דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כפר שלם

דעות / אורח שיגיע היום לשכונת כפר שלם יראה מול עיניו את ההזנחה הפושעת

"כשמדובר ביהודה ושומרון, הליכוד מוצא פתרון למפונים תוך שעות ספורות, מקסימום ימים. אך מה קורה כשזה מגיע לאוכלוסיות חלשות? במקרים אלו חברי הקואליציה ממלאים פיהם מים. שוב הוכח כי כאשר מדובר באוכלוסיות שאין לה כוח פוליטי חברי הכנסת מעדיפים להתעלם"

יהודה בכר, נולד וחי בשכונת כפר שלם, מוחה על כוונת נת"ע לפנותו בפיצוי שאינו הוגן (צילום: יהל פרג')
יהודה בכר, נולד וחי בשכונת כפר שלם, מוחה על כוונת נת"ע לפנותו בפיצוי שאינו הוגן (צילום: יהל פרג')
אמנון זילברמן
אמנון זילברמן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

כבר 20 שנה נמשכת הסחבת נגד תושבי כפר שלם בת"א,סחבת אשר מוכוונת ומכוונת על ידי מפלגת הליכוד. מפלגה ששולטת כאן כבר 20 שנה הופכת את תושבי השכונה למסתננים באדמותיהם, היא מתירה למדינה לגרש אותם מבתיהם בהם הם גרים עשרות שנים. כאשר מדובר ביהודה ושומרון יודעים חברי הכנסת והשרים לדברר את עצמם לדעת ולמצוא פתרונות ופיצויים. אך מה קורה כשזה מגיע לאוכלוסיות מוחלשות ? מה קורה כאשר במרכז המדינה מתקיימת אפליה מתמשכת של עשרות שנים? במקרים אלו חברי הקואליציה בממשלה ימנית ממלאים פיהם מים.

שוב ברור כי כאשר מדובר באוכלוסיות שאין להם כוח פוליטי חברי הכנסת מעדיפים להתעלם מהם.

כשמדובר ביהודה ושומרון הליכוד מוצא פתרון למפונים תוך שעות ספורות, מקסימום ימים. אנשים שבנו בתים ללא רישיון מקבלים בפינוי, פיצוי נדיב של 60 מיליון שקלים לכ-15 משפחות בלבד .זה מה שקורה בפינוי של נתיב האבות. זה מה שקרה בפינוי עמונה. כאשר הח"כים יודעים שהחלטות מסוג אלה יפגעו להם בכיסא עם עור הצבי, יודעים כולם למי כדאי לתת את תשלום הפיצויים ועל מי כדאי להגן בתקשורת. לצערנו הם גם מבינים מאיזה אוכלוסיות ניתן להתעלם.

גם כאשר צריך למצוא דרך לממן בריכה בקיסריה "קשת היום" יש מי שבליכוד יעזור לקדם את החוק, וחוקים נוספים אשר נועדו להיטיב עם אלה שכבר טוב להם, מקודמים כל הזמן, גם חוקים שנועדו להגן על שחיתות כמו מניעת האזנות סתר ועוד מלאי תומכים ח"כ בליכוד.

אבל כשמדובר באלה שלא "בקומבינה" בכלל, ובתושבי כפר שלם בפרט, אין ישועה מהליכוד. מה שכן יש זה מריחה , עיכוב אחרי דחייה אחרי סחבת.

לפני כשנה וחצי, הצלחנו להעביר בוועדת הכלכלה הצעת הכנה לחוק כפר שלם פינוי פיצוי. ההצעה, שעברה בקריאה ראשונה בהובלתו של איתן כבל,  נועדה להסדיר את זכויותיהם של תושבי כפר שלם לפיצויים תמורת פינוי הבתים בהם גרים. עקרון היסוד של החוק הוא כי אין לפנות תושבים מהמתחם ללא הבטחת זכויותיהם אלה. החוק מציב במרכזו את מסמך "ריכוז הקריטריונים לפינוי כפר שלם" של משרד הבינוי והשיכון משנת 1996, אשר שימש במשך מספר שנים כנוהל שאפשר פינוי של תושבי מתחם כפר שלם, תוך כדי הבטחת זכאותם לפיצוי נאות.

ומה קרה מאז ? הנוהל הנהוג אומר כי לאחר 10 ימים ההצעה עולה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת  וכך גם הובטח ע"י  נציגי הליכוד והקואליציה שהיו אחראים להעלאת הצעת החוק לקריאה ראשונה, לאחר שעבר בהצבעה כהכנה בוועדת הכללה. עד היום עברו כ-150  ימים והחוק תקוע ולא עולה להצבעה. יו"ר הקואליציה בעבר ח"כ ביטן והיו"ר הנוכחי ח"כ אמסלם קוברים את הצעת החוק, הזלזול של  חברי הכנסת ושרי הליכוד בתושבי השכונות בכלל ותושבי כפר שלם בפרט יגרום לכך שהממשלה תסננן/תנשל את תושבי כפר שלם מאדמותיהם ללא פיצוי. דבר שייצור כאוס ואפליה חסרת תקדים מטעם המדינה.

הרגשת חוסר התקווה של התושבים עצמם, אשר שבעו מהבטחות השרים המתחלפים כל כמה שנים. איבדו כל אמון בפקידי המדינה שהבטיחו לעשות אך בעיקר לא הבטיחו לקיים. תושבים שבעיקר נואשו מחוסר המודעות של הציבור הישראלי לבעייתם ולהפיכתם לשקופים. "סלאמס על עמודים" באחת הערים היקרות בעולם.  אוי לבושה!


אמנון זילברמן הוא מנהל פרויקט שיקום שכונות בעבר ומזכיר סניף כפר שלם במפלגת העבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!