דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

העסקה רציפה / בחלק מהרשויות מקוצץ שכר המאבטחים במוסדות חינוך בחופשת הקיץ

זאת בהתאם להוראות מרכז השלטון המקומי אך בניגוד לצו ההרחבה | מצבן של עובדות הניקיון קשה יותר - שלוש שנים אחרי שנחתם, הסכם ההעסקה הרציפה שלהן עדיין לא מיושם

מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר)
מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאבטחי מוסדות חינוך שפנו לדבר ראשון טוענים כי משרתם קוצצה בעשרות אחוזים בחודשי הקיץ, זאת בניגוד להוראות צו ההרחבה מיולי 2015 לפיהן יועסקו בחודשי הקיץ בהתאם למספר השעות הממוצע שהועסקו במהלך שנת הלימודים. במקביל, הסכם ההעסקה הרציפה של עובדי הניקיון במוסדות החינוך – עדיין לא מיושם כלל.

"לפי המידע שיש לנו, ברוב הגדול של מקומות העבודה המאבטחים מועסקים בקיץ בהתאם לסיכום" מסר לדבר ראשון גיורא ואלה, הממונה על אכיפת הסכם עובדי הקבלן באגף הכלכלה בהסתדרות, "עדיין יש מקרים של הפרות ובהם אנחנו מתערבים. ההסתדרות דואגת ומחויבת לתנאי המאבטחים והשמירה על זכויותיהם, ואנחנו מבקשים ממי שנתקל בהפרה או זקוק להתייעצות – שיפנה אלינו. אנחנו יודעים לטפל בבעיות רק כשאנחנו יודעים עליהן, ולכן אנחנו זקוקים לדיווחים מהשטח".

לדבריו, ההסכם ביקש לשמור על השתכרות יציבה למאבטחים לאורך כל השנה – גם בקיץ ובחגים. "זו עמדתנו – השתכרות רציפה 12 חודשים, על זה היא מדברת. לכן אנחנו עושים כעת בדיקות חתך באמצע הקיץ, באמצעות המרחבים, מעסיקים ובדיקות מול מזמיני שירות, ועובדים בשטח כדי לראות איפה יש בעיות ולאפיין אותן".

אלא שעל פי חוזר שפרסם האגף למשק ולכלכלה במרכז השלטון המקומי לזכייני האבטחה, הזכיינים אמנם מחויבים להעסקת המאבטחים משך חודשי הקיץ בהתאם לממוצע שעות העסקתם במהלך שנת הלימודים – אלא שחישוב שעות זה יעשה על בסיס השעות שבוצעו בטווח שעות התקן המשטרתיות (המתוקצבות בחלקן על ידי המשטרה) – ולא יחרגו מהן. זאת, בעוד רבות מהרשויות מעסיקות את המאבטחים במשימות נוספות, מעבר לתקן, על חשבונן המלא.

חלק מהמאבטחים עימם שוחחנו השיבו לדבר ראשון כי הם אכן מועסקים בחודשי הקיץ בהתאם להיקף העסקתם בתקופת הלימודים. אולם מאבטחים אחרים אשר פנו אלינו, טענו בפנינו כי כ-30% ממשרתם לאורך שנת הלימודים הייתה מעבר למסגרת "שעות התקן המשטרתיות", באבטחת צהרונים, או חוגים במתנ"סים (במימון הרשויות המקומיות), וכעת הרשויות מסרבות לחשב שעות אלו במספר השעות שהיא מחויבת להעסיקם בחודשי הקיץ. נזכיר כי בתקופת חופשות החגים נפגעו גם כן עובדי האבטחה בשל צמצום היקף שעות העסקתם.

"אני עובד כאן באותו בית ספר יסודי מזה ארבע שנים, במהלך שנת הלימודים אני עובד 16:30-7:00 בראשון עד חמישי, ובימי שישי 13:00-7:00" אמר לדבר ראשון המאבטח שאול אלשיך מירושלים, "מכיוון שזה בית ספר יסודי יש פה צהרון אחרי שעות הלימודים, ובעצם בראשון עד חמישי – השלוש שעות האחרונות מתוקצבות על ידי ארגון 'ציל"ה', ויש פה חוגים ומדריכות – אבל בסופו של דבר אני מקבל את זה ביחד במשכורת, עם שעות נוספות והכל. סך הכל ממוצע של כ-195 שעות בחודש".

לדבריו, "בשנה שעברה הועסקתי בקיץ לפי הממוצע האמיתי שלי. הייתי בטוח שגם השנה יעשו לי ממוצע שכר או שעות בהתאם לשעות שעבדתי – אבל לפני שבועיים הקב"טית אמרה לי שנמסר לה נוהל אחר, שהממוצע יהיה על פי תקן השעות של המשטרה, ובעצם השלוש שעות של ראשון עד חמישי לא משוכללות לי בממוצע. תוסיף לזה שגם הקייטנות בחגים תוקצבו לא על ידי המשטרה – אז גם השעות שעבדתי בתקופת החגים אינן נחשבות חלק מהממוצע שלי". על פי אלשיך, בחודש יולי נקבעו לו 137 שעות עבודה בלבד.

בעוד שבמסגרת הסכם ניסנקורן-כחלון מיולי 2015, הסכים האוצר לתקצב את העסקת עובדי האבטחה במוסדות החינוך, מצבן של עובדות הניקיון באותן המוסדות מורכב יותר, דווקא משום שלטענת האוצר העסקתן הרציפה משך 12 חודשים תוקצבה מלכתחילה – אולם הרשויות המקומיות נטו לאורך השנים לעשות שימושים שונים בכספים אלו.

ברשויות המקומיות התנו את העסקתן לאורך חודשי הקיץ בתוספת תקציבית, ונכון להיום, שלוש שנים לאחר חתימת ההסכם, עובדות הניקיון במוסדות החינוך עדיין לא מועסקות בחודשי הקיץ.

"לצערנו בנושא הניקיון ישנה עדיין מחלוקת בין משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי, והתוצאה היא שהעובדים נופלים בין הכיסאות" הסביר ואלה, "הנושא מצוי בטיפול ההסתדרות במטרה להגיע למצב שבו תיושם ההתחייבות גם ביחס לעובדי הניקיון".

תגובת מרכז השלטון המקומי לא התקבלה, נכון לרגע זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!