דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

סיכום שנה / תמונת מצב חינוכית: עלייה בזכאות לבגרות, ירידה בתחושת המסוגלות והסקרנות

מנתוני משרד החינוך שפורסמו אתמול (ד') עולה כי לצד התוצאות הטובות של פרוייקט הדגל להגדלת כמות הניגשים ל-5 יחידות מתמטיקה, נרשמה ירידה בכמות הנושרים | עם זאת, מדד האלימות נותר כמעט ללא שינוי

שר החינוך בנט ומנכ"ל מרד החינוך אבואב במסיבת עיתונאים "התמונה החינוכית" 11 ביולי 2018  (צילום: פלאש90)
שר החינוך בנט ומנכ"ל מרד החינוך אבואב במסיבת עיתונאים "התמונה החינוכית" 11 ביולי 2018 (צילום: פלאש90)
דוד טברסקי

עלייה בכמות הזכאים לתעודת בגרות ובה חמש יחידות מתמטיקה, לצד ירידה בתחושת המסוגלות, העניין והסקרנות בלמידה. כך עולה מתמונת המצב החינוכית לשנת הלימודים שהסתיימה זה עתה, שפרסם אתמול (רביעי) משרד החינוך. עוד עולה מתמונת המצב כי מערכת החינוך רשמה בתשע"ז עליה של 2% בשיעור הזכאות לבגרות מבין הלומדים בכיתות י"ב, מ-66.2% זכאים בשנה שעברה ל-68.2% זכאים השנה. 

יותר תלמידי 5 יחידות מתמטיקה, פחות סקרנות ועניין בלמידה

תמונת המצב החינוכית מתפרסמת מזה מספר שנים ומציגה תמונה כללית של הישגיה ואתגריה של מערכת החינוך בשנה החולפת. פרוייקט הדגל של שר החינוך, נפתלי בנט, משיכתם של כמה שיותר תלמידות ותלמידים ללימודי מקצועות המתמטיקה והאנגלית ברמה של 5 יחידות, מראה תוצאות טובות מאוד. על פי משרד החינוך, נרשמה השנה עליה של קרוב ל-3% בשיעור בעלי תעודת בגרות ובה 5 יחידות במתמטיקה מ-11.4% ל-14.3%, המבטאת צמיחה של כ-25%. עוד נרשמה עליה של כ-2.5% בשיעור התעודות עם 5 יחידות אנגלית. אל מול זאת, רק 50% מהתלמידים הביעו תחושות של מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה, ירידה של 4% משנת תשע"ה, ורק 53% מהתלמידים ענו שישנן פרקטיקות איכותיות של למידה, הוראה והערכה, עלייה של 1% משנת תשע"ה.

עוד יכול משרד החינוך להתגאות בירידה המתמידה בשיעור הנושרים ממערכת החינוך כאשר בשנה האחרונה חלה ירידה של 9.5% בכמות הנושרים מהמערכת (7,267 נושרים בתשע"ז, לעומת 8026 בתשע"ו). ירידה הזו מצטרפת לירידה של 7.4% בכמות הנושרים, שנרשמה בשנה שעברה (בין תשע"ו לתשע"ה). עוד התגאה המשרד במספר נתונים מעניינים וביניהם: 36% מנשות ואנשי החינוך העובדים במערכת כיום בעלי תואר שני ומעלה, 40% מתלמידי כיתות י' עד י"ב לומדים במגמות טכנולוגיות וכ-4.1% מהתלמידים בארץ, כ-71,800 תלמידים, הם תלמידים על קשת המוגבלויות הלומדים בחינוך המשלב.

שיעור מתמטיקה, ארכיון. צילום: הדס פרוש / פלאש 90
שיעור מתמטיקה, ארכיון. צילום: הדס פרוש / פלאש 90

10% מתלמידי היסודי היו מעורבים במקרה אלימות

לצד הנתונים על ההישגים הלימודיים, מפרסם משרד החינוך גם את הישיגיו הערכיים. על פי שאלון האקלים החינוכי, ענו 56% מהתלמידים כי בית הספר מעודד אותם למעורבות אזרחית וחברתית (ללא שינוי מהשנה הקודמת). 65% מתלמידי היסודי דיווחו על עידוד כזה (עלייה של 1% משנה שעברה), 56% מתלמידי החטיבה (ללא שינוי מהשנה שעברה) ו-50% מתלמידי התיכון (ירידה של 3% מהשנה שעברה) 65% מתלמידי בתי הספר ענו שבית הספר מעודד אותם לגלות מנהיגות ולעזור בפעילות התנדבותית למען הקהילה. מול זאת – רק 45% השיבו כי בית הספר מעודד אותם לקחת חלק פעיל בחיים האזרחיים.

מדד האלימות נותר השנה ללא שינוי כאשר 8% מתלמידי בתי הספר ציינו שהיו מעורבים באירועים אלימים. בתי הספר היסודיים הם אלו המעלים את הממוצע עם 10% מהתלמידים שדיווחו על מקרי אלימות (לעומת 8% בחטיבה העליונה). לצד זאת, למשרד ישנו הישג צנוע בתחום זה, שכן מדובר בירידה של 1% מהשנים הקודמות.  הדיווחים הנפוצים ביותר הם על דחיפות תלמידים (15% מהתלמידים) והפצת שמועות (11% מהתלמידים).

מדד יחסי האכפתיות והקרבה ממשיך להיות נמוך כאשר רק 43% מהתלמידים בחטיבה העליונה הצביעו על יחסי קרבה ואכפתיות בין מורים לתלידים (אם זאת, נרשמה עלייה ב-1% משנים קודמות). בחינוך היסודי לעומת זאת, גם השנה המשיך להיות מדד האכפתיות גבוה ועמד על 69% מהתלמידים שהצביעו על יחס של קרבה ואכפתיות מצד מוריהם (עלייה של 1%).

ילדים משחקים בבית ספר יסודי בירושלים (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
ילדים משחקים בבית ספר יסודי בירושלים (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).

השנה נוספו שני מדדים חדשים לתמונת המצב: שותפות ההורים ותחושה כללית חיובית כלפי בית הספר. כ-76% מהתלמידים בחטיבה העליונה ציינו כי ישנה שותפות בין בית הספר להורים, ו-86% מהתלמידים בחטיבה העליונה ציינו שבית הספר מיידע את ההורים על הנעשה בו. 68% מהתלמידים, מעל לשני שליש מהתלמידים, ציינו שיש להם תחושה חיובית כלפי בית הספר, כאשר ישנו הבדל ניכר בתחושת התלמידים בהבדל בין החינוך היסודי לעל יסודי. כ-68% מתלמידי החטיבה והתיכון ציינו שתחושתם כלפי בית הספר היא חיובית, ירידה של בין 2% ל-1% מהשנים הקודמות, אל מול זאת, 79% מהתלמידים ביסודי ציינו שתחושתם כלפי בית הספר טובה, כאשר נרשמה עלייה של 3% במדד זה ביחס לשנים האחרונות.

מדד האקלים של המורים חושף תמונה חשובה, שמעטים שמים עליה דגש, אך היא קריטית מאוד בחוויה של מורים רבים. רק 38% מאנשי החינוך בחטיבה העליונה טענו שישנו ניהול ופיתוח של הצוות החינוכי בבית הספר. מדובר בירידה של 7% משנת הלימודים תשע"ה (בחטיבה 46% מהמורים ציינו בחיוב את המדד וביסודי 60%). כ-70% מהמורים טענו שהם שבעי רצון מהלימוד בבית הספר, ירידה של 2% מאז שנת תשע"ה, ו-68% ציינו בחיוב את מערכת הקליטה והליווי של עובדי ההוראה ובעלי התפקידים. אל מול הנתונים המדאיגים שניתנו בנוגע לתחושתם של המורים, מצא המשרד שכ-74% מהמורים טענו שישנה אווירת עבודה של שיתוף בין המורים בבית הספר, מדובר על עלייה של 3% מהשנה שעברה.

בית ספר. (צילום ארכיון: נתי שוחט פלאש 90)
בית ספר. (צילום ארכיון: נתי שוחט פלאש 90)

בנט מרוצה: "ישראל צועדת בכיוון הנכון"

"התמונה החינוכית לשנת תשע"ז מבטאת אמירה ברורה: ישראל צועדת בכיוון הנכון", אמר במסיבת עיתונאים שר החינוך, נפתלי בנט. "יותר תלמידים ב-5 יחידות מתמטיקה ואנגלית, גם בפריפריה, לצד עלייה כוללת בזכאות לבגרות – זו בשורה חברתית וחינוכית שאין כדוגמתה. אנחנו בונים את התשתית לשילוב תלמידי ישראל באקדמיה, בתעסוקה, בתפקידים משמעותיים בצה"ל ובמגזר הציבורי והפרטי. המסקנה שלי ברורה: בעבודה קשה ובאמונה מתמדת בתלמידים ובמורים שלנו – גם השמיים הם לא הגבול.

"מערכת החינוך מתקדמת ועולה", אמר מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב. "אחוז הזכאות לבגרות הגיע ל-68.2%, ומשקף תוספת של עוד כ-2,500 תלמידים שיוכלו להשתלב בהשכלה הגבוהה. מערכת החינוך מקדמת שורה של תכניות לאומיות – תכניות חינוך לערכים, להישגים ולמצוינות – ואנו רואים שלא רק תמונת הזכאות השתפרה, אלא שתעודת הבגרות נעשית יותר ויותר איכותית, עם עליה באחוזי הבוגרים שניגשים ל-5 יחידות – הן במתמטיקה והן באנגלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!