דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יובנטוס

מחזירים את ההשקעה / כששחקן מפורסם נמכר, גם המועדון שגידל אותו מרוויח

כריסטיאנו רונאלדו נמכר בסכום עתק ליובנטוס, וגם המועדונים שגידלו אותו יזכו לקבל נתח מהעוגה | את המועדונים הקטנים זה מציל: "המועדון מוגן מפני בעיה כספית בלתי צפויה, כל עוד איננו שקועים באשליות של פאר ומבזבזים את הכסף בפזיזות"

כריסטאנו רונלדו היום וכנער בן 18 (צילום: Marco Iacobucci EPP / Shutterstock | AP Photo/Paulo Duarte, File).
כריסטאנו רונלדו היום וכנער בן 18 (צילום: Marco Iacobucci EPP / Shutterstock | AP Photo/Paulo Duarte, File).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

כריסטיאנו רונאלדו נרכש השבוע בסכום של 110 מיליון יורו ע"י קבוצת יובנטוס. סכום הכסף הענק יחולק בין סוכן השחקנים שסידר את המעבר ז'ורז'ה מנדש והקבוצות בהם שיחק רונאלדו לאורך הקריירה שלו. השחקן עצמו יקבל את רק את המשכורת המוסכמת, אך אל דאגה, מדובר בסדר גודל של 30 מיליון יורו נטו לעונה. אלו קבוצות בהם גדל והתפתח לשחקן שהוא היום, מנצסטר יונייטד, ספורטינג ליסבון וקבוצת נסיונל מדיירה הקטנה שעלתה השנה מהליגה השניה לראשונה. זו אגב תזכה לפרס נחמד של 275 אלף יורו על שחקן ששיחק בה עד גיל 12.

לפי החוקים של פיפ"א בהעברות בינלאומיות 5% מסכום העברה יחולק בין הקבוצות שבהם גדל השחקן בין הגילאים 23-12. כל עונה בין הגילאים 15-12 מזכה את הקבוצה ב0.25% מסכום העברה. ועל כל עונה בין הגילאים 23-16 יקבל המועדון 0.5% מסכום העברה. כך פתאום תזכה ספורטינג ליסבון בכ-2 מיליון דולר מתנה, ומנצ'סטר יונייטד תקבל כ-3 מיליון דולר

בכדורגל הצרפתי דמי הסולידריות משמשים כאוויר לנשימה לעשרות מועדונים קטנים מרחבי הליגות הנמוכות בצרפת, שעוקבות מקרוב אחרי ילדי הפלא שגדלו במועדונים הקטנים וכעת משחקים ברמות הגבוהות ביותר. כמעט רוב שחקני הכדורגל הצרפתי גדלו במועדונים קטנים. השחקנים שגדלו כמהגרים או בני מהגרים התחילו את הקריירה שלהם במועדוני ילדים, שהיום, לפי השינוי בחוקי העברות של פיפ"א, זוכים לקבל דמי השבחה. אל כספים מאוד משמעותיים למועדונים קטנים והם מעניקים להם אוויר לנשימה.

כאשר בשבוע שעבר הודיעה מנצ'סטר סיטי על הרכישה הנוצצת של שחקן הקישור האלג'יראי-צרפתי ריאד מחרז, הועברו תשלומי סולידריות לקבוצה החובבנית מהעיר בה נולד – סרסל – על סכום של 1.75 מיליון יורו. קמפר מהליגה השביעית זכתה ל-350 אלף יורו וקבוצת לה האבר בה פרץ קיבלה גם שלל קטן של 1.4 מיליון יורו.

דוגמה נוספת למעבר מתגמל- פול פוגבה שעבר מיובנטוס למנצ'סטר יונייטד לפני שנתיים. בעקבות המעבר, אנשי US Torcy, מועדון החובבים מהפרברים במזרח פריז שבו תמונתו של פוגבה עדיין תלויה בגאון במזנון המגיש בירה תוססת וקרואסונים טריים, נהנה מצ'ק השמן שנחת בחשבון הבנק של המועדון.

כיוון שפוגבה בילה שנה בגיל 13 בטורסי, זיכו חוקי ההעברות של פיפ"א את המועדון ב־5.2 אחוזים מ־105 מיליון היורו ששילמה יונייטד ליובנטוס, סכום שאז היה שיא עולמי. השלל של טורסי היה כ־300,000 יורו.

נשיא טורסי, פסקל אנטונטי,סיפר שהכסף הספיק לרכישת שלושה מיניבוסים חדשים כדי להסיע את שחקני טורסי למשחקים ולאימונים. המועדון יכול כעת גם להרשות לעצמו את המותרות שבהזמנת חדרי מלון עבור השחקנים, כאשר הם משחקים מחוץ לפריז, כך שהם אינם נדרשים עוד להתיש את עצמם בנסיעות בימי המשחקים עצמם. והמועדון שומר גם חלק מהכסף כעתודה, ליום סגריר.

"המועדון מוגן מפני בעיה כספית בלתי צפויה, כל עוד איננו שקועים באשליות של פאר ומבזבזים את הכסף בפזיזות", אמר אנטונטי בריאיון לאסושייטד פרס לפני כחודש כאשר אירח המועדון טורניר בן יומיים בהשתתפות קבוצות ילדים מרחבי אירופה, ביניהן מנצ'סטר סיטי, יובנטוס, פריז סן-ז'רמן ומועדונים מפורסמים נוספים. "אנו לא נרכוש מכוניות לכל אחד מהשחקנים הבכירים בהרכב הראשון, לדוגמה", הוסיף. "נשארנו עם הראש על הכתפיים ועם הרגליים על הקרקע".

במקרה של פוגבה, יונייטד שילמה לא רק לטורסי, שבה שיחק במשך שנה כאשר היה בן 13, אלא גם למועדון הראשון שבו שיחק כילד, Brie-en-US Roissy, הממוקם אף הוא בפרבריה המזרחיים של פריז, שם גדל פוגבה. לדברי המועדון, הוא קיבל כ־400,000 יורו, והשקיע חלק מהסכום בשני מיניבוסים חדשים, בשערים ניידים ובציוד נוסף.

עם זאת, תשלומים אלה למועדונים הפשוטים הוא טיפה בלבד מתוך אוקיינוס הכסף הניתז ברחבי עולם הכדורגל המקצועני. לפי נתוני פיפ"א, ב־2017 האמירו סכומי ההעברות ל־6.4 מיליארד דולר. אולם, לפי דו"ח

פיפ"א על אודות שוק ההעברות ב־2017, נתח קטן בלבד מסכום זה – 64 מיליון דולר או אחוז אחד בלבד מן הסכום הכולל – הגיע למועדונים אשר גידלו את השחקנים, בצורה של תשלומי סולידריות.

כאשר אלופת הפרמייר ליג מנצ'סטר סיטי החתימה את איימריק לאפורט מבילבאו הספרדית בינואר, היא שילמה 689,000 יורו – כאחוז אחד מסכום ההעברה הכולל – ל־SU Agen, המועדון בעיר הולדתו של המגן בדרום מערב צרפת, שבו שיחק עד גיל 15. המועדון שבו שיחק בילדותו, אשר היה עמוס בחובות קודם לכן, הגיע כעת לאיזון כלכלי הודות להעברתו, ועתידו מובטח, כך לדברי נשיא המועדון, ז'אן-קלוד ברונל.

הכסף משמש למימון שיפוץ מבנה המועדון, עם טלוויזיה חדשה ומטבח משופר, ולרכישת מיניבוס ומדים חדשים עבור שחקני הקבוצה. בעזרת ניהול זהיר, אמורה יתרת הסכום להבטיח את שרידותו של המועדון עמוק אל תוך העשור הבא, אמר ברונל בריאיון טלפוני. "הכסף אִפשר לנו להיות רגועים ולהסתכל אל מעבר ליום המחר", אמר. "קודם לכן, לא ידענו מה המחר יביא עמו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!