דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בחזרה למשרד / מנגנון שליטה או מגביר שיתוף פעולה? הגיע הזמן לדבר על האופן-ספייס

מחקר חדש מצביע על שורה של חסרונות למרחב עבודה פתוח, והעובדים שעימם שוחחנו ממהרים להסכים: "זה לא באמת גורם לשיתוף פעולה. אתה יכול לראות שכולם עם אוזניות גדולות מסננות רעשים, אף אחד לא מדבר עם אף אחד" | כתבה לשלוח לבוס

מתכנתים עובדים באופן ספייס (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מתכנתים עובדים באופן ספייס (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בארגונים רבים מסבירים את המעבר מחלוקת חלל העבודה בצורת המשרדים המסורתית ל'אופן-ספייס', איזורי עבודה פתוחים ומשותפים ברצון לעודד את העובדים לשיתוף פעולה ועבודה משותפת. אולם – מחקר חדש, שפורסם בכתב העת 'Philisopical Transactions', מגלה את ההפך. בניגוד לאמונה המקובלת, מעבר ל'ארכיטקטורה פתוחה' של איזורי עבודה מלווה דווקא בירידה משמעותית של כ-70% בהיקף המפגש פנים אל- פנים של עובדים, לצד עליה של 20-50% בתקשורת דיגיטלית (מיילים ומסרונים).

המחקר נעשה בשתי חברות שונות בהן הוחלט לוותר על המשרדים או ה'שקוביות', וליצור מרחב עבודה משותף נטול קירות. העובדים שהשתתפו בניסוי נתבקשו לענוד מכשירים המכונים 'תג סוציומטרי', המנתרים מידע באשר לפעילותם החברתית – אינטרקציות פנים-פנים אל-פנים, דיבור, הקשבה ותנועה במרחב. פעילותם הבינאישית והדיגיטלית נבחנה במשך מספר שבועות טרם השינוי, ומספר זהה של שבועות לאחריו. לדברי החוקרים מדובר במחקר אמפירי ראשון מסוגו שנעשה על הנושא.

עובדים באופן ספייס (Shutterstock)
עובדים באופן ספייס (Shutterstock)

"אנחנו עם רועש"

"מאז 99 כשהחלה SAP לפעול בישראל, העבודה היתה במשרדים. לפני כמה שנים החליטה SAP העולמית לקנות שטח ולבנות בניין חדש, והחליטו שעיצוב הפנים שלו יהיה 'אופן ספייס'. אנחנו העובדים, שהקמנו באותה התקופה את הוועד התנגדנו", סיפור לדבר ראשון גד רביד, יו"ר ועד SAP ישראל. "אמרנו שזה מתאים אולי לגרמנים או לאמריקנים, אבל אנחנו עם רועש. אמרו לנו שזו החלטה של ההנהלה העולמית. בשלב מסויים עשינו סקר בקרב העובדים, מי בעד ומי נגד, והיה די ברור שרוב העובדים נגד. אבל אמרו לנו שהסקר לא מעניין, שההחלטה כבר התקדמה, והבנו שזה אחד הנושאים שיהיה קשה להתקדם איתו".

"אין פה, חדרים, זה אופן-ספייס מעוצב ויפה, אבל המשמעות היא שכל שיחת טלפון שמישהו כאן מקבל,  צריכה להתחיל ב'רגע, רגע, רגע…  אני אחפש חדר להיכנס'. יש הרבה ויכוחים על מזגנים" המשיך רביד בתיאור, ששמענו גם מעובדים בחברות אחרות שעברו לשיטת האופן ספייס. רבים מהם ציינו כי הרעש והסחות הדעת מפריעים להם לעבוד. "זה לא באמת גורם לשיתוף פעולה. בני אדם צריכים את השקט שלהם, ואת המקום לברוח אל השקט שלהם. אתה יכול לראות שכולם עם אוזניות גדולות מסננות רעשים, אף אחד לא מדבר עם אף אחד – להיפך כל אחד בעולם שלו עם הדיוויד בואי שלו".

גד רביד, יו"ר ועד SAP
גד רביד, יו"ר ועד SAP

גם במחקר עלה השימוש באוזניות בקרב עובדים במרחבים משותפים, כגורם מרכזי לירידה בהיקף האינטרקציות הבינאישיות. לצד זאת, הם מציינים את תחושת היעדר הפרטיות, שעלתה אף היא משיחות שניהלנו עם עובדים בנושא, 'אני מרגיש שמסתכלים עליי כל הזמן', ו'אין טיפה פרטיות', הן שתי תגובות נוספות שחזרו על עצמן. לדברי החוקרים, העובדה שהעובדים נתונים תחת פיקוח מתמיד במרחבים שכאלו, מביאה אותם לנסות ולהיראות עסוקים עד כמה שאפשר – דבר שפוגע אף הוא במפגשים הספונטניים, האישיים והפתוחים ביניהם. העובדים מחפשים ומוצאים אסטרטגיות אחרות לשמירה על פרטיותם, לדוגמא תוך שימוש דווקא בערוצי התקשורת הדיגיטליים. עובד עשוי להסתכל מסביב, לראות כי חברו יושב ליד שולחן העבודה שלו, ולשלוח לו מייל או הודעה לטלפון הנייד.

בין העצות שנותנים ב-AllJobs לעובדים הצפויים לעבוד באופן ספייס תוכלו למצוא הצטיידות באוזניות טובות, תשומת לב למה שמופיע על המסך ולאפשרות שיעברו מאחוריכם ויסתכלו, ויציאה להפסקות התרעננות מהמרחב המשותף. בסקר שערך האתר הישראלי בקרב גולשיו, עלה כי 67% מהם היו מעדיפים לעבוד לבד או עם עוד שניים עד שלושה אנשים במשרד, ואילו 16% בלבד היו מעדיפים חלל פתוח המאפשר להם להיות קרובים לכלל יתר עמיתיהם לעבודה.

רביד סבור כי האופן ספייס הוא טרנד הצפוי לגווע לאיטו, והחברות צפויות, אולי, לחזור אט אט לצורת המשרדים – אך בעיקר להרחיב את האפשרות לעבוד מהבית. לדבריו, הפרודוקטיביות נפגעת בחלל העבודה המשותף. "החברות דוחפות לזה כי זה קודם כל חוסך בעלויות בינוי. מעבר לזה, ושוחחתי על זה גם עם מנהל בחברה אחרת, שאמר לי שאוהבים את זה כי זה מאפשר שליטה על העובדים. מנהלים רוצים לראות שכולם יושבים ועובדים ואף אחד לא נעלם, והם אומרים את זה בקול רם".

"כל החברות הגדולות יושבות באופן-ספייס"

"בחברות שאני עובד שני השיקולים אינם רלוונטיים. השיקולים שמובילים חברות לאופן ספייס זה שקיפות, תקשורת בין אישית והקשר בין אנשים", אמר ל'דבר ראשון' האדריכל מיכי סתר, אשר עיצב בין היתר את משרדיהן משרדיהן של פייסבוק, גוגל ופייבר בישראל. "ברור שלכל צורת עבודה יש יתרונות וחסרונות – אבל אתה רואה עובדתית שכל החברות הגדולות והבינלאומיות, בהיי-טק ובמחקר ופיתוח, יושבות באופן ספייס 'מוחלט'. בפייסבוק או פייבר אין באופן-ספייס בדל של מחיצה – הוא טוטאלי".

מיכי סתר, התמונה באדיבות המצולם
מיכי סתר, התמונה באדיבות המצולם

סתר מודה שמרחב עבודה כזה עשוי ליצור קשיי ריכוז, בייחוד אצל מי שרגיש יותר לרעש או להסחות דעת, אבל מתקשה להאמין לתוצאות המחקר המעידות על פגיעה בהיקף האינטרקציות הבינאישיות. "כשיושבים בחדרים אין אינטרקציה – אולי רק בקפה. אתה הרי לא הולך במסדרון ואומר היי למי שיושב בכל חדר. כשאתה באופן ספייס אתה יוצר קשר עין כל הזמן עם כל העובדים בכל הסביבה. העברתי כמה חברות מחדרים לאופן ספייס וכולם אומרים לי, 'תשמע, זה לא יאומן, אני עובר במסדרון ורואה את כולם! אני מדבר עם כולם, הם מדברים איתי. זה הרי מובן מאיליו, אין צורך לעשות לשם כך מחקר".

על מנת להתמודד עם קשיי הריכוז, אומר סתר כי מרבית החברות אכן 'מרפדות' את האופן ספייס בריבוי מרחבי עבודה וחדרי ישיבות קטנים המקיפים אותו. "אופן ספייס שאין לו את זה נועד באמת לכישלון, אבל אם אתה נותן לכולם את האפשרות לקפוץ לחדר לעשות שיחת טלפון, או שעה לעבוד על הלפטופ בקצת שקט, או לעבוד באוזניות – כל אחד יכול לבחור את מרחב העבודה שלו".

סתר מבהיר כי הקמת אופן ספייס אפקטיבי אינו בהכרח חסכוני מבחינת עלויות. "נכון שנחסך כסף על בניית חדרים – אבל הוא מושקע במרחבים של Fun, שנעשים סביב האופן ספייס וחדרי הישיבות המגוונים. משקיעים הרבה כדי לעשות אותם מיוחדים במינם. בהגדרה אנחנו מפצים את מי שהולך לאופן ספייס ב'מרחבי התוועדות', ונותנים להם מרחבים למפגש – חדרים, שטחים פתוחים, פינות ישיבה במסדרונות שמאפשרים להיפגש ולדבר האחד עם השני – ובשטחים הציבוריים הללו מושקע כסף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!