דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק הנכים והקשישים

דורשים צדק / הנכים חסמו את הכניסה לכנסת ואת כביש 1, בדרישה להעלאת קיצבת הנכות

ח"כ אילן גילאון: "אנחנו לא דורשים חמלה כי אם הגינות. שלכל איש ואישה יהיה כבוד ועצמאות" | הפעיל החברתי דוד מזרחי: "אנחנו אמנם לא עשירים בכסף אבל עשירים ברוח. אנחנו נותנים לחברי הכנסת תעודת עניות כי הם מקבלים הרבה כסף ולא דואגים לקצבאות בשכר מינימום"

הפגנת נכים וקשישים מול הכנסת, 16 ליולי 2018 (צילום: ניצן צבי כהן).
הפגנת נכים וקשישים מול הכנסת, 16 ליולי 2018 (צילום: ניצן צבי כהן).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

עשרות נכים וקשישים חוסמים בשעה זו את הכניסה לירושלים, מתחת לגשר המיתרים. מוקדם יותר חסמו הנכים את הכניסה לכנסת, זאת בדרישה להעלות את קצבאות הנכות והזקנה לגובה שכר המינימום. המשטרה חוסמת את רחוב קפלן המוביל לכנסת.

הפעיל החברתי דוד מזרחי מסר: "אנחנו אמנם לא עשירים בכסף אבל עשירים ברוח. אנחנו נותנים לחברי הכנסת תעודת עניות כי הם מקבלים הרבה כסף ולא דואגים לקצבאות בשכר מינימום. חוקים אחרים שהם רוצים, חוק פיקדון, חוק הלאום, חוקים שפוגעים בזכויות אדם או מפלים הם מעבירים בקלות. הנכים והקשישים התאחדו למאבק. אם הנכים היו באמת יכולים לצאת מהבית היו פה 250 אלף איש. העניות היא לא שלנו, היא שלהם. כבר שנתיים אנחנו מפגינים פה. זה תהליך ואנחנו רוצים לראות בו התקדמות הרבה יותר מהירה כי אנשים נאבקים על המינימום".

כ"ח אילן גילאון מסר: "המאבק הזה לא היה צריך להתקיים. כל בני האדם הם מוגבלים בפונטציה או רוצים להזדקן. כל אזרח רוצה להיות משוחרר מחום בקיץ, קור בחורף. רוצים אוכל במקרר וכסף לאוכל. המאבק הזה לא צריך היה להתקיים אבל הוא רחוק מלהיות מיותר. אנחנו לא דורשים חמלה כי אם הגינות. שלכל איש ואישה יהיה כבוד ועצמאות".

ח"כ עמר בר לב מסר: "עד כמה שזה תלוי בי אל תחסמו את הכביש. בעניין הקשישים, 6 שקלים תוספת זה לעג לרש. הממשלה הבינה שקצבת נכות צריכה להיות צמודה לשכר הממוצע אבל החליטה לעשות זאת עוד מספר שנים, גם זה לעג לרש. לכן למעט חסימת הכביש אני בהחלט תומך במאבק שלכם".

חבר הכנסת אילן גילאון בהפגנת נכים וקשישים מול הכנסת, 16 ליולי 2018 (צילום: ניצן צבי כהן).
חבר הכנסת אילן גילאון בהפגנת נכים וקשישים מול הכנסת, 16 ליולי 2018 (צילום: ניצן צבי כהן).

ח"כ דב חנין מסר: "אני חייב לאמר שאין לכם מושג איזה נתק יש בין מה שקורה בכנסת למה שקורה כאן בחוץ. באתם לדבר על החיים עצמם. החיים של נכים, של קשישים. הצורך להבטיח להם מינימום. ופה בפנים מתעסקים בחוק לאום שמטרתו לפגוע בערבים, ובחוק קולנוע כי מה שווה הקולנוע אם שרת התרבות לא שולטת בו. צריך להמשיך במאבק עד שלנכים וקשישים תהיה הכנסת מינימום והחברה תהיה צודקת".

ד"ר עמיחי תמיר הסביר את החיבור בין מאבק הנכים למאבק הקשישים: "אנחנו לא מרוצים מהתנהלות הכנסת ה-20 בחוק הנכים ובחוק שכלל לא עלה – החוק המקביל לקשישים. במדינת ישראל כמיליון קשישים, מהם 80 אלף נכים קשישים ורבע מיליון נכים. לקשישים לא היתה עליה בקצבה אפילו בשקל בודד. הגמלה של הקשישים עלתה כתוצאה מההצמדה בשישה שקלים. ואנחנו כתוצאה מחוק הנכים לאחר מאבק של 3 שנים זכינו בעליה של 340 שקלים בשנה ראשונה ו-170 שקלים בשנה הבאה, שלמעשה אוחדו ל-470 שקלים.

"שר האוצר מדבר על השקעה של 4.3 מיליארד שקלים אבל מרבית העליה הזו תהיה שייכת לממשלה הבאה לאחר הבחירות לכנסת ה-21. כלומר, כל העליה בפועל היא של 1.45 מיליארד לקצבת הנכות. בסך הכל העלות לשנה היא כ-8 מיליארד שקלים לשנה ולכן בגלל שהדיונים התנהלו בחנוכה, טענתי שמדובר בנר אחד בלבד. זאת הסיבה שמאבק הנכים נמשך ויימשך עד להשוואת הקצבה לשכר המינימום, שמשמעותה בהיעדר פרמטר אחר – קיום בכבוד. רב המשותף בין הנכים לקשישים ולא ייתכן שקשיש יחיה מקצבה של 1700 שקלים. לכן החלטנו לשתף פעולה".

ביום רביעי האחרון כתבה יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, שר הרווחה חיים כץ, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, יו"ר וועדת העבודה והרווחה בכנסת אלי אלאלוף וח"כ אילן גילאון וקארין אלהרר וקראה להם "לצמצם את הפעימות ולהעלות את קצבת הנכות ל-5,300 שקל לחודש באופן מיידי, כבר באוקטובר השנה", והציעה לעשות זאת בעזרת עודפי הביטוח הלאומי: ""אני קוראת בזאת לשר הרווחה חיים כץ להשתמש בסמכות שניתנה לו על פי חוק ולא לאפשר לאוצר לחמוס את עודפי הגביה של הביטוח הלאומי בסך 11 מיליארד שקלים".

מהביטוח הלאומי ומלשכתו של שר העבודה והרווחה חיים כץ, טרם התקבלה התייחסות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!