דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיים כץ

נאבקים בהפקרות / שומרים על החיים: שר העבודה כץ אוסר כניסת בני נוער לאתרי בנייה

התקנות אותן הגיש השר כץ מגיעות בעקבות שנתיים מדממות בהן נהרגו בני נוער באתרי בנייה ברחבי הארץ, רובם מהחברה הערבית | "סביבת העבודה באתרי הבנייה היא פצצה מתקתקת לבני נוער" אמר השר | התקנות עדיין דרושות אישור וועדת העבודה והרווחה

אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש  פלאש 90)
אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד) הגיש את התקנות למניעת העסקת בני נוער באתרי הבנייה לאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אשר תדרש להתכנס על מנת לאשרן. בשנתיים וחצי האחרונות נהרגו שישה בני נוער באתרי הבניה, רובם במהלך תקופות החופשה מהלימודים.

"איסור גורף של כניסת נער לאתרי בניה"

"סביבת העבודה באתרי הבנייה היא פצצה מתקתקת לבני נוער, ועד שהיזמים והקבלנים לא יפנימו את הלך הרוח החדש וישקיעו כנדרש בבטיחות, אני לא שקט עם עבודת הנערים באתרים" אמר השר כץ. "חוסר הציות לחוק וניהול הבטיחות הלקוי של קבלנים רבים, הביאו אותי למסקנה כי קיים הכרח לאיסור גורף של כניסת נער לעבודה באתר בנייה, רק כך נוכל להרחיק את הסיכון מבני הנוער ולהבטיח כי ישובו בשלום לספסל הלימודים לאחר חופשת הקיץ".

התקנות שהגיש שר העבודה כוללות כאמור איסור מוחלט של כניסת בני נוער לכלל אתרי הבניה והתשתיות, למעט בני נוער המועסקים במסגרת חוק החניכות או הכשרה מקצועית – כלומר בפיקוח חונכים או מורים מקצועיים. עם כניסת התקנה לתוקף יתגבר המינהל את האכיפה בנושא העסקת בני נוער באתרי בניה עם כל הכלים שעומדים לרשותו – צווי בטיחות, עיצומים כספיים ואכיפה פלילית.

מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

"נמשיך לפעול על מנת לצמצם את מספר הנפגעים בענף הבינוי, בתיקוני חקיקה נוספים, בהגברת הפיקוח והאכיפה והרחבת המודעות בקרב עובדים ומעסיקים כאחד לסיכוני הבטיחות באתרי הבנייה", הוסיף השר כץ.

"'הקבוצה למאבק בתאונות בניין' מברכת על הגשת התקנות שיטילו איסור על עבודת נערים באתרי בנייה לאישורה של וועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ועל כך שמשרד העבודה והרווחה אימץ את עמדתנו הדורשת הטלת איסור מוחלט על עבודתם של בני נוער", נמסר מהקבוצה שהובילה את יוזמת החקיקה. "אנו מקווים שוועדת העבודה והרווחה תקבע בדחיפות דיון לאישור התקנות ושהתקנות יאושרו וייכנסו לתוקף ללא דיחוי נוסף, על מנת להגן על הנערים מפני סכנות אתרי הבנייה בחופשת הקיץ השוררת כעת". הצעת החוק נתמכה גם על ידי מועצת הנער העובד, הכוללת בין היתר את נציגי ההסתדרות, התאחדות בוני הארץ ו'הסתדרות הנוער העובד והלומד'.

חיים כץ נואם במליאה (ארכיון. מרים אלסטר / פלאש90)
חיים כץ נואם במליאה (ארכיון. מרים אלסטר / פלאש90)

במקביל, הודיע המשרד כי יצא בקמפיין הסברתי מקיף שפונה להורים ולמעסיקים במגזר הערבי במטרה למנוע העסקת בני נוער באתרי הבנייה. בני הנוער מהמגזר הערבי מהווים אחוז משמעותי מכלל בני הנוער המועסקים באתרי הבנייה, ומהנערים שנפצעו בו בשנים האחרונות. בנוסף, ועד שיושלם תיקון התקנה, משרד העבודה והרווחה הודיע כי הוא שם  דגש מיוחד על אכיפת תעסוקת בני נוער בעבודות בנייה שאסורות להם גם היום, כגון איסור עבודה בגובה, המהווה 64% מהתאונות הקטלניות, ואיסור נשיאת משקלים כבדים. האכיפה מתבצעת בשיתוף עם המוסד לבטיחות וגיהות אשר מבצע הדרכות בנושא באתרי הבנייה השונים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!