דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ויקיפדיה

יום הולדת לויקיפדיה / מזל טוב: 15 שנה לאתר שמוכיח שהאינטרנט יכול להיות כל מה שחלמנו עליו

עם למעלה מ-200 אלף ערכים, יותר מ-11 אלף עורכים פעילים בכל חודש, ועבודה קשה ומעמיקה, הגרסה הישראלית לאחד מהפרוייקטים הגלובליים הגדולים בעולם, ממשיכה לשנות את תפיסתנו לגבי המונח 'אנציקלופדיה'

ויקיפדיה בעברית חוגגת 15 (גרפיקה: אידאה)
ויקיפדיה בעברית חוגגת 15 (גרפיקה: אידאה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הויקיפדיה העברית חוגגת השבוע 15 שנים ו-226,000 ערכים. הפרויקט הגלובלי, הנשען על תרומות, עורר מחלוקות רבות מתחילתו ועד ימינו, כשלמעשה זו גם כוונתו – לשנות את תפיסתנו לגבי המונח 'אינציקלופדיה', הידע והנגישות אליו.

ב-8 ביולי 2003 בשעה 13:58 יצר נציג קרן ויקימדיה את הגרסה של ויקיפדיה העברית, לבקשת מספר מתנדבים מישראל שביקשו לפתוח גרסה עברית. 24 שעות לאחר מכן, ב-9 ביולי 2003 בשעה 13:00 נכתב הערך הראשון – "מתמטיקה", על ידי רותם דן. מאז צמחה ויקיפדיה העברית, ונכון להיום יש בה 226,760 ערכים. כ-57 מיליון דפים נצפים בכל חודש בויקיפדיה בעברית. רובם של הקוראים מגיעים מישראל, ולאחריהם מארה"ב, מסין, מגרמניה, מצרפת, מבריטניה, מקנדה, מהולנד ומארגנטינה. קרן ויקימדיה, הגוף המפעיל של ויקיפדיה מציינת כיום 15 שנים להולדת האתר הפופולרי בעברית, תוך פרסום פרטים סטטיסטיים על השימוש בו.

ויקיפדיה היא למעשה אחת מרשתות האתרים הגדולות באינטרנט עם מאות מיליוני מבקרים בכל חודש. היא ממומנת מתרומות כספיות ומתרומה של זמן עבודה ביצירת תכנים אינציקלופדיים ובעריכתם. זכויות העריכה בתוך האתר מוענקות על בסיס פרמטרים כמו ותק והשקעה, ועוררו בעבר טענות סביב הטיה גברית, אשר מקשה על נשים להשתלב או להעלות ערכים על נשים. עם זאת, האפקט המיידי של הויקיפדיה הוא פגיעה עד כדי קריסת המודל העסקי של אנציקלופדיות מסחריות גם במהדורות הדיגיטליות שלהן. בשונה מרוב האתרים ההמוניים, ויקיפדיה מצהירה כי אינה אוספת כל מידע על משתמשיה, ואיננה משמשת לקידום מטרות מסחריות. עם זאת, ישנן התארגנויות חברתיות במטרה להגביר השפעות אידיאולוגיות ופוליטיות על תכנים בויקיפדיה, בכדי לעצב את תשתית הידע הנגיש והציבורי שהיא מציעה ברוח עמדותיהם של אותן קבוצות, אשר היותן קבוצות מאורגנות איננו עניין מדווח, אלא שכל משתתפיהן פועלים באופן אישי בכתיבה ובעריכה.

טענות שונות משומעות גם כנגד איכות הערכים בויקיפדיה, ועל אי עמידתם בסטנדרטים של המבקרים, יהיו אלו צורניים אקדמיים, או השקפתיים. גם אם יש לטענות אלו תוקף, הרי שהמבנה של ויקיפדיה הוא בר תיקון והשבחה. היא מאפשרת התבוננות גם בארכיאולוגיה של הידע – בחינת הגרסאות הקודמות והערות ב"דף שיחה על הערך", באופן שמאפשר למי שרוצה בכך, לקבל פרספקטיבות נוספות על התוכן ולבחון בעצמו איזו מידה של אמינות יש להעניק. חלק מהטענות המופנות כנגד ויקיפדיה, היו נכונות בעצם גם כלפי אנציקלופדיות מסחריות – מדוע ערכים אלו נבחרו ולא אחרים, וטענות להטיות בכתיבה.

מבנה הכתיבה הויקיפדי, הינו פיתוח נוסף (וחופשי) אשר מאפשר יצירת ויקיפדיות קטנות לכל תחום, כמו מדריכים לשימוש בתוכנה, או למעריצי סדרות וספרים בדיוניים, אשר ממפים את העולם הדמיוני באורח ויקיפדי, ומאפשרים לחקור את הדמויות והאירועים הבדויים באורח כמו היסטורי.

על אף הטענות להטיות כאלו ואחרות, ויקיפדיה הוכיחה שניתן לקיים מפעל ציבורי בהיקף עצום שנשען בעיקר על הרצון לחלוק בידע באופן חופשי, שלא בשירות תאגיד מסחרי, או בשליטה פוליטית של מדינה ספציפית.

ויקיפדיה בעברית

מיום הקמתה, נערכו העמודים למעלה מ-23 מיליון עריכות על ידי כ-416 אלף משתמשים. בכל חודש מתבצעות בממוצע כ-210 אלף עריכות. רק בשנה האחרונה התבצעו 2.44 מיליון עריכות, עלייה של 12% בהשוואה לשנה הקודמת. למעלה מ-11 אלף עורכים פעילים בכל חודש בויקיפדיה העברית. 222 מהם נחשבים פעילים מאוד ומבצעים למעלה מ-100 עריכות בחודש. כ-1,700 מבצעים למעלה מחמש עריכות וכ-9,000 מבצעים עד חמש עריכות (עורכים מזדמנים). מדובר בעלייה של 22% במספר העורכים בהשוואה לשנה הקודמת. ביחס למספר דוברי השפה העברית, הקהילה היא מהגדולות והחזקות בעולם. דוד שי הוא הויקיפד שערך הכי הרבה ערכים בויקיפדיה העברית (287,997 עריכות) ודרור לין הוא הויקיפד שכתב הכי הרבה ערכים חדשים (5,390 ערכים).

לפני מספר חודשים, בחגיגות העשור לפעילות ויקימדיה בישראל, בירך ג'ימי ויילס (מייסד ויקיפדיה) את הקהילה הישראלית וציין: "לקהילה שלנו בישראל יש רשימת הישגים ארוכה. ויקיפדיה העברית כוללת כיום למעלה מ-200 אלף ערכים, מספר מכובד מאוד בהשוואה לדוברי השפה. אבל מה שמרשים עוד יותר זה שהערכים בעברית מדורגים במדד ויקימדיה כאיכותיים ביותר לאחר ויקיפדיה האנגלית. מה שמעיד על כך שויקיפדיה העברית לא גדלה על ידי תוכן פשוט ובסיסי, אלא על ידי עבודה קשה ומעמיקה של העורכים בכתיבת ערכים. קהילת המתנדבים בישראל היתה תמיד חלק אינטגרלי ומשמעותי בפעילות של תנועת ויקימדיה העולמית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!