דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

טלטלה בממלכה / שר החוץ ג'ונסון: "אני עוזב בעצב", ראש הממשלה מיי: "עדיף שתתפטר"

בוריס גו'נסון, מהתומכים הבולטים בברקזיט, מתנגד להסכם המתהווה עם האיחוד האירופאי ורואה בו התקפלות ואובדן דרך | ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי הציגה את המתווה להסכם ביום שישי, מאז פרשו שישה שרים נוספים ממשלתה | ג'ונסון תיאר את הצגת המתווה בידי מיי כ"נסיון לצחצח צואה"

בוריס ג'ונסון ותרזה מיי (Leon Neal/Pool via AP)
בוריס ג'ונסון ותרזה מיי (Leon Neal/Pool via AP)
יונתן קירשנבאום

שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון, התפטר אתמול (שני) מהממשלה, בעקבות התנגדותו למתווה ההסכם עם האיחוד האירופי, אותו הציגה ראש הממשלה תרזה מיי בפני הקבינט ביום שישי האחרון. ג'ונסון הוא השר הבריטי השלישי שמתפטר בעקבות הצגת המתווה, שנתפש על ידי חלקים מהמפלגה השמרנית כמתון מדי, וחותר להשאיר חלקים נרחבים מדי מהיחסים עם אירופה על כנם.

במכתב ששלחה לו מיי, כתבה: "איפשרתי חופש רב בעת הדיונים לקראת גיבוש התכנית. אך כעת נדרשת התגייסות של ממשלת הוד מלכותה למען האינטרס הבריטי. אם אתה חש שאינך יכול לפעול כך, יתכן שעדיף שתתפטר."

הלחץ על ג'ונסון – תומך נלהב בהתנתקות מוחלטת של בריטניה מהאיחוד האירופי – להתפטר, הלך וגבר מאז חשיפת המתווה להסכם ביום שישי. ג'ונסון נחשב לחלק מחבורת ה'ברקזיט הקשה', בו נכללים השרים שהתפטרו גם הם מאז יום שישי, ביניהם דייויד דייויס, השר הממונה על הברקזיט לשעבר.

ג'ונסון קרא לנסיון של מיי להציג את המתווה המוצא כתכנית טובה דומה לניסיון "לצחצח צואה". דיוויד דייויס אמר באותו ההקשר כי "להציג משהו כהחזרת הריבונות, החזרת השליטה לפרלמנט הבריטי, כשלמעשה זה לא".

הצעתה של מיי כוללת ככל הנראה הישארות של בריטניה בשוק הפתוח במסגרת הסכם מחודש בינה לבין האיחוד האירופי. משמעותה של החלטה זו היא שעסקים בריטיים ואירופיים יוכלו לסחור אחד עם השני ללא מכסים וללא הפרעה. עם זאת, האיחוד האירופי הבהיר לבריטניה כי גישה לשוק הפתוח תחייב את בריטניה לקבלת החוקים והרגולציה המוכתבים על ידיה. מיי הציגה מתווה לפיה בריטניה תקבל על עצמה "ספר חוקים" מוסכם עם האיחוד האירופי, שיכלול את מרבית חוקיה.

במכתב ששלחה מיי לגונסון הרחיבה, "תוכנית זו צפויה לאפשר לנו לכבד את תוצאות משאל העם תוך השבת הריבונות הבריטית על גבולותינו, הוצאת בריטניה מתחום השיפוט של בית המשךט העליון האירופי והפסקת ההעברה של כספי משלם המיסים הבריטי לאיחוד האירופי.
כידוע רק כך נוכל לפעול בהתאם לסדר העדיפויות שלנו לדוגמא בכל הנוגע למערכת הבריאות הציבורית. בזכות התכנית נוכל להעביר 394 מיליון פאונד נוספים בכל שבוע למערכת הבריאות."

חלק משמעותי ממסחר החוץ של בריטניה מתקיים עם מדינות האיחוד האירופי, ויציאתה של בריטניה מהשוק הפתוח תגרור שינוי משמעותי במבנה הסחר שלה, עם הפסדים לחברות שעושות עסקים באירופה. בנוסף הבהירו נציגי האיחוד האירופי לממשלת בריטניה כי תנאי הכרחי לגישה לשוק הפתוח היא השתתפות בהסכם התנועה וההגירה החופשית הידוע בשם "הסכם שנגן". על פי הסכם זה, מדינות האיחוד האירופי מאפשרות לאזרחיהן מעבר חופשי וזכות הגירה חופשית.

נושא ההגירה היה אחד הנושאים המרכזיים בשיח הציבורי סביב משאל העם, ורבים בבריטניה מתנגדים להגירה חופשית אליה מאירופה. ג'ונסון היה אחד הקולות הבולטים נגד הסכם שנגן במהלך הקמפיין בו השתתף ליציאת בריטניה מהאיחוד, ועד להתפטרותו הואשם בצביעות במידה ויקבל את הצעתה של מיי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!