דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנסת

סיכום מושב / הכנסת יוצאת לחופשה וזה הזמן להסתכל על מה המחוקקים שלנו עשו עבורנו

לצד חוק הלאום וחוק הגיוס שדובר בהם כה רבות עברו במושב הזה מספר חוקים מעניינים | למשל: חוק מניעת "צינתוקים", חוק אחריות בעלי חיים בתאונות דרכים, וביטול המילה "מעביד" עברו גם הם | לא עברו: הצמדת קצבאות הנכות לשכר המינימום וטיפול במשבר הביטוח הסיעודי (רשימה חלקית)

דיון במליאת הכנסת על חוק הגיוס, 2 ביולי 2018 (פלאש90)
דיון במליאת הכנסת על חוק הגיוס, 2 ביולי 2018 (פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מושב הקיץ של הכנסת שייסגר השבוע, לא היה מהמפוארים או המשמעותיים שידעה הכנסת. בסך-הכל אישרה הכנסת במהלך חודשיים וחצי כ-55 חוקים, חלקם חוקים חדשים וחלקם תיקונים לחוקים קיימים. על רובם המוחלט לא שמענו כי הם פשוט שוליים מדי. את הכותרות תפסו כמובן חוק הלאום וחוק הגיוס, שני חוקים שהם יותר הצהרתיים מאשר משפיעים ולכן בחרנו לחפש חמישה חוקים שאושרו בקריאה שניה ושלישית ונכנסו לספר החוקים של מדינת ישראל במושב הקיץ ועתידים להשפיע באופן ממשי על החיים שלנו. לא היה קל למצוא חוקים כאלו במושב שלא עבר בו תקציב וחוק הסדרים ולמעשה נראה שהממשלה עברה למצב שיוט עד לסוף הקדנציה שלה. מה בכל זאת היה לנו? קצת דואר זבל, כמה חוקי עבודה ותיקון סמנטי אחד.

אם גם אתם שונאים לקבל שיחות פרסומת מוקלטות או הודעות על מבצעים שאף פעם לא ביקשתם לקבל, בוודאי תשמחו לשמוע על תיקון 72 לחוק התקשורת שיזמו חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני, יעקב אשר, דוד ביטן ושולי מועלם-רפאלי. במסגרת התיקון האמור הרחיבה הכנסת את האיסורים הנוגעים לפרסומות המבוצעות על ידי שליחת הודעות המזמינות את הנמען להתקשר חזרה כדי לשמוע פרטים נוספים וכן על התופעה המטרידה של 'הצינתוק' במסגרתה מערכת ממוחשבת מתקשרת לאלפי טלפונים ומנתקת את השיחה בטרם התקבלה. הנמען שרואה שיחה שלא נענתה מנסה לחזור למי שכביכול חיפש אותו כדי לגלות שהגיע לפרסומת. אז הודות לחברי הכנסת, השימוש בחייגן אוטומטי למטרות 'צינתוק' אסור.

בתאונות דרכים עם בעלי חיים יש את מי לתבוע. כך החליטה הכנסת שתיקנה את חוק תקנות התעבורה וקבעה כי בעליו של בעל חיים שהיה מעורב בתאונה ייתפש כאחראי. זה אולי נשמע הזוי אבל בכל שנה נפגעים עשרות בני אדם בתאונות דרכים בין כלי רכב לבעלי חיים. בדרך כלל מדובר בגמלים המשוטטים על כבישי הנגב בשעות החושך אבל לא רק.

תיקון לחוק שעות העבודה והמנוחה שאושר לאחרונה בכנסת קובע כי לעובד שמורה הזכות לסרב לעבוד בשבת גם אם אינו שומר על אורח חיים דתי. את התיקון לחוק יזם חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד). לתיקון הזה ככל הנראה לא תהיה השפעה משמעותית על המשק הישראלי ואפשר להעריך שמתוך העובדים שאינם דתיים ונדרשים לעבוד בשבת, מספר זעום יחליטו לעמוד על זכותם מול המעביד שלהם בנושא הזה. ובכל זאת מדובר על חוק חיובי שמגדיל את זכותם של העובדים לבחור האם לעבוד בשבת.

חוק נוסף הקשור ליחסי עבודה שעבר במהלך המושב האחרון הוא תיקון 60 לחוק עבודת נשים שמאפשר לבן הזוג לממש חלק מחופשת הלידה (עד שבועיים) במקביל לבת הזוג שלו במקרה של לידה של יותר מילד אחד. את החוק יזמו כלל חברי ועדת הכספים מכל סיעות הכנסת. גם כאן מדובר בחוק הפונה לקהל מצומצם יחסית והבשורה שהוא נותן מוגבלת שכן ימי החופשה שיינתנו לבן הזוג נגרעים למעשה מאלו שזכאית להם היולדת. ובכל זאת אפשר לומר שמדובר בתיקון מתקדם לחוק שמוסיף עוד זכות להורים עובדים ומאפשר הורות שוויונית יותר.

עוד חוק שעבר קריאה שניה ושלישית רק בחודש האחרון הוא החוק להחלפת המונח מעביד. מדובר בחוק שיזמו חברי הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו) שתכליתו לנקות מספר החוקים את המונח מעביד ובמקומו להכניס את המונח מעסיק. חמש שנים נטחן החוק הזה בטחנות החקיקה של הכנסת עד לרגע המיוחל. אם להתייחס ברצינות להצעת החוק הזו שתכליתה הוא למעשה מכבסת מילים ליחסי העבודה. המעסיק הוא בעל עסק הוא נותן תעסוקה לעובדיו שישבו עד כה בבית ללא מעש, משהו לעשות כדי להעביר את הזמן. המילה המעביד עוררה באוזני חברי הכנסת דימוי שלילי. מי שמספק עבודה ומחזיק עובדים נשמע דומה מדי לעבדות. מיותר לציין שהמילה עבודה היא רבת משמעות ומקפלת בתוכה עומק ערכי החורג מגבולות היחסים שבין המעסיק למועסק. העבודה היא זו שמספקת תחושת ערך לאדם. אירוני לחשוב שדווקא חבר מפלגת העבודה יזם את החוק. מצד שני זו המפלגה שלאורך שנותיה תמיד חיפשה שמות אחרים לרוץ איתם מ"ישראל אחת" של ברק ועד "המחנה הציוני" של הרצוג. אז מעתה אמרו מפלגת התעסוקה.

אם אתם מרגישים שחברי הכנסת מתעסקים בתחומים שבין האיזוטרי להזוי אתם כנראה לא רחוקים מהאמת. אבל כדאי שתדעו כי חברי הכנסת דווקא יוזמים גם חוקים חשובים שנועדו לסייע לשכבות החלשות, לחלץ אנשים מעוני ואף להציל חיים. בין החוקים שנפלו או נתקעו במושב האחרון תמצאו את הצעת החוק להעלאת קצבאות הנכות, את הצעת החוק שתטפל במשבר בביטוח הסיעודי ואת הצעת החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים.

לרשימת החוקים המלאה שאושרו במושב האחרון אנחנו ממליצים לכם להיכנס למאגר החקיקה הלאומי באתר הכנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!