דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ספורט וחברה / הלקח מאבואה: איגוד השחקנים יסייע לכדורגלנים להחליף מקצוע

כדי לאפשר לשחקני הכדורגל, שתקופת הקרייה שלהם קצרת מועד והם משוקעים בה מילדות, לעבור בקלות למקצוע אחר, החליטו באיגוד שחקני הכדורגל על תוכנית בשם 'Mind the Gap' | עמנואל אבואה לא לבד

עמנואל אבואה, 2014 (Photo by Onur Coban/Anadolu Agency/Getty Images IL)
עמנואל אבואה, 2014 (Photo by Onur Coban/Anadolu Agency/Getty Images IL)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

עמנואל אבואה הספיק לככב במדי ארסנל שש עונות הוא שיחק כמגן ימני וקשר התקפי, לאחר סיום התקופה מצוינת בארסנל, עבר אבואה לקבוצת הפאר הטורקית גלאטסראיי וכיכב במדיה במשך 3 עונות במהלכן זכה בשתי אליפויות וגביע טורקי.

עמנואל אבואה במדי גלאטסראיי מול צ'לסי ב18 במרץ 2014 (AP Photo/Matt Dunham)
עמנואל אבואה במדי גלאטסראיי מול צ'לסי ב18 במרץ 2014 (AP Photo/Matt Dunham)

כשהיה כוכב בינלאומי והרוויח מיליונים במדי קבוצותיו, היה נוהג אבואה, ליהנות מחיי פאר, לנהוג במכוניות יוקרה ולצאת למסיבות נוצצות. כל זה היה נכון לעד לפני חצי שנה, כעת משנגמרה הקרייה – הוא בן 34, בלי כסף ובלי עבודה. אבואה התראיין בתחילת השבוע בדיילי מירור ונראה כצל של הכוכב הענק שהיה, רק לפני שלוש שנים. לפי מה שסיפר לכתבים הוא איבד את כספו, ישן על הריצפה או אצל חברים, מכבס את בגדיו בידיים כי אינו יכול להרשות לעצמו מכונת כביסה ובורח מהמשטרה וההוצאה לפועל שרודפים אחריו בעקבות חובותיו הרבים.

כדי למנוע סיטואציות דומות למקרה של  עמנואל אבואה, החליטו באיגוד שחקני הכדורגל fifpro להוציא לפועל תוכנית חדשה, שתעזור לשחקני הכדורגל לקבל הכשרה מקצועית לקרירה נוספת לאחר סיום קרירת הספורט שלהם.

זהירות מהמרווח

מטרתו של פרויקט 'Mind the Gap', היא לעזור לשחקני כדורגל מקצועני לעבור לקריירה חדשה עם סיום קריירת המשחק שלהם. ב-FIFPro החלו לעבוד בשיתוף פעולה עם 14 שותפים, ביניהם אוניברסיטת ת"א, על פרויקט חדש אשר מטרתו היא לתמוך בכדורגלנים וספורטאים אחרים, עם תכנון החיים לאחר הקריירה שלהם הספורט. הפרויקט החדשני ממומן על ידי תוכנית 'ארסמוס+' של האיחוד האירופי.

כששחקני כדורגל מסיימים את הקריירה המקצועית שלהם, חייהם משתנים באחת, כפי שקרה לאבואה. פתאום, לפעמים ללא התראה, נפער פער אדיר בחייהם: כל מה שהם הכירו עד עכשיו נעלם, אורח החיים אליו התרגלו משתנה, ישנה ירידה חדה בהכנסות, אובדן אמון באנשים סביבם והתרחקות מחברים למועדון שתמכו בהם עד כה והיו שותפים שלהם לדרך המקצועית שעשו.

רק 13% מכלל שחקני הכדורגל המקצועיים הפעילים באירופה הם בעלי השכלה מקצועית לאחר הלימודים, לעומת כ-53% מאוכלוסיית הגברים באיחוד האירופי.

היתרון שבאפליה?

באופן מפתיע בכדורגל הנשים שרובו חצי מקצועני, השחקניות נוטות להיות מוכנות יותר טוב ליום שאחרי. כ-46% מהנשים המקצועניות הפעילות לומדות במקביל לקריירה אחרת, ו-67% כבר מחזיקות בעבודה אחרת בזמן הקריירה הספורטיבית שלהן. הסיבה המרכזית לכך נעוצה בעובדה שרוב הליגות והקבוצות הנשים בכדורגל אינן משלמות מספיק כדי להתקיים רק מכדורגל, ולכן השחקניות דואגות באופן מודע יותר לפיתוח קריירה מקבילה לעיסקן הספורטיבי.

לעתים קרובות ספורטאים מזניחים מגיל צעיר את החינוך שלהם, וממקדים את כל האנרגיה כדי להגשים את חלומם ולהגיע לרמות הגבוהות ביותר בתחום הספורט שלהם. ספורטאים צריכים להתמקד באופן מוחלט בקריירה הספורטיבית שלהם כדי להפוך למקצוענים ולנסות להגיע לרמות התחרותיות הגבוהות ביותר. בגלל המאמץ הנדרש מהם, רובם לא משקיעים מאמץ נוסף לייצר לעצמם אופק נוסף, לאחר סיום הקריירה הספורטיבית שלהם ומדחיקים את היום שאחרי.

כספורטאי אתה יכול להישאר ברמות התחרות הגבוהות ביותר עד גיל צעיר יחסית, לא הרבה מעל 30. לאחר מכן אתה פורש מהספורט ונדרש למצוא מקצוע אחר לעסוק בו, עד שתגיע לגיל הפנסיה בשנות השישים שלך. גם המעסיקים שלהם עושים מעט מאוד כדי לעודד אותם להתכונן לקריירה שנייה, ומבקשים מהם להתמקד בעיקר בענף התחרותי בו הם מייצגים אותם או את קבוצתם/נבחרתם.

עיקרי התוכניות, כפי שפורסמו באתר האיגוד:

"Mind the Gap" יתמוך בארגוני השחקנים הלאומיים בקבלת מערכת תמיכה אופטימלית במקום, כך שכדורגלנים יוכלו לרכוש מיומנויות וכישורים חדשים דרך הארגונים המקומיים.

השותפים בפרויקט יגדירו את שיטות העבודה המומלצות, ימציאו את מפרט העבודה האידיאלי של מנהל פיתוח שחקן ויזהו את היתרונות התחרותיים של הספורטאים בשוק התעסוקה.

ממצאים אלה, יחד עם מידע נוסף על 'Mind the Gap', יפורסמו באתר FIFPro בסעיף 'פרויקטים'.

במסגרת השלב הבא של הפרויקט, מנהלי פיתוח שחקנים חדשים ימונו במספר התאחדויות לאליפות הכדורגל. הם יקבלו הכשרה אינטנסיבית ולהיות חלק מרשת החלפת רעיונות ומידע. מאגר הנתונים אשר יאפשר לשחקנים להעלות קובץ קורות חיים. המתאר את כישוריהם. כלי התכנון המקוון לקריירה יאפשר לאגודות השחקנים המקומיות לספק הדרכה אישית לקריירה לספורטאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!