דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הנקה

בריאות / נציגת נעמת: "זה בסדר לעודד הנקה, אך לא להפוך את זה לחזות הכול"

בוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת הוצגו שוב יעדי ההנקה של משרד הבריאות העומדים על 97% | חברה בוועדת ההנקה: "המטרה היא ליצור סביבה תומכת לנשים שבוחרות להיניק" | ח"כ תומא סלימאן: "זכותה של אישה לבחור בדרך"

אשה מניקה (צילום אילוסטרציה: תומר נויברג / פלאש 90).
אשה מניקה (צילום אילוסטרציה: תומר נויברג / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יעדי ההנקה של משרד הבריאות שהתפרסמו לפני כשבועיים בידיעות אחרונות ועוררו סערה לא קטנה, הביאו את הוועדה לקידום מעמד האישה לקיים היום (שני) דיון בנושא בכנסת. הדיון עסק בעיקר במחסור ביועצות הנקה וכמה חשוב להנגיש את נושא ההנקה. על-פי נתוני המשרד, שהציב יעד של 97% הנקה, 90% מהנשים מניקות את ילדיהם מיד לאחר הלידה אך רק 20% מניקות לאחר חצי שנה.

ד"ר דינה צימרמן, חברה בוועדת ההנקה של משרד הבריאות אמרה בדיון כי "המטרה של וועדת ההנקה היא ליצור סביבה תומכת לנשים שבוחרות להיניק. חשוב להבין כי הנקה אינה נוגעת רק לבריאות התינוק, אלא גם לבריאות האישה. משרד הבריאות נתקל בבעיה של יישום ואכיפה בביה"ח ובטיפות חלב, למרות שיש חוזר מנכ"ל ברור בנושא הנקה. הצוות כולו בטיפת חלב,  אחיות ורופאים, צריכים לעבור הכשרה לעידוד הנקה. כל אישה צריכה לקבל מענה הולם ומלא מהצוות הרפואי, מבלי להוציא כסף נוסף. אנחנו צריכות לקבל בחירה של כל אישה, בין אם היא רוצה להניק ובין אם לא".

המטרה של וועדת ההנקה היא ליצור סביבה תומכת לנשים שבוחרות להיניק. חשוב להבין כי הנקה אינה נוגעת רק לבריאות התינוק, אלא גם לבריאות האישה

אחרי צימרמן דיברו עוד מספר נציגות של ארגונים שונים וחברות כנסת שכולן הדגישו את חשיבות ההנקה, חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) שיזמה את הדיון אמרה כי "הבריאות שלנו ובריאות ילדינו זה הדבר הכי חשוב. ההנקה עוברת סוג של התחדשות, לדור שלנו לא כל כך היה ממי ללמוד על חשיבות ההנקה. אנחנו חוזרות ומבינות עכשיו עד כמה ההנקה היא חשובה מבחינות רבות. המערכת צריכה לתמוך באישה שמתקשה להיניק כדי שהיא לא תפנה לעזרה פרטית". שגית לב, יו"ר ליגת "לה לצ'ה" בישראל, ארגון ליועצות הנקה, אמרה בדיון שהנקה צריכה להיות חשובה לאימהות, לקהילה ולמדינה כולה. "החשיבות של הנקה היא רוחבית מאוד לחברה. לפעמים אנחנו צריכות לשקם הנקה שנהרסה בגלל כשלים שנעשו בתחילת הדרך, לאחר הלידה, מאחר ואין מספיק תקנים במחלקה ליועצות הנקה ואין הדרכה מספקת לצוות".

אחת הדוברות, אף עשתה השוואה בין הנקה לשתיית אלכוהול במהלך הלידה, "כמו שבמהלך ההיריון משרד הבריאות נותן הוראה לאם שלא לשתות אלכוהול, למרות שזה פוגע בחופש שלה, כי זה פוגע בעובר. באותה מידה – היעדר הנקה עלולה לפגוע בתינוק חסר ישע. יש תינוקות שמתים מתחלואה שנובעת מאי-הנקה. השאלה היא לא האם מדובר באמא טובה או רעה. משרד הבריאות צריך להגדיר מטרות לנשים ולנסות לשאוף לשם", את הדברים אמרה ד"ר שרון ברנסבורג צברי, מנהלת בנק חלב האם הלאומי בישראל, והוסיפה כי "יש גם את זכותו של התינוק, כקטין חסר ישע, לבריאות טובה. משרד הבריאות נותן לציבור מידע חשוב ומציב יעדים שקריטיים לבריאות הציבור".

אין מספיק כבוד לבחירת האישה. יש נשים שבוחרות לא להיניק. כל דבר שעובר לאובססיבי ודוחפים אותו – אינו תקין. אין טוב אחד

אחד הקולות היחידים בדיון שהטילו ספק בנחיצות פעולת המדינה לעידוד ההנקה היה של גלי עציון מנעמ"ת שהתייחסה לזכות הבחירה של האישה. "אני בדעת מיעוט כאן. אני מרגישה שאין מספיק כבוד לבחירת האישה. יש נשים שבוחרות לא להיניק. אני עצמי הינקתי ארבעה ילדים אך מבחינתי, כל דבר שעובר לאובססיבי ודוחפים אותו – אינו תקין. אין טוב אחד". עציון הוסיפה עוד כי יש גם נשים שלא מצליחות להיניק ומגיעות עד למצב של דיכאון אחרי לידה בגלל בעיות הנקה. "זה בסדר לעודד הנקה, אך לא להפוך את זה לחזות הכול. מסר ויעד לאומי של 97% הנקה זה מסר שאומר שכמעט כל אישה צריכה להניק וזה לא מכבד את בחירת האישה".

חוצפה! משרד הבריאות הציב "יעדי הנקה לאומיים" במטרה לגרום ל-97% מהיולדות להניק.חלב אם בריא לתינוק (כשהאם שומרת על תזונה…

Posted by ‎נעמת | Women @ Work‎ on Thursday, June 28, 2018

יו"ר הוועדה, חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה בסיום הדיון כי "זכותה של אישה לבחור בדרך שבה היא מרגישה שהאימהות שלה מתמלאת בתוכה, על הצד הטוב ביותר. יש נשים שסובלות מדיכאון אחרי לידה ובריאותית אינן יכולות להניק. צריך להתחשב בכולן. אסור להפוך את האמא לספקית הבריאות הראשית של התינוק ואסור להפוך את התינוק לכלי שמגביל את האישה". תומא סלימאן הוסיפה כי החברה שלנו מתפתחת ומחפשת שוויון מגדרי וכי התפקידים הנשיים הביולוגיים הם אלו ששימשו שנים רבות ככלי לדיכוי האישה. "רוצים שאנחנו נניק, אבל הרחק מהעין, מבלי שאף אחד ייראה, בלי להתחשב בשעות העבודה, בלי לפגוע במרחב הציבורי – זה בלתי מתקבל על הדעת. מצד שני גם אמירה לפיה אישה שמניקה שנה שלמה היא 'פרימיטיבית' זה קוטב קיצוני שצריך להפסיק".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (ללא קרדיט).
ח"כ עאידה תומא סלימאן (ללא קרדיט).

ח"כ תומא סלימאן הוסיפה עוד כי משרד הבריאות לא יכול להסתפק רק בנעשה בבתי חולים אלא להסתכל על מכלול החברה וכי עליו לחייב את בתי החולים לתקנים של יועצות הנקה שהן רק יועצות הנקה ומחויבות להיות פנויות רק לזה. "משרד הבריאות הוא זה קבע את היעד – שייעשה הכול לטובת העניין. שישקיע בתקנים ובהכשרת הצוות. צריך גם ליזום מסע הסברה ידידותי לנשים ולחופש הבחירה שלהן".

יו"ר נעמת, גליה וולוך התייחסה ליעדי ההנקה של משרד הבריאות ואמרה ל'דבר ראשון' כי "אחרי ששמענו את יעדי ההנקה של משרד הבריאות יצאנו בקמפיין 'צאו לי מהחזיה' . אי-אפשר להציג יעדים לאומיים בהנקה. צריך להשאיר לכל אישה את זכות הבחירה אם להיניק או לא. זה נכון שיש להנקה יתרונות בריאותיים, בתנאי שהאישה מקבלת הרכב תזונתי נכון, אבל אי-אפשר שלא להתייחס לשני דברים: פסיכולוגי ונפשי – אי-אפשר להתעלם מכך שאישה צריכה להרגיש בנוח. יש מחקרים שמראים שכשיש לחץ על אישה להיניק זה מעלה את האחוזים של דכאון אחרי לידה. הדבר השני הוא שאי-אפשר לשכוח שנשים חוזרות לשוק העבודה אחרי 15 שבועות וזה מכניס אותה למערכת לחצים אחרת, 'תשאבי' וכו'. צריך להבין שיש פה ענין רגשי וגם אין פה ענין של שותפות הורית".

וולוך הוסיפה וסיפרה על עצמה כי את בנה בן ה-28, ילדה בתחילת מלחמת המפרץ. "מראש הייתי אמביוולנטית בנושא ההנקה. החלטתי עם עצמי ועם בן זוגי שאני לא מכניסה לעצמי סטרס נוסף, ילדתי בניתוח קיסרי, האחות הכניסה לי אותו למרות שאמרתי שאני לא רוצה להניק, בקשתי בקבוק והיא אמרה לי, 'איזה אמא רעה את'. מערכת הבריאות דוחפת את זה כל כך חזק שהן פשוט לא רואות בעיינים, שמעתי עוד סיפורים מזוויעים. לא אוהבת את הלחץ שמפעילים על אימהות. זה מקום של בחירה אישית, כל אחת לגופה ולנפשה. זכות הבחירה היא דבר מאוד חשוב".

יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)
יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)

וולוך מספרת כי בעבר הובילה נעמת קמפיין נוסף על מחירי התמ"ל. "כמו שלחם וחלב כך גם תחליפי חלב צריכים להיות בפיקוח, זה המוצר שהכי הרבה נגנב. אין ספק שהרגולטור צריך להוזיל את מחירי התמ"ל, זה מוצר בסיסי. גם מי שמניקה, לא כולן יכולות להניק עד גיל שנתיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!