזמת השלטונות בלבנון שטוענים שמדובר בחזרה מרצון. קבוצה קודמת של 400 חזרו בשבוע שעבר ובסך הכל מתוכננים לחזור 3,000 לבתיהם, רובם למחוז קלמון השוכן לאורך הגבול עם לבנון. בלבנון שוהים כיום כמיליון סורים, המהווים כרבע מאוכלוסיית המדינה כיום, וגורמים רשמיים במדינה טוענים כי לבנון לא יכולה לעמוד יותר במעמסה שעקורים אלה יוצרים על כלכלתה השברירית.

גורמים רשמיים באו"ם ובקרב ארגוני זכויות אדם הביעו דאגה נוכח החזרה של העקורים לבתיהם בטענה כי הן טרם זמנן לאור האלימות שעודה מתחוללת בסוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!