דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מאדאם דה פומפדור ומדעי הרוח

באמנות המערבית מאז הרנסנס ועד המאה העשרים צוירו עשרות נשים קוראות. רמברנדט, ורמיר, פיקאסו, מאטיס, רנואר, מונה, מאנה, דגה – איש מהם לא פסח על הנושא. למעשה, הציור הראשון בו מופיעה אישה קוראת מוקדם בהרבה והוא נמצא בחורבות פומפיי.

אישה קוראת, מתוך חורבות פומפיי
אישה קוראת, מתוך חורבות פומפיי

אם הציורים הללו משקפים איזו תמונת מציאות, ולו קלושה ביותר, הרי שמי שמטייל במוזיאונים יכול לחשוב לעצמו שמיומנות ידיעת הקריאה היא מיומנות השמורה לנשים בלבד. אולם האמת היא הפוכה לזה: נשים קוראות צויירו כנושא אקזוטי, דווקא בשל נדירותו.
לכן אישה קוראת בציור קדם-מודרני אינה מייצגת בדרך כלל את עצמה, אלא היא סמל לרעיון גדול יותר.
הצייר פרנסואה בושה (1703 – 1770) הרבה לצייר דיוקנאות של פטרוניתו, מאדאם דה פומפדור (1721 – 1764). בכל דיוקן הוא צייר אותה אוחזת בידה ספר פתוח, יושבת ליד מכתבה מפוארת בחדר מפואר עוד יותר. על אף שבושה התפרסם בציורי העירום הנשיים שלו, את מאדאם פומפדור הקפיד לצייר כשהיא לבושה מכף רגל ועד ראש במיטב בגדיה.
הנה למשל אחד מהם:

מאדאם דה פומפדור
מאדאם דה פומפדור

בציור זה מאדאם דה פומפדור אמנם אוחזת בספר, אולם אין היא קוראת בו. מבטה נישא קדימה אל איזו נקודה עלומה במרחב. ראשה מופנה גבוה, בהטייה קלה כלפי מעלה. כל כולה אומרת נשגבות וחזון. ברור לכל כי אין זה ציור ריאליסטי הבא לתאר את חיי היומיום של מאדאם פומפדור, אשר, כידוע, היו רחוקים מאוד מהתבודדות בתוך חדרי ספריה דוממים.
הקומפוזיציה של הציור הזה מתארת פטרונית עשירה אשר מאמינה בכוחו של הידע ובהפצתו. אחיזת הספר מסמלת קריאה. המכתבה שלצידה מסמלת כתיבה. יחד הם מייצגים השכלה, נאורות וקידמה.
זהו פורטרט הבא להחמיא לפטרונית, ולתאר באופן עקיף את תרומתה התרבותית לעולם. אין היא אינטלקטואלית בעצמה, אולם היא יודעת להעריך אינטלקט אצל הגברים סביבה (כן, גברים בלבד) ולתמוך כספית באנשי הרוח – אשר אף פעם לא היו אנשים עשירים. לא בפריס ולא בכלל.
אלה מתחברים לכך שמאדאם דה פומפדור אכן תמכה בפרוייקט "האנציקלופדיה הגדולה" שערך דני דידרו (שכרכיה ראו אור משנת 1751 ואילך), מראשונות האנציקלופדיות המודרניות, מפעל אינטלקטואלי אדיר אליו חברו כמה מגדולי ההוגים הצרפתים בני התקופה כגון: מונטסקייה, וולטר ואחרים.
הפורטרטים של מאדאדם דה פומפדור הם תזכורת לכך שאם אין קמח אין תורה. לא אז ולא היום.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!