דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

נחשפו הפרוטוקולים של וועדת שמחון!

כבר מעל שנה שאני כותבת על השקרים של הממשלה. כבר שנה שאני צריכה לכתוב שוב ושוב על חוסר ההיגיון ואי הצדק בקצבאות הנכות. וועדת זליכה וועדת שמחון, מתווה ההסתדרות ובסופו חוק הנכים שהתקבל בינואר האחרון והידיעה שבבסיס הכל לא נמצאת חוסר הבנה של האבסורד, אלא שקרים גסים ומדיניות פוגענית של הממשלה, מתוך אידאולוגיה כלכלית ניאו-ליברלית ואינטרסים כלכליים צרים ביותר. הידיעה הברורה הזו הוציאה אותי מדעתי.

הפרוטוקולים של הוועדה, שנועדה לעזור לנכים, להקל על סבלם, בניהולו של הפרופסור שמחון, (אותו מינה ראש הממשלה "לפתור את בעיית הנכים") היו חסויים ועל מי שנכח בה וקיבל לידיו את הפרוטוקולים, נאסר לפרסמם. ההסתרה של הפרוטוקולים עזרה לממשלה להמשיך עם השקרים וזריית החול בעיניי הציבור. עזרה להם לתת כלום ולומר "נתנו". התנועה לחופש המידע הגישה עתירה לחשיפת הפרוטוקולים. פרוטוקולים של ועדה ציבורית חייבים להיות חשופים לציבור. אתמול, לאחר שנה של הסתרות ושקרים, נחשפו הפרוטוקולים.

נציגי הביטוח הלאומי שיקפו במדוייק את מצב הנכים בישראל, את העלויות האמיתיות ואת הפערים העצומים ביניהן לבין קצבת הרעבת שניתנת לנכה, סיעודי ולא סיעודי.

נתי ביאליסטוק כהן, מנכ"ל המרכז לעיוור בישראל שהופיע בפני הוועדה, סיפר: "הם עשו כאילו הם שומעים את הדרישות שלנו, אבל ההחלטות התקבלו מראש. שמחון אמר לי שעוד לפני העלאת הקצבאות, הנכים מקבלים סכומי כסף יותר גבוהים ממה שתקציב המדינה צריך לתת. משהו היה צריך לתת כדי להוריד את הנכים מהעץ. לזקנים לא נתנו. נתנו את הסכום שכחלון סימן מהתחלה". שמחון החליט שנכים לא צריכים לחיות.

עו"ד אור סדן מסביר: "עד העלאת הקצבאות בפברואר האחרון, קצבת הנכות הבסיסית בישראל לא עודכנה משנת 2000. בתקופה זו עלו מדדי המשק בעשרות אחוזים, והקצבה נשחקה בשיעור של 42% לעומת השכר הממוצע במשק, ב-70% ביחס למדד יוקר השכירות וב-50% ביחס לקו העוני. בשנות ה-70 הוצמדה קצבת הנכות לשכר הממוצע במשק, אך בעשור שעבר הצמיד אותה נתניהו, בתקופתו כשר האוצר, למדד המחירים לצרכן. מחקר של המוסד לביטוח לאומי הראה כי בתוך עשור גדל שיעור העוני בקרב נכים בישראל פי ארבעה לעומת כלל האוכלוסייה."

אם הפרוטוקולים היו נחשפים לפני שנה הם היו חוסכים לי הרבה מילים, הרבה כעס שהפך לזעם שנצבר בגוף, שהביא עלי החמרה. בשיחה עם קרן נויבך אמרתי שכשאני שומעת את המילה "מתווה" אני יודעת שמדובר בשקר שעומד בבסיסו. ניסיון לתת בלי לתת ולהסלים את השקרים וההסתה. כשחשפתי את שוד הביטוח הלאומי הגדול – 235 מיליארד שקלים שהאוצר חייב לביטוח לאומי, ושבוע אחרי כן אורנה אנג'ל יו"ר ועדת הביקורת וערן ירק יו"ר ועדת הכספים, שניהם אנשי מקצוע של הביטוח הלאומי, אישרו זאת בגלי צה"ל בתכנית של רינו צרור, ידעתי שאני צדקתי לכל אורך הדרך. וההבנה שלי את המצב מדוייקת.

לפחות אני יודעת את האמת ואתם הקוראים את דבריי יודעים אותה. אולי יבוא יום וכולם ידעו אותה. גם בכנסת, גם בממשלה. את תעודות העניות לשרים ולחברי הכנסת לא הצלחנו לחלק. משמר הכנסת לקח את התעודות והרחיק את הנכים מהמקום, שלא נפריע לראש הממשלה. "הבית של כולנו" כנסת ישראל, כבר מזמן לא שייכת לאזרחים ולא משרתת את הציבור. עצוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!