דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דת

חקירה בגלל חתונה / בעקבות תלונה של בית הדין הרבני: רב קונסרבטיבי עוכב לחקירת משטרה

החוק קובע עונש מאסר של שנתיים למי שלא נישא בידי הרבנות, או למי שערך נישואין לאחר שלא בסמכות הרבנות | הרב בני לאו הגיב בביקורת: "נחצה קו אדום. מישהו שם מבקש לשרוף עלינו את הבית הלאומי ודווקא לקראת תשעה באב"

הרב דב חיון מגיע לבית הנשיא לאחר ששוחרר ממעצר בבוקר. 19 ביולי 2018 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
הרב דב חיון מגיע לבית הנשיא לאחר ששוחרר ממעצר בבוקר. 19 ביולי 2018 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

הרב דובי חיון, המשמש כרב קונסרבטיבי ועומד בראש קהילת מוריה בחיפה, עוכב לפנות בוקר (חמישי) לחקירה על ידי משטרת חיפה. המהלך המשטרתי הגיע בעקבות פנייה אותה הגיש בית הדין הרבני בחיפה למשטרה, ובה הוראה לחקור את חיון. בפנייה, ציין בית הדין הרבני כי חיון חיתן לאחרונה בני זוג, זאת, ללא היתר הרבנות הנדרשת בדין.

פקודת הנישואין והגירושין קובעת עונש מאסר של שנתיים לכל מי שאינו נישא בידי הרבנות, או למי שערך נישואין לאחר שלא בידי הרבנות. מהמשטרה נמסר כי "מחובתה של משטרת ישראל לחקור כל עבירה שבוצעה בניגוד לחוק, ובפרט לאור החלטה מחייבת של מוסד שיפוטי מוסמך בישראל. גם במקרה זה פתחה המשטרה בחקירה לאור החלטה של בית הדין הרבני בחיפה לפיה בית הדין מורה למשטרת ישראל לחקור את הרב, לאחר שעבר על חוק העונשין ופקודת הנישואין והגירושין בישראל".

המשטרה הדגישה עוד כי "משטרת ישראל הינה רשות מבצעת הפועלת רק בהתאם להוראות החוק (הרשות המחוקקת) ולהחלטות שיפוטיות (הרשות השופטת). מכאן ראוי שכל טענה ביחס לנושא תופנה לגורמים המחליטים ולא לאלו שמחוייבים על-פי חוק לאכוף את אותן החלטות".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר כי "מדובר באדם שהשיא מעוכבי חיתון שבאותה העת היו ממזרים, דבר שהוא פלילי ואסור על פי חוק – דבר שכל יהודי יירא שמים מגנה. בנוסף התחמק מלהסדיר את הרישומים כפי שדורש החוק".

מעצרו של חיון הוביל לגינויים מגורמים רבים, ביניהם הרב בני לאו, שכתב הבוקר כי יש "לעצור את זה עכשיו" ואמר כי נחצה קו אדום. "מישהו שם מבקש לשרוף עלינו את הבית הלאומי ודווקא לקראת תשעה באב. מישהו שם לא מבין מה זה חלון זמן היסטורי חד פעמי שבו העם היהודי שב לארץ והתחיל לחיות בה. מישהו שם חושב שבאלימות חוקתית הוא יכניע את היהדות הליברלית ויעלים אותה מעל פני האדמה. ככה נראית שנאת אחים. ככה נחרב עלינו הבית בעבר". הרב קרא לשתף את הדברים כדי לעצור את האלימות.

הרב גלעד קריב עורך חתונה יהודית רפורמית מול הכנסת במחאה על המונופול של הרבנות על עריכת חתונות. (צילום ארכיון: פלאש90)
הרב גלעד קריב עורך חתונה יהודית רפורמית מול הכנסת במחאה על המונופול של הרבנות על עריכת חתונות. (צילום ארכיון: פלאש90)

גם הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל התייחס לאירוע ודרש מהיועץ המשפטי לממשלה להתערב לאלתר בנושא ולהורות על הפסקת החקירה וכתב כי "חשוב מכך – נמשיך לחתן אלפי זוגות בשנה; נמשיך ללוות עשרות אלפי משפחות ישראליות ברגעי שמחה וצער; נמשיך להציע יהדות ישראלית שוויונית, סובלנית, מכילה לציבור היהודי בישראל, נמשיך להיאבק בגל העכור של הקנאות והלאומנות, נמשיך להגשים את ההבטחה: להיות עם חופשי בארצנו.

גם בשדה הפוליטי הגיעו תגובות רבות למקרה. יו״ר מפלגת העבודה והמחנה הציוני, אבי גבאי פרסם הודעה בה נכתב כי "כאן לא איראן! המשטרה לא תהיה משטרת דת שמופעלת על ידי רבנים שחוששים מתחרות. תסבירו פנים, תכבדו נשים שמבקשות גט, תנו שירות לאנשים במקום להפעיל משטרה! קורא למפכ"ל לוודא שהמקרה הראשון יהיה גם האחרון".

גם יו"ר מרצ, תמר זנדברג הגיבה בדברי ביקורת כשאמרה ש"לא ברור מתי הפכה משטרת ישראל למשטרת דת. זנדברג פנתה לדבריה באופן דחוף לשר לביטחון לפנים לקבל דין וחשבון והוסיפה כי "המהלך הכוחני הזה לא יעצור את עשרות אלפי הזוגות שמתחתנים מכל שנה מחוץ לרבנות".

בצד הימני של המפה הפוליטית התגובות היו יותר מעורבות כשממפלגת "ישראל ביתנו" התבטאה חברת הכנסת יוליה מלינובסקי שאמרה כי "משטרת ישראל ובית הדין הרבני איבדו את זה" ותהתה על סמך איזו זכות ו"סכנה לציבור", גוררים אדם ב-5 לחקירה על עריכת חתונות שאינן תואמות את רוחן של נציגי הרבנות הראשית. חבר מפלגתה, חבר הכנסת עודד פורר, אמר כי מדובר ב""‏אבדן דרך של הרבנות הראשית, אותה רבנות שמנהלת רשימות שחורות של עולים, שפותחת בחקירת יהדות על ילדי עולים שנולדו בארץ הולכת ומאבדת מהלגיטימיות שלה. ערב ט באב, מוטב שיחזרו לעסוק באחדות ובלכידות העם ולא בפירוד, הפרדה והפחדה".

לעומתם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) טען כי הזעקה נגד המקרה היא "צביעות שזועקת לשמים!" ושאל "איפה אתם כל אותם פוליטיקאים שזועקים שבר השכם והערב נגד הפגיעה בשלטון החוק? איפה אתם המתחסדים שמסבירים לנו בשצף קצף שאסור לתקוף את המשטרה? מה קרה? המעצר היום הוא בניגוד לאג'נדה אז אפשר לתקוף את המשטרה?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!