דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יעקב ליצמן

המלחמה בעישון / הצעת החוק האוסרת פרסום מוצרי טבק אושרה בקריאה ראשונה

אחרי שאושרה השבוע בוועדת השרים לחקיקה, אישרה המליאה לפנות בוקר (ה') את הצע החוק של חברי הכנסת גליק וכבל, אליה הוצמדה הצעתו של ח"כ בן ראובן | גליק: "מדובר במהפכה של ממש"

סיגריה. אילוסטרציה (צילום: אביר סולטן/ פלאש90)
סיגריה. אילוסטרציה (צילום: אביר סולטן/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק לאיסור פרסום מוצרי טבק, של חברי הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני) ויהודה גליק (הליכוד), אליה הוצמדה הצעתו של ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני),עברה לפנות בוקר (חמישי) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

כזכור, במהלך המשבר הקואליציוני על רקע ההצבעה על חוק המרכולים לפני כחצי שנה, התעקש ח"כ גליק כי לא יצביע עם הקואליציה כל עוד הממשלה לא תנקוט בצעד משמעותי לצמצום נגע העישון. בעקבות המשבר, הסכימה הממשלה לתמוך בחוק לאיסור פרסום ממכר סיגריות ומוצרי טבק של ח"כ כבל, כעת אושרה ההצעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב עצום של ח"כים ופה אחד.

החוק כולל איסור פרסום גורף על מוצרי טבק לסוגיהם, כולל סיגריה אלקטרונית ומוצרי אידוי טבק באופן גורף. חריג לחוק יהיה רק בעיתונות הכתובה ולא במהדורה האינטרנטית של העיתון, לא כולל עיתונות שמיועדת לילדים ובני נוער שבה הפרסום יהיה אסור.

כמו כן, הצעת החוק כוללת איסור שליחת פרסומת למוצרי טבק גם למי שנתן את הסכמתו לכך, איסור הצגה בחנויות כולל בדיוטי פרי, איסור מכירת מוצרים עם ריכוז גבוה של ניקוטין  (מעל 20 מ"ג למיליליטר), איסור קידום מכירות בתמורה למוצר עישון אחר (אי אפשר לתת סיגריה \ אלקטרונית, אייקוס בתמורה לסיגריה שהמעשן נותן), חובת דיווח על תכולת מוצרי טבק ועישון למשרד הבריאות, כולל מידת רעילות החומרים.

בעיתונות הכתובה בלבד – חובת פרסום מודעה שווה בגודלה לכל מודעה שתוכנה יקבע על ידי משרד הבריאות – גודל המודעה יכלול את השטח שהוקצה לאזהרה וכן חובת אזהרה על גבי פרסומות למוצרי טבק בעיתונות הכתובה בגודל של 30% במקום 5% משטח המודעה כפי שקיים כיום.

בתחום האכיפה נקבע כי בתחום הקנסות יהיו שני מדרגי ענישה. חברות הטבק שיפרו עבירות חמורות צפויות לקנס של כ-450 אלף שקל. לבסוף, בחוק נקבע כי יקבע איסור על עישון במקומות ציבוריים של מוצרים כגון: אייקוס, אלקטרוניות וכדו' (אין רק עישון פאסיבי אלא גם אידוי פאסיבי!).

הצעת חוק זו היא הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת יהודה גליק, ואיתן כבל, אליה הוצמדה הצעת החוק של חבר הכנסת איל בן אובן, שעברה בתמיכת משרד הבריאות. הצעת החוק לוותה בסיוע של האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, רשת ערים בריאות, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, המיזם למיגור העישון, עמותת אוויר נקי והמועצה הישראלית למניעת עישון.

"לא יעזרו הלחצים והתרגילים שעשו ויעשו לנו הטייקונים של הטבק וצבאות הלוביסטים של חברות הענק" אמר כבל, "אנחנו במאבק אמיתי של חיים או מוות, כשמול חייהם ובריאותם של אזרחי ישראל ניצבים האינטרסים הכלכליים של חברות הטבק. היום כבר אפשר לומר שהניצחון הוא של הציבור".

ח"כ גליק הוסיף כי "מדובר במהפכה של ממש. מדינת ישראל מתחילה בזאת להצטרף לעמי העולם הפועלים באינטנסיביות לצמצום משמעותי של העישון ונזקיו. זאת, על אף מאמציהם הבלתי נסבלים של תעשיית הפשע של חברות הטבק והעישון".

ח"כ איל בן ראובן, מסר כי "הצעת החוק שלי שהוצמדה, נועדה לסתום את הפריצות שמאפשרת לחברות הטבק לפרסם באתרי האינטרנט את מוצריהן. היום אנחנו עושים צעד אחד נוסף במטרה לשמור על בני הנוער שלנו מפני הפיתוי והחשש מהידרדרות לעישון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!