דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

קיום בסיסי / שקד התגאתה בחוק "חדלות פרעון" אבל מתחמקת מהשאלה הגדולה שהציב

החוק הוצג כ"חברתי", ובצדק, אך 120 יום אחרי שאושר בכנסת, ותקנות לקיום בכבוד שאמורות להיקבע מכוחות עדיין אין | על פי החוק על השרה להגדיר סכום ל"קיום בסיסי בכבוד" בתקנה | במשרד המשפטים סירבו להגיב

שרת המשפטים איילת שקד בכנס לשכת עורכי הדין באילת (ללא קרדיט)
שרת המשפטים איילת שקד בכנס לשכת עורכי הדין באילת (ללא קרדיט)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

חוק "חדלות פרעון ושיקום כלכלי" עבר בכנסת לפני למעלה מארבעה חודשים. כאשר עבר החוק הוא צוין כתיקון חברתי משמעותי וכל הגורמים הקשורים, לרבות שרת המשפטים שקד, חלקו שבחים זה לזה ולעצמם – ובצדק. החוק אכן עשוי להשפיע לטובה על מאות אלפי ישראלים ישרים שנקלעו למצוקה כלכלית. על אף העובדה שהחוק אמור להיכנס לתוקף רק בשנה הבאה, אחד המרכיבים החשובים בו – שאמור היה כבר להיות מוכן – אינו מקודם על ידי השרה שקד, אף שהדבר תלוי בה בלבד. 

סעיף 162 (ב') של החוק קובע כי השרה תקבע מהו הסכום הנדרש בישראל לצורך קיום בסיסי בכבוד. ההגדרה הזו אמורה לשמש את רשות האכיפה והגביה בעת טיפולה בחייבים, כך שלא יפגע כבודו של אדם ויותר בידו סכום נדרש לקיום בסיסי. על השרה שקד לקבוע את הסכום, שככל הנראה יתבסס על "נוסחת חריס" של הפרופ' רון חריס, ולהביא הנושא לאישור ועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת. 

התקנות האלה לא תוקנו עד כה על ידי השרה שקד, וממילא לא הובאו לאישור הועדה בכנסת. ביקשנו תגובה לכך ממשרד המשפטים ומהשרה שקד עצמה אך לא התקבלה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

ניתן להעריך כי אחת הסיבות, ואולי אף הסיבה המרכזית, לעיכוב בתיקון התקנות היא כי להגדרה מסוג זה תהיה השפעת רוחב. לדוגמא, אם יקבע שיש צורך בכ-5,300 ש"ח לחודש על מנת לחיות בכבוד, כיצד ניתן יהיה להסביר כי מקבלי קצבאות התלויים בקצבה לצורך קיומם (בעלי נכויות וזקנים לדוגמא) מקבלים סכום נמוך בהרבה, כ-2,200 ש"ח לחודש בקצבת הזקנה, וכ-3,000 ש"ח לחודש בקצבת הנכות.

בשבועות האחרונים מסתמנת מגמה חדשה במחאה של הנכים והקשישים על גובה קצבאות המחיה שלהם. הנכים והקשישים איחדו את מאבקם לכדי מאבק משותף, במסגרתו והם דורשים קצבת קיום בסיסי בכבוד.

לדברי אירית רגב, מפעילות המחאה, "יש כאן מאבק על הזכויות שלנו. מה שקורה זה שאנחנו מעוניינים להשיג דמי קיום בכבוד. אנשים משלמים כל חייהם ביטוח לאומי, ברוב המקרים אנשים לא מגיעים לגיל זקנה או למצב נכות עם פנסיות, אין להם סכומי עתק, בגלל שבישראל לא מוגדר סכום מסוים (יש קו עוני שרירותי) אנחנו צריכים להגיד סכום ולכן אנחנו דורשים קצבה בגובה שכר המינימום. זה לא שלמדינה אין כסף".

מטפלת סיעודית עם אישה זקנה ברחוב (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90).
מטפלת סיעודית עם אישה זקנה ברחוב (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90).

"כשביבי היה שר האוצר", המשיכה רגב, "הוא טען שהמשק במצב קשה והוקפאו כל הקצבאות. השנים חלפו הקצבאות מוקפאות, אי אפשר להתקיים מגובה הקצבה, מבחינה כלכלית ישראל פורחת. במאבק האחרון על קצבאות הנכות היינו עדים למסע התעללות ועבר חוק שההמשך שלו לגמרי לא ברור. לנכים קשישים הוסיפו להם 235 ₪. ושלא נדבר על זה שבפעימות הבאות אין בכלל להכניס את הנכים הקשישים.

רגב מציינת שהתוספת לקצבה היא מזערית ומדגישה שהמאבק הוא על הזכות לכבוד ולחיים. "לגבי הקשישים כל מה שניתן להם בשנים האחרונות זה 6 ₪ שהם בכלל עדכון של המדד – זה אפילו לא תוספת. נעשה עם כולנו משחק לא מוסרי. השר כחלון אומר שהוא שיפר את מצב הקשישים ושהוא העלה את מקבלי הבטחת הכנסה מעל קו העוני, הוא רק לא אומר שמדובר באוכלוסיה שנמצאת במצוקה הכי גדולה שאם הם מוכיחים שהם עניים הם מקבלים איזה שהיא תוספת, אנחנו רוצים לחיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!