דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

קרע במדינות המערב / ועידת נאט"ו: טראמפ מאיים, מרקל בונה צינור גז, ופוטין מרוצה

ארה"ב מטילה ספק במוכנותה להגן על המדינות בארגון שאינן מקדישות משאבים לתקציב ביטחון שיאפשר להן להגן על עצמן | גרמניה לא מתחשבת במדינות הקטנות והמזרחיות יותר | ומדיניות החוץ מתנהלת בטוויטער

הנשיא טראמפ ואנג'לה מרקל, ועידת נאט"ו בבריסל, 11 ביולי 2018  (AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
הנשיא טראמפ ואנג'לה מרקל, ועידת נאט"ו בבריסל, 11 ביולי 2018 (AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

ישנה הסכמה כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יישמח לראות את ברית נאט"ו מתפרקת. הברית עמדה חוצץ בין רוסיה הסובייטית לבין תוקפנות צבאית וכלכלית כנגד מערב אירופה בעשורים האחרונים, כמעט מאז תום מלחמת העולם השנייה ובמהלך כל תקופת המלחמה הקרה. אולם הדעות חלוקות לגבי מי פועל יותר כדי לערער את הארגון הצפון אטלנטי, גרמניה החותמת עסקת ענק עם רוסיה או ארה"ב שנשיאה חשוד כי פוטין פעל כדי לקדם את בחירתו לנשיא.

ועידת נאט"ו נפתחה אתמול (רביעי) בבריסל והיא מסתמנת ככזו בה המתיחות בין המדינות השותפות בארגון גבוהה במיוחד. לוועידה קדמו חילופי האשמות הדדיים, ציוצים קשים מצד נשיא ארה"ב וכן העלאת ספק לגבי מחויבות מדינתו לבוא לעזרת מדינות אירופאיות במידה ויזדקקו לכך.

אחד ממקורות העימות בין המדינות הינו צינור הובלה לגז הקרוי Nord Stream 2. גרמניה חתמה עם רוסיה על חוזה לבניית צינור להובלת גז טבעי, ישירות לגרמניה, תוך עקיפת פולין ואוקראינה, בהכפילה את כמות הגז הטבעי שרוסיה יכולה לספק לה באופן ישיר. בניית הצינור צפויה להסתיים בשנת 2019. ארה"ב ומדינות נוספות החברות בארגון טוענות כי הדבר מגביר את אמצעי הלחץ שרוסיה יכולה להפעיל על מערב אירופה, וכן מפגין היעדר ערבות הדדית של גרמניה כלפי מדינות הקטנות והסמוכות יותר לרוסיה.

"הצינור התת ימי מעביר גז רוסי זול לגרמניה בעודו עוקף מדינות קטנות יותר במזרח גרמניה, ומאפשר לרוסיה ללחוץ עליהם בעוד גרמניה אינה סובלת מההשלכות", צייץ תומך ותיק של הנשיא טראמפ, סנטור טום קוטון מארקנסס. הוא הוסיף כי "שום מידה של התהדרות בנוצות לא לה לא יכול לאפשר לברלין לכסות על האנוכיות הערומה הזו".

גרמניה בעלת המודעות הגבוהה להגנה על הסביבה מנסה לצמצם את תלותה בפחם וכן לצמצם בהדרגה את השימוש שלה באנרגיה גרעינית עד לשנת 2022, כך שהיא מקווה להשתמש בגז טבעי כתחליף לאמצעים אלו, עד אשר תצליח לענות על התנודתיות במשק האנרגיה שלה באמצעות מקורות מתחדשים.

נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ תקף בחריפות את ועידת נאט"ו המתקיימת השבוע, והטיל ספק בנכונות של אחד ממוקדי מדיניות החוץ של ארצות הברית מזה עשורים. הנשיא טראמפ הותקף על קשריו החמים עם רוסיה של ולדימיר פוטין, ובתגובה תקף את גרמניה וטען שפרויקט משותף של הנחת צינור גז טבעי השאיר את ממשלתה של אנג'לה מרקל "שבויה" ובמציאות של "שליטה מלאה" על ידי רוסיה.

העימות עם אחת מבעלות הברית הוותיקות של ארה"ב בא בסמיכות לפגישתו של טראמפ עם פוטין בארבע עיניים, פגישה שצפויה להיות ב-16 ליולי, בתחילת שבוע הבא. מהלכיו של טראמפ בימים האחרונים, ובשבועות האחרונים, מאיימים לפרק מבפנים כח בינלאומי שעמד כחוצץ אל מול רוסיה מזה עשורים.

בסדרה של תביעות ועלבונות, שרובם נאמרו באמצעות ציוצים ופוסטים במדיה החברתית, הצליח נשיא ארה"ב להגיע לוועידת נאטו המתנהלת השבוע באווירה עכורה וקשה. דרישותיו מהמדינות האחרות בארגון מכילות גם כאלו שמדינתו שלו לא עומדת בהן. דוגמא לכך היא דרישתו, המצויצת, לא להסתפק בקריאה (שהתקבלה בנאט"ו בשנת 2014) לכך שמדינות ההסכם יעלו את השקעתן ביכולות ההגנה שלהן ויקדישו 2% מהתמ"ג שלהן לתקציב הביטחון, בתהליך מדורג שיסתיים עד שנת 2024. טראמפ תובע כעת 4% מהתמ"ג בהוצאה על תקציב הביטחון, וגפ 2% מהתמ"ג במיידי, 6 שנים מוקדם יותר. כאמור אפילו ארצות הברית לא מקדישה לתקציב הביטחון 4% מהתמ"ג שלה, אפילו לא בכהונתו של טראמפ.

טענתו המרכזית של טראמפ, ובשבועות האחרונים הוא תוקף בסדרתיות חברים שונים בנאט"ו, היא שהמדינות האחרות החברות בברית הצפון-האטלנטית להגנה הדדית, מסתמכות על כך שארה"ב תחלץ אותן מצרה בעת הצורף. בחלק מציוציו הוא אף הטיל ספק בכך שארה"ב תצא לעזרת שותפותיה בברית וטען כי הברית מהווה נטל בלתי סביר על משלמי המיסים של ארצות הברית.

באחד מציוציו הוא אף טען כי "מה שווה נאט"ו אם גרמניה משלמת לרוסיה בליוני דולרים בשביל גז ומקורות אנרגיה?", ועל כך השיב הקאנצלרית הגרמנייה, שגם גדלה תחת שלטון סובייטי בגרמניה המזרחית, כי הנשיא, בשל ילדותו המשופעת כל טוב, חסר בסיס להבנת המציאות של גרמניה. "חוויתי בעצמי את החיים בגרמניה המזרחית תחת השלטון הסובייטי, ואני מאוד שמחה שהיום אנחנו מאוחדים בחירות של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה ויכולים לקבוע את מדיניותנו ואת אורחות חיינו".

הציוצים החריפים הוחלפו באמירות קשות במהלך ארוחת הבוקר אתמול (רביעי) בוועידה, אך בהמשך היום האווירה נרגעה מעט ומרקל וטראמפ נראו משוחחים באופן מנומס ורגוע יותר.

גם בארצו מביעים דמויות פוליטיות שונות תהיות לגבי התנהלות של הנשיא האמריקאי. בהצהרה משותפת של מנהיגי הדמוקרטים ננסי פלוסי וצ'אק שומר, נאמר כי "התנהלותו של הנשיא כלפי אחת מבעלות הברית הנאמנות ביותר של ארה"ב, גרמניה היא מביכה". הם הוספיו כי "התנהגותו הבוקר היא עוד איתות מטריד ביותר לכך שהנשיא נאמן יותר לנשיא פוטין מאשר למדינות השותפות איתנו בנאט"ו ולארגון".  גם בקרב הרפובליקאים אמר חבר הסנאט מטעם מדינת טנסי, בוב קורקר, כי על אף הסכמתו עם דרישת הנשיא להעלות את תקציב הביטחון בקרב השותפים בארגון, הוא סבור שעירעור השותפות בנאט"ו רק מחזקת את פוטין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!