דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גלעד ארדן

האקדח על השולחן / קל על ההדק: כך הצליח ח"כ קיש לרכך את הקשחת התנאים לרשיון נשק

ועדת הפנים הוסיפה לתנאים הנדרשים מבחן עיוני ואימון רענון | אך ברגע האחרון, ובתיאום מופגן עם חברות האבטחה והמטווחים, הצליח יו"ר הוועדה להוריד דרישות נוספות של הממשלה | ארגוני הנשים: "לא נלקח בחשבון פוטנציאל הפגיעה בנשים"

סגן שר הבריאות יואב קיש (ארכיון. צילום: מרים אלסטר  פלאש 90)
סגן שר הבריאות יואב קיש (ארכיון. צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

הקשחה 'מרוככת' לתנאי קבלת רשיון כלי יריה אושרה היום (שני) בוועדת הפנים של הכנסת. בין התוספות שאושרו, וייכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2019 – עמידה במבחן עיוני כתנאי לקבלת רשיון לנשק, הארכת האימון הנדרש לפני קבלת רשיון ל-4.5 שעות, וחובת אימון רענון מקוצר במהלך השנה השנייה לרשיון. התקנות המקוריות שהגיש לוועדה השר לבטחון פנים גלעד ארדן כללו דרישות קשות יותר, אך במהלך הישיבה פעל במרץ יו"ר הוועדה יואב קיש (הליכוד) להורדת חלק גדול מהן מהנוסח הסופי שאושר. במהלך הדיון הפגין קיש קשב רב לנציגי חברות האבטחה, התאחדות הקליעה וגורמים נוספים שרצו לרכך ככל האפשר את התקנות. במקביל, הוא ניסה לבלום את הביקורת שנשמעה מקרב ארגוני הנשים שהתריעו על הסיכון בהגדלת מספר נושאי הנשק בישראל כגורם למעשי רצח, בעיקר כנגד נשים.

התקנות שאושרו היום הן חלק ממתווה רחב יותר שמקדם השר ארדן להסדרה מחודשת ומקיפה של זכאות לנשיאת נשק בישראל והליך הרישוי הנדרש לקבלת רשיון. התבחינים החדשים לזכאות לנשיאת נשק עדיין לא פורסמו, אך ההערכות בקרב גורמים הקשורים להליך החקיקה הן שארדן מתכוון להרחיב משמעותית את מעגל הזכאים. הקשחת הליך הרישוי נועדה להיות מעין הליך מאזן, שייצור משוכה משמעותית יותר מהקיים כיום בדרך לרשיון נשק.

גלעד ארדן (ארכיון, צילום: אורי לנץ / פלאש90).
גלעד ארדן (ארכיון, צילום: אורי לנץ / פלאש90).

אך רגע לפני אישורן הסופי הוביל כאמור חבר הכנסת קיש מספר שינויים בתקנות שהוצאו על ידי ארדן והמשרד לבטחון פנים. כך, בעוד ארדן ביקש לשנות את חובת האימון וההכשרה מפעם בשלוש שנים כנהוג היום לפעם בשנה, קיש ביטל זאת והשאיר את התקופה שבין חידוש לחידוש על שלוש שנים, עם תוספת מינורית יותר – אימון ירי מקוצר בשנה השנייה לרשיון. עם זאת, ההכשרה לקבלת רשיון חדש תהיה ארוכה מהנהוג כיום – 4.5 שעות – ותכלול אימון ירי של 100 כדורים, במקום 50 כיום. במהלך השנה השנייה לרישיון יצטרך לעבור רק אימון ירי מקוצר, ללא תיאוריה. בכל שלוש שנים יידרש אימון בן שעתיים לצורך חידוש הרשיון.

עוד תנאי שהמשרד לבטחון פנים דרש להוסיף לקבלת הרשיון הוא מעבר מבחן עיוני על חקיקה ונהלים הנוגעים לנשק, בדומה למבחן התיאוריה הנערך בטרם קבלת רשיון נהיגה. במבחן יהיו 10 שאלות בנושאי בטיחות כללית, שימוש בכלי יריה, הוראות פתיחה באש ותרחישי איום במרחב הציבורי, ונהלי אחסנה, אחזקה ונשיאת נשק. ציון הסף שהמשרד לבטחון פנים דרש היה 80, אך ח"כ קיש הוביל את הורדת ציון הסף ל-70, ואמר כי "מצאנו את האיזון בין דרישות מקצועיות יותר ובלי להכביד יותר מדי על האזרח". בנוסף יכלול תהליך קבלת הרשיון גם מבחן מעשי (הנהוג גם כיום) ונקבע כי המבקש יידרש ל-70% הצלחה ומעלה.

על פי התקנות שאושרו יידרש המשרד לביטחון פנים לדווח לוועדת הפנים שנה לאחר כניסת החוק לתוקף מה אחוז מקבלי הרישיון לעומת מספר המבקשים, כלומר – מה אחוז הנכשלים במבחן. ח"כ קיש הבהיר במהלך הדיון כי מטרתו אינה להוביל למספר גבוה של נכשלים בהכשרה.

אדם נושא נשק (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל פלאש90)
אדם נושא נשק (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל פלאש90)

שינוי נוסף שהשר ארדן ניסה להוביל הוא שחברות האבטחה יחויבו לבצע רענון למאבטחים פעם בחצי שנה, ולא פעם ב6-9 חודשים כפי שהיה נהוג עד היום. גם בתיקון זה, נציגי חברות האבטחה שנכחו בדיון התעקשו על השארת זמני הרענון כפי שהם היום, וח"כ קיש הותיר את המצב הקיים על כנו.

עו״ד מרים זלקינד, מקדמת המדיניות והחקיקה של שדולת הנשים בישראל, שנכחה בדיון מטעם הקואליציה ״האקדח על שולחן המטבח״, התריעה בעיקר מפני המהלך הצפוי של הרחבת התבחינים לזכאות. ״המהלך הנוכחי של השר ארדן נעשה מבלי לקחת בחשבון את פוטנציאל הפגיעה באוכלוסיות רבות ובנפגעי עבירה עתידיים, ובראשן נשים. מדובר במהלך בעייתי ומסוכן שאסור שיצא לפועל ללא דיון ציבורי ראוי, ובאופן שיהפוך את תהליך קבלת הרישיון לשאת נשק לנגיש לכל דורש. כל עוד הממשלה לא מוכנה לערוך מחקר רציני ומעקב מדוקדק על המצב הקיים, אסור לאפשר כל הקלה בתקנות הקיימות".

בשנה האחרונה, קידם ארדן 3 מהלכים הנוגעים להחזקת כלי נשק: תזכיר חוק כלי ירייה, תבחינים חדשים לקבלת רישיון להחזקת נשק, ותקנות ההכשרה לרישיון נשק.

 

תזכיר חוק כלי הירייה נועד להסדיר את נשיאת הנשק בארץ באופן רחב, תוך התייחסות לקריטריונים כמו יצור נשק, החזקת נשק, סחר בנשק, ועוד. החוק מסדיר את נושא היתרי החזקת הנשק, ומאפשר לחלק אותו לשניים: החזקת הנשק, ורישוי השימוש בנשק. עוד מוצע לעגן בחוק כי ככלל כל אדם יחזיק כלי נשק בודד, אלא אם "אין די בכלי ירייה אחד לצורך הגשמת המטרה הלגיטימית שלשמה הוא מבקש החזקת כלי ירייה נוסף".

 

על פי התזכיר, פטור מחובת רישיון להחזקת נשק יינתן רק במקרים חריגים, בהם – כאשר אדם קיבל הרשאה לנשק במסגרת הארגון בו הוא עובד, היות והחזקת נשק במסגרת ארגונית מוסדרת בנפרד. כן מוצע לקבוע פטור זמני למי שמחזיק בכלי ירייה בעקבות מות המחזיק המקורי, וזאת בכדי להסדיר את הבעלות והרישוי החדש על הכלי.

 

על תזכיר החוק נשמעה ביקורת מצד קואליציית הארגונים "האקדח על שולחן המטבח", שטענו כי יש להגביל את נשיאת הנשק, כולל נשק אבטחה או נשק ארגוני שניתן על ידי גופי ביטחון, למקום ולפרק הזמן שבו מבוצע התפקיד שעבורו ניתן הנשק. בהערותיה לתזכיר הציעה הקואליציה תיקונים שיש בהם כדי להבטיח הגנה על חפים מפשע, ובמיוחד על קורבנות אלימות במשפחה. בין ההמלצות: לעגן בחוק את הסדרי הפיקוח על מחזיקי הנשק באופן מפורט ; להרחיב את מאגר המידע לכלי נשק במוצע בהצעת החוק, ולחייב איסוף מידע על עבירות בנשק ועל אוכלוסיות נפגעות ; לגבות את הצעת החוק בחוות דעת מגדרית, שתתייחס בין היתר להשלכות סעיפים שונים בחוק המוצע על נשים מקבוצות אוכלוסייה שונות; לכלול בחוק התייחסות מפורשת לאלימות במשפחה ולחובת התייעצות עם רשויות הרווחה כחלק ממניין השיקולים למתן רישיון או שלילתו.

תזכיר החוק אמור גם לעגן את סמכותו של ארדן להורות על תבחינים להחזקת נשק אישית, שלא במסגרת ארגון. תבחינים אלה טרם פורסמו על ידי ארדן, אך מסתמן כי לפיהם, כל רובאי 07 יהיה זכאי להחזקת נשק, דבר אשר עלול להגדיל באופן משמעותי את מספר האזרחים הזכאים לנשיאת נשק אישי.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!