דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

כלכלת הסביבה / הראשונה בעולם: אירלנד תאסור השקעה של כספי ציבור בחברות אנרגיה מזוהמת

קרן ההשקעות הלאומית צפויה למכור את מניותיה בחברות אלו אלא אם יעברו לאנרגיה מתחדשת | ב-2016 משכו גופים ממשלתיים ברחבי העולם השקעות בהיקף של כ-5 טריליון דולר מחברות אנרגיה מדלקי מאובנים

חוות מכלי נפט באירלנד. "כבר אין איפה לאחסן את הנפט" (צילום: Shutterstock)
חוות מכלי נפט באירלנד. "כבר אין איפה לאחסן את הנפט" (צילום: Shutterstock)
יונתן קירשנבאום

אירלנד הפכה בסוף השבוע האחרון למדינה הראשונה עולם שהחליטה להפסיק לממן מכסף ציבורי חברות אנרגיה מדלקי מאובנים (נפט, פחם גז טבעי ודומיהם), בניסיון לתרום להפחתת פליטות גזי חממה שאחראים לשינוי האקלים. הפרלמנט האירי העביר את ההחלטה בתמיכה גורפת מצד כלל הסיעות, והוא צפוי לעבור גם בבית הנבחרים העליון בחודשים הקרובים.

על פי ההחלטה ייאסר על קרן ההשקעות הלאומית של אירלנד לרכוש מניות בחברות מזהמות, והיא תידרש למכור את כלל המניות בהן היא מחזיקה כעת  "במהירות האפשרית", תהליך שצפוי להתסתיים בתוך כחמש שנים. קרן ההשקעות הלאומית משקיעה הון שמוחזק בידי המדינה כשהרווחים משמשים להוצאה ציבורית בתחומים שונים. אירלנד מחזיקה בקרן השקעות של כ-8 מיליארד אירו, והיא המדינה הראשונה בעולם שמחליטה להפסיק להשקיע לחלוטין בחברות נפט, גז ופחם. כיום מחזיקה הקרן בהשקעות בשווי 300 מיליון יורו בחברות מסוג זה. קרן ההשקעות הנורווגית החליטה למכור חלקים מהשקעותיה בחברות אלו בשנה שעברה.

בשנים האחרונות הולכת וגוברת הקריאה לגופים ממשלתיים להפסיק לממן באופן זה את חברות האנרגיה מדלקי מאובנים. ב-2016 משכו גופים ממשלתיים ברחבי העולם השקעות בהיקף של כחמישה טריליון דולר מחברות כאלה. השנה החליטה הכנסייה האנגלית להפסיק לחלוטין את ההשקעות בחברות אנרגיה מזהמת, יחד עם העיר ניו יורק ומספר חברות ביטוח עולמיות.

"התנועה הזו מדגישה את הצורך להפסיק להשקיע בהתרחבות התעשייה הזו, שצריכה להיות בירידה הדרגתית כדי למנוע קטסטרופת אקלים עולמית" אמר תומאס פרינגל, חבר הפרלמנט האירי שהגיש את הצעת החוק, "בחוק הזה אירלנד מעבירה מסר ברור שהציבור האירי והקהילה מוכנים לחשוב ולפעול מעבר לאינטרסים הצרים והרגעיים".

החוק מגדיר חברת אנרגיה בהן אסור להשקיע ככזו ש-20% מרווחיה מיוצרים מחציבה, ייצור או מכירה של אנרגיה מדלקי מאובנים. החוק יאפשר לקרן להשקיע בחברות איריות מסוג זה, בתנאי שההשקעה תממן את המעבר שלה להשקעות באנרגיה מתחדשת.

מרבית המדענים העוסקים בתחום מסכימים כי פליטת גזי החממה מהשימוש באנרגיה מתכלה היא הגורם לתופעת שינוי האקלים שאת השפעותיו ניתן לראות כבר היום. לפני שנתיים חתמו המדינות המזהמות הגדולות בעולם על "הסכם פריז" שמטרתו להגביל את פליטת גזי החממה לרמה שתביא לעלייה בטמפרטורות של לא יותר מ-2 מעלות מעל הממוצע לפני המהפכה התעשייתית.

גארי ליסטון, חבר פרלמנט שעזר בניסוח החוק אמר כי "ממשלות העולם לא יעמדו בהתחייבויותיהם בהסכם פריז אם הם ימשיכו לממן חברות אנרגיה מדלקי מאובנים. מדינות בכל רחבי העולם צריכות ללכת בעקבות אירלנד, ולהפסיק להשקיע בחברות האלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!