דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק הלאום

חוק במחלוקת / המשנה ליועמ"ש: "אמונה במדינה יהודית לא אמורה לפגוע בשוויון"

הוועדה המשותפת דנה אתמול בנוסחו החדש של חוק הלאום, אך לא הצביעה עליו | הסעיף העוסק ביישובים על בסיס דת או לאום עורר ביקורת מצד נשיא המדינה, היועץ המשפטי לכנסת והיועץ המשפטי לממשלה

רז נזרי המשנה ליועמ"ש (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
רז נזרי המשנה ליועמ"ש (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שי ניר
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה המשותפת לחוק הלאום בכנסת דנה אתמול (שלישי) בנוסח חוק הלאום לקראת קריאה שנייה ושלישית. עם זאת, לא התקיימה הצבעה, למרות שראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להצביע על החוק ביום שני הבא. הבוקר שיגר נשיא המדינה ראובן ריבלין מכתב לחברי הוועדה בו מחה על סעיף המאפשר הקמת יישובים ליהודים בלבד. להתנגדותו של ריבלין הצטרפו גם היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז נזרי.

"הבענו התנגדות לשינוי האיזון בין הערכים היהודיים לדמוקרטיים" אמר נזרי במהלך הדיון. "הצורך לשמור על מדינה יהודית ודמוקרטית הוא לא רק של שמאל או ימין. זה ערך שמחזיק אותנו כאן וחבל שייראה שהמדינה היהודית שייכת רק לימין והדמוקרטית רק לשמאל. לא אמורה להיות סתירה בין השניים. האמונה במדינה יהודית לא אמורה לפגוע בשוויון. טוב היה אם בחוק הייתה התייחסות לזכות לשוויון".

על סעיף ההתיישבות הנפרדת אמר כי הסעיף בנוסחו היום מעורר קשיים משפטיים יסודיים. "אתם מכתימים לשווא את חוק היסוד הזה. זה לא מוסיף דבר בהיבט של המדינה היהודית" טען, "אתם לא משיגים שום דבר וגורמים נזק אמיתי לרעיון אותו אתם רוצים לשרת. יש לחוק כזה גם השלכות בינ"ל. אסיים בקריאה אישית נרגשת כמי שמאמין בכל ליבו במדינה היהודית והדמוקרטית וגם ברעיון של מדינת לאום, תסירו את הסעיף מהחוק. הוא גורם נזק פנימי ובינ"ל. אל תכתימו לשווא את רעיון המדינה היהודית ודמוקרטית".

היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון, התייחס אף הוא לסעיף ההתיישבות על בסיס דת או לאום, ואמר כי "בניגוד להסדרים אחרים שנכללים בהצעת חוק היסוד ושנדונו בישיבות הוועדה הקודמות, לא מצאנו מקבילה לסעיף המוצע באף חוקה בעולם. הערך של התיישבות יהודית בארץ ישראל ליווה את התנועה הציונית מראשיתה, והיה לחלק מן האתוס המכונן של הקמתה ופיתוחה של מדינת ישראל. ואולם, ברור כי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מחויבת לאזן בין ערך חשוב זה ובין ערכים של שוויון ושמירה על זכויותיהם של בני קבוצות מיעוט שונות בחברה הישראלית".

לדבריו, "אני סבור כי הנוסח המוצע חורג בצורה משמעותית מן האיזונים העדינים הנדרשים בהקשר זה. הסעיף עלול להכתים את חוק היסוד החשוב, המבקש לעגן
ברמה החוקתית, לראשונה בצורה מפורטת, את זהותה ואופיה של המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי, ואף עלול להביא להתערבות שיפוטית תקדימית בחקיקת יסוד של הכנסת. אנו ממליצים לחברי הוועדה שלא לאשר את הסעיף בנוסח המוצע. אנו
מציעים לשקול אימוץ נוסחים חלופיים המתירים הקמת התיישבות קהילתית נפרדת בעלת ייחוד חברתי-תרבותי, אך כזו שלא ניתן יהיה להדיר ממנה בצורה גורפת אזרחים על בסיס לאומיותם, דתיותם, נטייתם המינית או מאפיין אחר, ככל שאין בקבלתם כדי לפגוע במרקם החברתי-תרבותי של היישוב.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) אמר בתגובה כי "אדוני מנסה ללכת עם ולהרגיש בלי. האם מותר לייהד את הגליל או לא?"

לכך השיב ינון: "ייהוד הגליל אינו דבר פסול כל עוד המשמעות שנותנים לו איננה הדרה גורפת של המיעוטים במדינה. הרצון ליצור סתירה מוחלטת בין ייהוד הגליל לבין חוק ועדות הקבלה לבין גישה מאוזנת יותר בעייתי ביותר. אנחנו שופכים את התינוק עם המים. ישראל הצליחה לבנות מאות ישובים יהודיים בגליל בנגב ובמרכז אבל החוק הזה משדר שאם אתה נמנה על האוכלוסייה הערבית או יכול להיות גם בעל מאפיינים אחרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!