דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרשת המסרונים

פרשת המסרונים / תיראו מופתעים: השופטת פוזננסקי-כץ, מפרשת המסרונים, הודחה מתפקידה

לאחר מספר הליכים משמעתיים, ושלל דיונים - החליט בית הדין המשמעתי לשופטים להדיח את השופטת בשל התכתבותה עם עו"ד ערן שחם-שביט, ששימש כתובע בתיק מטעם הרשות לניירות ערך

השופטת רונית פוזננסקי-כץ וצילום ההתכתבות המפלילה (צילומים: אתר בתי המשפט | באדיבות ערוץ 10).
השופטת רונית פוזננסקי-כץ וצילום ההתכתבות המפלילה (צילומים: אתר בתי המשפט | באדיבות ערוץ 10).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין המשמעתי לשופטים החליט אתמול (רביעי) להדיח מתפקידה את השופטת רונית פוזננסקי-כץ, זאת בעקבות פרשת המסרונים בה הייתה מעורבת. פוזננסקי-כץ תסיים את תפקידה כשופטת החודש.

כזכור, פוזננסקי-כץ שימשה כשופטת המעצרים בתיק 4000. במהלך הארכות המעצר התכופות בתיק זה, נחשפו בערוץ 10 מסרונים אותם החליפו פוזננסקי-כץ ועו"ד ערן שחם-שביט, ששימש כתובע בתיק מטעם הרשות לניירות ערך. המסרונים בין השניים החלו עם תיאומים לוגיסטים, אך בהמשך הפנה שחם-שביט לפוזננסקי-כץ מסרונים בלתי פורמליים, שהתייחסו לגופם של הליכים בתיק. כל זאת, מבלי שהסנגורים המייצגים את החשודים והעצורים בתיקים, ידעו על התכתבויות אלו.

דיאלוג פסול

לאחר חשיפת המסרונים, ננקטו מספר הליכים כנגד השופטת והתובע: בין היתר, המקרה הועבר לבדיקת נציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אליעזר ריבלין. ריבלין כינה את ההתכתבויות "דיאלוג פסול", ואמנם קבע כי במסרונים לא מתקיים חשש למעשה פלילי, אך המליץ על נקיטת הליך משמעתי נגד השופטת בפני בית הדין המשמעתי לשופטים. בנוסף, המליץ להתייחס לכשלים המערכתיים שנתגלו בבית משפט השלום בתל אביב.

בהמשך, לאחר קבילה אותה הגישה שרת המשפטים איילת שקד, הועבר המקרה לבחינת בית הדין המשמעתי לשופטים. בהרכב בית הדין המשמעתי יושבים נשיא העליון בדימוס אשר גרוניס, השופט ניל הנדל והשופטת אסתר הלמן.

בית הדין הצביע על החשיבות הרבה של אמון הציבור ברשות השופטת ובשופטות ובשופטים המכהנים בה, והסביר כי אמון הציבור נובע מן האמונה כי ההליכים המתנהלים בבתי המשפט הם הוגנים, כי כללי הדיון מוחלים באופן שוויוני על בעלי הדין וכי השופטות והשופטים פועלים באופן אובייקטיבי וחסר פניות. עוד הוסבר כי אין מקום שהכרעותיהם של השופטות והשופטים, היינו תוצאות ההליכים, יושפעו מרצון למצוא חן בעיניי הציבור.

צעדים חריפים

בית הדין מצא פסול בהתנהלות השופטת הן בעצם ההתכתבות עם הפרקליט שייצג את המדינה בהליכים בפניה והן בתוכנם של המסרונים. זאת במיוחד כאשר החשודים שענייניהם נדונו בפני השופטת לא היו צד לקשר הבלתי פורמאלי בין השופטת לפרקליט. בית הדין קבע כי "התנהלותה של השופטת חרגה במידה משמעותית מן המצופה, הנדרש והמתחייב מאדם המכהן כשופט ברשות השופטת".

בעקבות זאת, הוחלט כי נוכח חומרת מעשיה ומחדליה של השופטת, נכון וראוי להשתמש באמצעי החמור ביותר שעומד לרשות בית הדין – סיום תפקידה של השופטת. בגזר הדין הזכיר בית הדין את הראיות שהוצגו בפניו ואשר הצביעו על כך שהשופטת הינה שופטת מקצועית, חרוצה ומסורה לעבודה. אותן תכונות חיוביות נתגלו, כך על פי עדות שהובאה, גם לפני מינויה כשופטת, עת שעבדה בפרקליטות מחוז מרכז. חרף זאת מצא בית הדין כי ההתנהלות של השופטת, כפי שתוארה בכתב הקובלנה, היא כה חמורה עד שיש בה כדי להוביל לתוצאה של סיום הכהונה.

בתחילת החודש, פרסמה נשיאת בית המשפט אסתר חיות נוהל חדש המיועד לשופטים, ועוסק בהסדרת יחסי שופטים-תביעה. נקודות רבות בנוהל מתייחסות לכשלים שעלו בפרשת המסרונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!