דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סין

מלחמת הסחר / על רקע המתיחות בין ארה"ב לאירופה, סין מגששת אחר ברית חדשה

סדרה של מגעים בין בכירים סיניים ואירופאים לאור מדיניות המכסים של ארה"ב המאיימת לפגוע ביחסי המסחר שלה עם העולם | סין מקווה לנצל את המצב הגאו-פוליטי החדש כדי לחזק את קשריה עם אירופה | באירופה ממהרים לצנן את ההתלהבות הסינית

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני ושר החוץ הסיני, וואנג יי במטה האיחוד האירופי בבריסל (AP Photo/Virginia Mayo)
שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני ושר החוץ הסיני, וואנג יי במטה האיחוד האירופי בבריסל (AP Photo/Virginia Mayo)
יונתן קירשנבאום

בעקבות הטלת המכסים של הנשיא טראמפ, מערכת היחסים בין סין לאיחוד האירופי עשויה להשתנות. בשבוע הבא יערך מפגש פסגה בבייג'ינג בהשתתפות ההנהגה הסינית והפוליטיקאים הבכירים ביותר באיחוד האירופי. הסינים מקווים כי כתוצאה מהמפגש יעמוד האיחוד האירופי לצידה במאבק הסחר מול ארה"ב. עם זאת, באירופה הביעו ספק לגבי שינוי מוחלט של עמדת האיחוד. "סין רוצה שהאיחוד האירופי יעמוד איתה נגד וושינגטון", אמר דיפלומט בכיר אירופי לרויטרס. "אנחנו לא נעשה את זה, ואמרנו להם את זה", הוסיף.

עם זאת, במפגש בשבוע האחרון בין בכירי האיחוד האירופי לשר החוץ הסיני, וונג יי, הצהירו הצדדים על החלטה עקרונית להרחיב את קשרי המחסר ביניהם. "ביחס לאי הוודאות הגוברת בשווקים העולמיים, יש חשיבות גדולה בהעמקת הקשרים האסטרטגיים בין סין לאיחוד האירופי", אמר שר החוץ הסיני בתחילת החודש, בביקור בבריסל.

פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי (צילום: Olaf Kosinsky/Skillshare.eu)
פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי (צילום: Olaf Kosinsky/Skillshare.eu)

וואנג יי הציע לאפשר לחברות אירופאיות גישה בלעדית להשקעה בסין, דבר שחברות מערביות רבות מעוניינות בו, וכי סין תתחייב לעסקאות סחר עם יצרניות אירופאיות. "פתיחת שווקים" כזו עשויה להיות רווחית במיוחד בעבור בנקי ההשקעות והחברות הפיננסיות האירופאיות. האיחוד האירופי וסין מקיימים שיחות מזה מספר שנים על פתיחת שוק ההון הסיני לחברות פיננסיות אירופאיות, ובאירופה מאשימים את סין בגרירת רגליים. "רק כשהרכבת יוצאת נותנים לנו להיכנס לתחנה", אמר לרויטרס מנכ"ל חברה אירופאית שעושה עסקים בסין. עם זאת, כעת ממשלת סין עשויה להעניק עדיפות לחברות אירופאיות על פני בנקי השקעות אמריקאיים, כתגובה למדיניות המכסים של הנשיא טראמפ.

בשנים האחרונות התרחש תהליך חסר תקדים של שיתוף פעולה בין הממשלה הסינית לבנקי ההשקעות הגדולים בניו יורק, בגיבוי ממשלת ארה"ב. מאז תחילת ייסוד השלטון הקומוניסטי במדינה, בסוף שנות הארבעים, היה שוק ההון הסיני תחת פיקוח ממשלתי הדוק, שאסר על גופים פיננסיים זרים להתערב במדינה. הסינים טענו כי איסור זה מטרתו למנוע מ"כוחות השוק הקפיטליסטיים" לזכות בדריסת רגל בכלכלה הסינית.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ונשיא סין שי ג'נגפינג (צילום: Thomas Peter/Pool Photo via AP).
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ונשיא סין שי ג'נגפינג (צילום: Thomas Peter/Pool Photo via AP).

כך היה שוק ההון הסיני סגור לגופים הפיננסים הבינלאומיים. עם זאת, בשנים האחרונות הממשלה, בראשות שי ג'ינפינג, מתירה התערבות הולכת וגוברת של גופים פיננסיים זרים בשוק הסיני, שהוא מהגדולים בעולם. השבוע תיכנס לתוקף תקנה חדשה ופורצת דרך: לראשונה מאז המהפכה הקומוניסטית יתאפשר לגופים פיננסיים זרים להחזיק בשליטה על גופים פיננסיים סיניים. ככל הנראה ידרשו האירופאים גישה ראשונה לאותן חברות פיננסיות שימכרו לחברות מערביות, על חשבון בנקי ההשקעות הגדולים בניו יורק.

עם זאת, בצמרת הפוליטית של האיחוד האירופי מתעקשים כי ארה"ב תישאר בעלת הברית הפוליטית והכלכלית המרכזית של האיחוד האירופי. "אנחנו מסכימים עם כל הביקורת האמריקאית על ההתנהלות הכלכלית של סין, אנחנו רק לא מסכימים עם אופן ההתמודדות של הממשל הנוכחי", אמר אותו דיפלומט. האיחוד האירופי מתכוון להצטרף לתביעה אותה מגישה ארה"ב נגד סין בארגון הסחר העולמי כנגד חוקי הקניין הרוחני שלה.

הלחץ הסיני מגיע בדיוק בזמן רגיש ביותר ביחסי אירופה ארה"ב. בחודשים האחרונים הטיל טראמפ מכסים על ייבוא גם ממדינות האיחוד האירופי, בעלות הברית הפוליטיות והצבאיות הגדולות ביותר של ארה"ב. המכסים פוגעים משמעותית בייצוא הגרמני לארה"ב, דבר שהוביל לביקורת פנימית חריפה נגד ממשל טראמפ בגרמניה. בשבועות האחרונים מתפרסמים בעיתונות הכלכלית הגרמנית, ואפילו בזו האנגלית, מאמרים גרמניים הקוראים להתרחקות פוליטית וכלכלית מארה"ב.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת ה-G&, 9 ביוני 2018. (Denzel/German Federal Government via AP)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת ה-G&, 9 ביוני 2018. (Denzel/German Federal Government via AP)

סין מצידה מציגה את הקשר בינה לבין האיחוד כניסיון להציל את המסחר החופשי העולמי, ואת הקשר בין אירופה לארה"ב כרופף. "סין מבינה את הקשר בין ארה"ב לאירופה", נכתב בעיתון "גלובל טיימס" שמפורסם באנגלית על ידי המשטר הסיני. "עם זאת, סין ואירופה צריכים לחזק את שיתוף הפעולה ביניהן כדי לשמור על הסדר הבינלאומי".

לצד כל אלה, בצמרת הפוליטית של האיחוד האירופי לא ממהרים לתפוס את הצד הסיני מול ארה"ב, ומתייחסים ללחץ הסיני כניסיון לשבור את הברית בין האיחוד האירופי לארה"ב. "טראמפ פוגע באיחוד של המערב, וסין מנסה להשתמש בזה. היא מעולם לא הייתה בנוח עם מערב מאוחד", הוסיף אותו דיפלומט. "סין מרגישה שהיא יכולה לפצל את הברית הזו בהרבה חזיתות – מסחר, זכויות אדם ועוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!