דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

חשמל באוויר / בתום דיון מרתוני: רפורמת החשמל אושרה לקריאה שנייה ושלישית

אחת הרפורמות המשמעותיות בתולדות המשק מתקרבת ליישום | יו"ר רשות החשמל: התעריף לצרכן יתחיל לרדת רק בעוד שמונה שנים | יו"ר ועד עובדי חברת החשמל: "זה הדבר הנכון האפשרי היחיד לעשות, ולא שום דבר אחר"

עובד חברת החשמל בפעולה (צילום: רוני שוסטר/ פלאש 90).
עובד חברת החשמל בפעולה (צילום: רוני שוסטר/ פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אחרי שלושה ימי דיון מרתוניים: הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת לדיון בתיקון לחוק משק החשמל, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון את החוק שיביא ליישום הרפורמה במשק החשמל.

"למרות לחץ הזמנים, לא ויתרנו על אף סעיף ולא השארנו שום בעיה לדורות הבאים, לא השארנו אבן אחת לא הפוכה" אמר כבל אחרי אישור ההצעה, "זה לא היה קורה ללא יו"ר ועד העובדים מיקו צרפתי וללא עובדי חברת חשמל שעשו מעשה לאומי". לדבריו, "מדובר באחד החוקים הדרמטיים ביותר שהונחו על שולחן הכנסת מזה עשרות שנים, ולמרות כל הלחצים החוק יונח ללא הסתייגויות".

על מנת לוודא את ביצוע הרפורמה אישרה הוועדה את הצעתו של כבל, שר האנרגיה ידווח עד 31 בינואר לכל שנה על התקדמות ביישום הרפורמה. מכירת יחידות ייצור רישיונות חלוקה שניתנו שנדע שיש התקדמות. כולל מכירת תחנות. מחכירת יחידות ייצור.

מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, אמר לחברי הוועדה כי רוב העלויות הכרוכות ברפורמה הן מעולם השכר, אך "יחד עם זאת הרפורמה מביאה שינוי מבני נרחב במשק שבו תועלות כלכליות רבות למדינה, למשק החשמל ולחברת החשמל". אדירי העריך את הכלות הכוללת של הרפורמה ב-7.1 מיליארד שקל, שלדבריו תכליתה היא קידום הרפורמה, שיפור התחרות והגברת היעילות לרווחת הצרכן, ולכן מקור המימון הוא התעריף. "הרפורמה תחסוך מיליארד שקל בשנה לחברת החשמל", אמר אדירי.

יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, אמר כי תעריף החשמל יישאר דומה לזה הקבוע היום בשמונה השנים הקרובות, ולאחר מכן הוא יתחיל לרדת בצורה משמעותית. עם זאת, הדגיש אילת כי העובדה שהציבור לא ייהנה באופן  מיידי מהרפורמה לא אומרת שהוא מממן את הרפורמה. בנושא זה טען מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, כי ללא הרפורמה, לא היו התעריפים יורדים :גם עוד 30 שנה".

יו"ר ועד העובדים של החברה, מיקו צרפתי, אמר כי הוא "מרגיש כמו השעות האחרונות שלפני תום צום יום הכיפורים, שאתה רק רוצה שייגמר, אני מרגיש שאנחנו שותפים לרגע היסטורי". הוא הודה גם ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ואמר כי העובדים מקבלים את הרפורמה בהבנה וזה לא דבר פשוט. "זה הדבר הנכון האפשרי היחיד לעשות, ולא שום דבר אחר", הסביר.

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הציג בישיבה הראשונה את עקרונות הרפורמה ואמר כי חברת החשמל תתייעל ותפנה 5 תחנות ייצור, שכן ייצור החשמל יפתח לתחרות. עוד הוא ציין כי ניהול המערכת יוצא מידי חברת החשמל ויעבור, בעוד שנה וחצי, לידי חברה ממשלתית עצמאית.

אמש ביקש היו"ר כבל התייחסות למצב עובדי חברת החשמל שיעברו לחברת ניהול המערכת החדשה, שתוקם לאחר אישור הרפורמה. בישיבה השתתפו עובדות חברת החשמל שצפויות לעבור לחברת ניהול המערכת, יעל בן פורת ואולגה גופמן, שהביעו דאגה מכך שהן עוברות מחברה גדולה וחזקה כמו חברת החשמל, עם 13 אלף עובדים, לחברה חדשה וקטנה. הן ביקשו לוודא שכל הזכויות של עובדי חברת החשמל ישמרו עם המעבר. סגנית מנהלת רשות החברות הממשלתיות, יודפת אפק ארזי, אמרה כי כל תנאי השכר וההעסקה של העובדים ישמרו במלואם. יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, הבהיר כי עד כניסת הרפורמה לתוקף הוועד וההסתדרות ממשיכים לייצג את העובדים וידאגו לזכויותיהם. יועצת ועד העובדים, עו"ד תהילה בנישו, אמרה כי אם חברת הניהול לא תחתום על הסכם מול ההסתדרות העובדים לא יעברו מחברת החשמל לחברת הניהול. היו"ר כבל דרש דיווח על תיאום מעבר העובדים ואמר: "אין מצב שהן לא תדענה מה קורה איתן".

במהלך הדיון אמש התברר עוד כי במסגרת הרפורמה תפנה חברת החשמל 16 נכסים הנמצאים על קרקעות באזורי ביקוש, שיוכלו לשמש לדיור, תעסוקה, מסחר, פארקים ועוד. בבדיקה שערכה המדינה נמצא שבידי חברת החשמל 220 נכסים, מתוכם נבחרו 16 נכסים באזורי ביקוש אותם תפנה חברת החשמל במסגרת הרפורמה והחקיקה. בנוסף לכך ישנם תמריצים לחברת החשמל להתייעל ולפנות עוד למעלה מ-100 נכסים נוספים, כאשר יתר הנכסים יישארו בידי החברה.

בדיון אתמול בבוקר התגלתה מחלוקת באשר להליך מכירת תחנות הייצור של חברת החשמל (אלון תבור, רמת חובב, רידינג, חגית, ואשכול). לפי ההצעה הממשלתית מכירת התחנות צריכה לצאת לדרך בדצמבר 2019, אולם הממשלה ביקשה לתת לרשות החשמל, באישור שר האנרגיה, סמכות להאריך את רישיונות היצור ובכך לדחות את מועד המכירה בתקופות נוספות של חצי שנה בכל פעם. היו"ר כבל סירבה לאפשר הארכות בלתי מוגבלות. "מאוד מפריע לי שמציינים מועדים, יודעים שלא מתכוונים לעמוד בהם ומכינים מראש את פתח המילוט".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הסביר כי הצעת החוק נקבה בתאריכים שלהערכתו אפשר לעמוד בהם ולמכור את התחנות. לפי ההצעה, רישיון הייצור של אלון תבור יוגבל עד ל-3 בדצמבר 2019, רישיון רמת חובב עד ה-3 בדצמבר 2020, רישיון רידינג עד ה-3 ביוני 2021, רישיון חגית עד ה-3 ביוני 2022 ורישיון אשכול עד 3 ביוני 2023. אדירי הציע לתת לכל תחנה ארבע ארכות לכל היותר ולהגביל במצטבר את הארכות על כל התחנות. ח"כ רועי פולקמן הזהיר ממה שקרה בפינוי תע"ש. מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, אמר כי לחברה יש אינטרס מובהק למכור את כל התחנות, אך הדבר לא תלוי רק בה. לדבריו, "הליכי המכירה תלויים במספר גורמים, הם ארוכים ולוח הזמנים שנקבע מאתגר מאוד".

לבסוף אושרה הצעתו של היו"ר כבל, לפיה תוכל רשות החשמל, באישור שר האנרגיה, להאריך את רישיון הייצור של כל תחנה לשתי תקופות של חצי שנה כל אחת ללא צורך באישור ועדת הכלכלה. במקרה הצורך יוכל השר לבקש את אישור ועדת הכלכלה להארכה אחת נוספת של חצי שנה. כמו כן נקבע כי רק בנסיבות מיוחדות וחריגות ורק באשר לתחנה את בלבד מתוך תחנות הייצור – יוכל השר להעניק הארכה של חצי שנה נוספת לרישיון הייצור באישור ועדת הכלכלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!