דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סין

מלחמות הסחר / כך מאיים השוק החופשי על ביטחונה של אומת הקפיטליזם

לאחר שחלקים ממנה הופרטו בשנות ה-80, מערכת הביטחון האמריקאית מודאגת משליטתה של סין בנקודות מפתח בייצור הנשק | הטכנולוגיות המיוצרות בסין או נשלטות בידי הון סיני, אמורות לסייע לה במלחמה עתידית עם סין עצמה

חיילים אמריקאים אוכלים לצד ערימת טילים מסוג Hellfire (צילום: AP Photo/Darko Bandic).
חיילים אמריקאים אוכלים לצד ערימת טילים מסוג Hellfire (צילום: AP Photo/Darko Bandic).
יונתן קירשנבאום

"אם נקבל את הנחת המוצא שאנחנו נמצאים בעיצומו של מאבק כוחות אדיר (עם סין ורוסיה), אז אנחנו צריכים לחשוב איך יוצרים בסיס של חדשנות שייצר בסיס תעשייתי עצמאי" אמר מייג'ור ג'נרל ג'ון ג'נסן, בכנס של ההנהגה הבטחונית האמריקאית. בכנס שוחחה ההנהגה הבכירה של מערכת הביטחון האמריקאית על אופנים בהם ניתן להחזיר לממשלת ארה"ב את השליטה בייצור הבטחוני שלה.

הנשיא טראמפ ממשיך לטעון שמדיניות המכסים שהוא הולך ומחריף בשבועות האחרונים מכוונות להביא לצמיחה מחודשת של מקומות עבודה לאמריקאים העניים. עד עכשיו, מרבית הארגונים העסקיים טוענים כי הצעדים יביאו דווקא לפגיעה בחברות האמריקאיות, ולכן גם בעובדים האמריקאים. עם זאת, קבוצה הולכת וגדלה של אנשי מערכת הביטחון האמריקאי טוענים שהצעדים, עם כל כמה שיפגעו בכלכלה האמריקאית בטווח הקצר, חיוניות לעצמאות הביטחונית האמריקאית. כך, במערך הסבוך של תומכי ומתנגדי מדיניות המכסים, נראה שמערכת הביטחון האמריקאית מתמקמת בעד.

מה יקרה אם ירצו לייצר לייפר?

החיבור בין אנשי צבא ומדיניות כלכלית עולמית עשוי להיות מוזר, אבל בין החברות המסחריות האמריקאיות ולכוח הצבאי האמריקאי יש קשר אדוק. כדי לשמור על עליונותה הצבאית של ארה"ב למול האויבות המתפתחות שלה, בייחוד סין ורוסיה, עליה להיות מסוגלת לייצר כמויות גדולות של ציוד לחימה במהירות, ובלי הפרעה. הבעיה עליה מצביעים במערכת הביטחון האמריקאית היא שמאז שנות ה-80 הופרטו חלקים הולכים וגדלים מתעשיית הביטחון, וכיום חלק גדול מהשירות לצבא ארה"ב ניתן על ידי חברות פרטיות. פעמים רבות, השליטה בחברות אלו, או בחברות שמייצרות בעבורן, נמצאת דווקא אצל הסינים – האויבת העתידית מספר אחת של ארה"ב.

נשיאי ארה"ב וסין – דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017 (AP Photo/Andy Wong)
נשיאי ארה"ב וסין – דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017 (AP Photo/Andy Wong)

דרישה מצד מערכת הביטחון האמריקאית להוציא את הייצור הבטחוני האמריקאי מסין קיימת כבר לפני ניצחונו של טראמפ בבחירות. הבעיה בה נתקלת מערכת הביטחון האמריקאית היא שבעוד שהתעשייה הלאומית יכולה להענות באופן מיידי וחד משמעי להוראות מערכת הביטחון, השוק החופשי עשוי שלא לשתף פעולה. הדברים נכונים בייחוד כשמי ששולט על חלקים קריטיים מאותה התעשייה, הם האנשים שאיתם ארה"ב עשויה להגיע לעימות.

כך, למשל, ב-2013 נחשף כי הייצרנית והספקית היחידה של רכיב חיוני לייצור טילי "הלפייר" לצבא האמריקאי היא חברה סינית. משמעות הדבר היא שבמידה וממשלת סין תרצה בכך, היא יכולה הייתה להשבית לחלוטין את יכולתה של ארה"ב לייצר את הטילים, שמהווים חלק משמעותי ממערך התקיפה שלה. "משרד הביטחון לא עקב באופן שיטתי אחרי הבסיס התעשייתי של אספקת החלקים" כתב על כך גרנל ג'ון אדמס.

היות והממשל האמריקאי לא שולט בייצור באופן ישיר, מערכת הביטחון נאלצת להשפיע עליה באופן עקיף כדי להחזיר לארה"ב את תעשיית הביטחון. כך, חלקים הולכים וגדלים במערכת הביטחון האמריקאי תומכים בצעדי המכסים, שיפגעו בכדאיות עשיית העסקים בסין.

לשמור על עליונות טכנולוגית

במערכת הביטחון האמריקאי חוששים לא רק משליטה סינית בייצור הביטחוני, אלא גם בחדשנות טכנולוגית. בדו"ח שפורסם על ידי משרד ההגנה האמריקאי בתחילת 2018 נכתב כי "השתתפות סינית במימון פרוייקטי סטארטאפ עומדת על שיא של 10%-16% מכלל הפרוייקטים (2015-2017) וגדלה באופן משמעותי בשבע השנים האחרונות. הטכנולוגיות בהן משקיעים הסינים כוללות בינה מלאכותית, רכבים ללא נהג, רובוטיקה ועוד. אלו הן טכנולוגיות בהן מעוניין משרד הביטחון האמריקאי, כדי להעצים את כוחו של הצבא האמריקאי".

"לקצב בו מתפתחת הטכנולוגיה במגזר הפרטי יש השפעה מכרעת על אופי הלחימה: פיתוח טכנולוגיות לפני היריב הן אופן להבטיח ניצחו במלחמות עתידיות" נכתב בדו"ח. יכולתה של סין לממן פרוייקטים פרטיים של חדשנות בתחום הנשק מגיעה לצד הדרישה של הממשלה הסינית לגישה לטכנולוגיה המיוצרת. למעשה, הפסקת מדיניות זו היא אחת מדרישותיו של ממשל טראמפ ממשלת סין.

"העוצמה הצבאית של ארה"ב הסתמכה על העליונית הכלכלית והטכנולוגית שלה", נכתב בדו"ח. "חלק גדול מאותה הטכנולוגיה הגיע מפרוייקטים שמומנו על ידי ממשלת ארה"ב. עם זאת, היום מיוצרות במידה רבה הטכנולוגיות החדשות בשוק החופשי. אם ניתן לסין גישה שווה לאותן הטכנולוגיות, לא רק שנאבד את העליונות הטכנולוגית, אלא נתרום לעליונותה הטכנולוגית של סין" נכתב בדו"ח.

במערכת הביטחון האמריקאית מקווים ככל הנראה לכך שמדיניות המכסים של טראמפ תביא לנסיגה של חברות אמריקאיות מסין, ולהיפך. כך, גם אם התעשייה הביטחונית תישאר מרוכזת בשוק החופשי ולא בידי מערכת הביטחון עצמה, תוכל ארה"ב להשיג עצמאות תעשייתית ממי שאותם הגנרלים מעריכים שתהפוך לאיום הגדול ביותר עליה- סין

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!