דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
להט"ב

כמה "לא" אפשר לשמוע? / התיקון לחוק הפונדקאות אושר: ההליך יתאפשר לאם יחידנית, אך לא לאב יחידני

חברי הכנסת מירב בן ארי (כולנו) ואמיר אוחנה (הליכוד) הצהירו כי לא יעלו להצבעה תיקון שיאפשר לגברים להט"בים לממש את זכותם להורות - אלא רק במושב הבא | רה"מ נתניהו, שהצהיר על תמיכה בתיקון, אישר את הדברים | הערכה: ההצעה נפלה מחשש לפגיעה בחוק הלאום

שר המשפטים, אמיר אוחנה. ארכיון. (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).
שר המשפטים, אמיר אוחנה. ארכיון. (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 59 נגד 52 את התיקון לחוק הפונדקאות, המאשר לנשים יחידניות את הזכות לפונדקאות, בניגוד למצב כיום המתיר זאת לזוגות נשואים בלבד. עם זאת, מהקריאה השנייה והשלישית הוסר תיקון נוסף שיזם חברי הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד), לפיו יותר בחוק הליך פונדקאות גם להורים יחידניים גברים – הצעה שהיתה יכולה לפאשר הורות גם לזוגות גברים להט"בים. זאת על אף הצהרתו של רה"מ בנימין נתניהו, שאמר בסרטון שפירסם כי הוא תומך בתיקון כזה.

חברי הכנסת מירב בן ארי (כולנו) ואמיר אוחנה (הליכוד) הצהירו כי לא יעלו את תיקון לחוק הפונדקאות המכליל גם את זכותם של הורים גברים יחידניים לפונדקאות בהצבעה כעת, אלא רק במושב הבא. ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את הדברים.

"הצעת החוק תעלה לוועדת השרים מיד לאחר פתיחת המושב הקרוב. אנו נחתים על החוק שורה ארוכה של חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה – ונפעל במלוא המרץ כדי לקדם אותו״, כתבו חברי הכנסת אוחנה ובן ארי בהודעתם המשותפת, כלומר – מדובר בהתקפלות מהכוונה להכליל גם גברים בתיקון לחוק הפונדקאות.

החוק כיום מאפשר הליך פונדקאות רק לבני זוג – איש ואישה במצב בו לאישה יש קושי רפואי לשאת היריון, השינוי העיקרי בהצעת החוק עוסק בהרחבת מעגל הזכאים להליך פונדקאות גם לנשים ללא בן זוג הסובלות מבעיה רפואית. בנוסף מוצעים תיקונים נוספים בהסדר ובהם: קביעה כי האם הנושאת לא תהיה נשואה-  אולם ועדת האישורים תוכל לאשר לאישה נשואה להיות אם נושאת במקרים מיוחדים המפורטים בהצעה, קביעה כי האם הנושאת תוכל להיות פונדקאית בתנאי שהיא ילדה בעבר לכל היותר 4 לידות, גיל האם הנושאת יהיה 22 שנים עד 39 שנים, האם הנושאת לא הייתה אם נושאת יותר מפעמיים ולא ילדה כאם נושאת ביותר מלידה אחת וכן קביעה לפיה ההורים המיועדים יהיו בני 18 עד 54 שנים ויש להם 2 ילדים משותפים לכל היותר ולגבי אם יחידנית יש לה 2 ילדים גנטיים לכל היותר.

בדברי ההסבר נכתב: "לאחר בחינת המלצות ועדת מור יוסף הוחלט כי יש להרחיב את מעגל הנשים הזכאיות לבצע פונדקאות בישראל גם לנשים בלא בן זוג, הסובלות מבעיה רפואית שבשלה הן נדרשות לבצע את ההליך, ובכך לאפשר לכל אישה הסובלת מבעיה רפואית לעבור את ההליך בישראל בלא קשר לשאלת מעמדה האישי. הצעת חוק זו באה ליישם את ההחלטה האמורה."

בימים האחרונים היתה כוונה להעלות הצעה המכלילה גברים בחוק, אך ככל הנראה בשל החשש כי התיקון יעבור, וכתוצאה מכך יצביעו החרדים עם האופוזיציה נגד חוק הלאום, ההצעה הוסרה.

את הדיון על ההסתייגויות פתח חבר הכנסת איציק שמולי, שמחה על נטילת הזכות לאבהות ממנו ומעשרות גברים להט"בים: "שלמות הקואליציה חשובה לראש הממשלה הרבה יותר מאשר העשייה של הצדק ההיסטורי. הקהילה הגאה היא אולי טובה לקמפיינים של משרד התיירות, אבל עד שזה מגיע לצורך לבחור בינה לבין הסיעות החרדיות כאן בכנסת. אז הבחירה היא מאוד מאוד ברורה. חוק הפונדקאות, חוקק לפני 22 שנה בכנסת, ואפשר מאז לאלפי זוגות סטרייטים להגשים את חלומם להיות הורים. בזמן הזה הרבה אחרים, אלפים, נידונו למאסר עולם של עלבון, של ערירות ושל אפליה.

שמולי הוסיף כי "אני אומר לכם, אפילו בנימה אישית, שהחיים יכולים להיות גדושים ומלאים ומספקים ומלאי משמעות, אבל תמיד יש את המרכיב החסר. לכם, זה שיש לכם ילד או ילדה שקוראים לכם מהחדר השני 'אבא', או ילדה שיום לפני היום הולדת מתרגשת ממה שהולך להיות מחר בבוקר, זו מחשבה שהיא כמעט טריוויאלית וטבעית. עבורנו הדבר הזה הוא בלתי מושג. ואני לא יכול לתאר לכם את הכמיהה הזאת לרצות לשמוע או לרצות להיות בתוך הרגע הזה."

יו"ר ועדת העבודה והרווחה שהכינה את החוק, ח"כ אלי אלאלוף סיכם את הדיון: "מי שחושב שחוק הזה הוא לחיצה על כפתור ואז לשכוח ממנו ולחשוב שהושלמה המשימה, אז זה לא ככה. אני רוצה להתנצל בפני החברים שלי ובהם איציק שמולי, לצערי היום לא אוכל לספר לך ולאמיר (אוחנה), שבטאו בוועדה את הרגשות שלהם על היחס של המדינה לקהילה הלהט"בית. באופן אישי, כאבא של ילד מאומץ, מאז שהבנתי שאני לא אוכל להביא ילד לעולם, החלום שלי היה להביא ילד. אמרתי לרב שאיתו התייעצתי, שהחלום שלי זה שיהיה מי שיגיד קדיש על הקבר שלי. מה יותר יהודי מזה? כשאיציק שמולי אומר שהוא משתוקק למילה אבא שתופנה אליו, אני מבין את הרגש הזה.

אני יודע שאצא מפה מושמץ ומותקף ואני לא כועס על זה. במצפון שלי עשיתי כל מה שאני יכול כדי לתת לחברים ולמשפחה שלי את מה שחסר להם. זה תסכול נוראי לנהל מאבק שאתה חושב שכל הכלים אצלך ובסוף אתה לא שולט בהכל. משמעת קואליציונית זה גם חלק מהאחריות שעל כל אחד מאיתנו. הנושא לא ירד מסדר היום כי חברה שרוצה להיות צודקת חייבת להתמודד עם המורכבות."

פעילים להט"ב חוסמים את רחוב אבן גבירול במחאה על חוק הפונדקאות העתיד לעלות בקרוב להצבעה במליאת הכנסת (האגודה למען הלהט"ב)
פעילים להט"ב חוסמים את רחוב אבן גבירול במחאה על חוק הפונדקאות העתיד לעלות בקרוב להצבעה במליאת הכנסת (האגודה למען הלהט"ב)

בתגובה להצהרתו של ראש הממשלה לפני מספר ימים, כי הוא תומך בהצעתו של ח"כ אוחנה להכליל בחוק גם גברים, הגיב יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי בסרטון משלו, בניסיון להוכיח את נתניהו, ולחשוף את הצהרותיו הריקות – וטען שהמפלגה שהוא עומד בראשה תתמוך בתיקון. גם שאר מפלגות האופוזיציה היו מצביעות ככל הנראה באופן גורף בעד – מרצ, יש עתיד ומספר חברי כנסת מהרשימה המשותפת. מלבד אוחנה, מספר חברי כנסת נוספים מהאופוזיציה התכוונו להרים את ידם בעד תיקון החוק, בינהם שרן השכל (הליכוד), ומירב בן ארי (כולנו).

הסערה סביב חוק הפונדקאות הגיעה אתמול (שלישי) לנקודת רתיחה, כאשר במקביל להעלאת הצעת החוק לאחר התיקון של חבר הכנסת אוחנה, הומו מחוץ לארון ואב לשתי בנות שהגיעו לעולם בתהליך פונדקאות, פעילים להט"בים מפגינים בכיכר רבין.

"ממשיכות להיאבק נגד החקיקה האנטי להט"בית" מסרו פעילים להט"בים שחסמו אמש את רחוב אבן גבירול בת"א. ״חברי הכנסת בוכים על משמעת קואליציונית- אנו דורשים משמעת מצפונית! מדובר בחוק שכל הנוגעים בו מודים שהוא להט"בופובי ומפלה. זהו חוק רע ועדיין אפשר לעצור אותו״.

בימים האחרונים פנתה התנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית במכתב לראש הממשלה נתניהו, הקורא לו לתמוך בתיקון חוק הפונדקאות כך שיכליל גם גברים להט"ב, "השתייכות לקהילה הלהט"בית אינה מעידה על קיומה של הפרעה נפשית, וגידול ילדים במשפחות להט"ביות אינו גורם סיכון לבריאות והתפחות נפשית של ילדים" ,קובעת האגודה.

אתמול (שלישי) הפגינו פעילים להט"ב וחסמו כבישים בתל-אביב במחאה על האפלייה אותה יוצר ומנציח התיקון לחוק. "השנה היא 2018 – זהי שנה שבכל העולם להט"בים מתקדמים לשוויון ורק במדינת ישראל מחוקקים נגד הקהילה הגאה", אומרים המוחים.

"חוק הפונדקאות שעומד לעבור, בחסות ראש הממשלה הוא חוק שמדיר את ההורות הגאה בכוונה ברורה. אם ראש הממשלה תומך בתיקון החוק שיעצור אותו עכשיו, אין שום בהילות להעביר אותו במתכונת הנוכחית." מסרו מאגודת הלהט"ב. "החוק מפר את הסדר הציבורי- ואנו נפר את הסדר הציבורי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!