דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסדת לוויתן

מאבק על החוף / ביהמ"ש: מאהל המחאה נגד האסדה יימשך; צה"ל: מיקום האסדה - שיקול בטחוני

הפעילים קיבלו היתר להמשך את המאהל עד סוף החודש, וממשיכים להיאבק בפן הציבורי והמשפטי | בגל"צ נחשף כי צה"ל אישר שמיקום האסדה נקבע משיקולים בטחוניים - על אף שלא נחשפו עד כה, ובסתירה להחלטות לגבי מאגרי כריש ותנין

מאהל מחאה למען הרחקת אסדת לוויתן (צילום: מאיה סייפרס)
מאהל מחאה למען הרחקת אסדת לוויתן (צילום: מאיה סייפרס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מאהל המחאה להרחקת אסדת "לוויתן", יוכל להמשיך להתקיים כחוק – כך הוסכם אתמול (רביעי) בתום דיון משפטי בבית משפט השלום בחיפה. לאחר דיון משפטי ממושך בן שבע שעות הוסכם בהמלצת השופט כי מאהל המחאה נגד בניית האסדה בחוף דור ימשיך לפעול בעשרת הימים הבאים, בסמוך למתחם העבודה של חברת נובל אנרג'י. ארגון "שומרי הבית" הגיע להסכמה עם רשות מקרקעי ישראל והמשטרה, לפיה יפונה המאהל ב-29 בחודש בצהריים. בנוסף, בוטלו צווי ההרחקה נגד הפעילים והנהגת המאבק בהסכמת המשטרה, שהורתה על הרחקתם מהמאהל בתחילת השבוע.

לפי המלצת השופט אייל דורון, שבו יוצגו "שומרי הבית" על ידי עו"ד אילן יונש, ימשיך המאהל להתקיים בסמוך למתחם העבודות של נובל אנרג'י, באזור שהוסכם בין הצדדים ולאורך מתקן טיהור השפכים במקום. משותפות לוויתן נמסר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט, שמאפשרת את המשך העבודות במתחם ללא הפרעה."

התושבים המשיכו במבצעי תליית שלטים ברחבי הארץ, וכן בדיון משפטי בבית המשפט המחוזי בחיפה. העותרות, השותפות למאבק "שומרי הבית", טוענות כי יש לבטל את היתרי הבניה שניתנו לצנרת הקונדנסט ביבשה, המהווה חלק מתכנית הפיתוח של מאגר "לוויתן". בשיחה עם "דבר ראשון" אמרה העותרת שלומית ולנסי כי "בכל 390 העמודים של תכנית הניטור הסביבתי מס' 2, אין כלום. התכנית מלאה בפרטים על תקופת עבודות הבניה וענני אבק שיעלו מהמשאיות, אבל לא כוללת בדיקות בטיחותיות הכרחיות לשגרה שאחרי הבניה. יש שם היערכות רק לסוג אחד של תקלה. בג"ץ קבע שהתכניות הללו צריכות פירוט הרבה יותר גדול, וזה לא קיים. הצנרת הזו תעבור 400 מטר מהבית שלי, אבל גם מתחת לכביש החוף, מסילת הרכבת וכביש 4".

עורכי הדין של המדינה התמקדו בטענה כי מסמך ההנחיות איננו מחייב אלא הוא בגדר מסמך המלצות, ויש לסמוך על הרגולטור שבחן היטב את התנאים הסביבתיים לפני מתן היתר הבניה. לקריאת קטע מהכרעת הדין הקישו כאן

דובר צה"ל: האסדה תישאר משיקולים בטחוניים

עם זאת, נראה גם במשרד האנרגיה לא מתכוונים לשנות את מיקום האסדה: מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי אמר בראיון לגלי צה"ל כי האסדה תוקם כפי שתוכננה מול חוף דור, ולא תורחק ללב ים מעל המאגר עצמו. זאת, בעקבות חשיפת כתבת גלי צה"ל מוריה אסרף משלישי בערב כי דובר צה"ל הודה לראשונה שמיקום האסדה נקבע משיקולים בטחוניים. בצה"ל לא פירטו את השיקולים עצמם, או את מועד קבלת ההחלטה. הודעה זו תמוהה ביותר ממובן אחד. בעבר מסרו גורמים במשרד הביטחון גרסה לפיה ההחלטה על מיקום האסדה נקבעה לא על ידם אלא על ידי משרד האנרגיה, אף כי משרד האנרגיה לא הוציא שום מסמך שכזה. משה ברק, מפעילי "שומרי הבית", אמר לדבר ראשון כי שוחח עם שר הביטחון לשעבר משה יעלון, שאמר כי לא שמע על שום שיקול בטחוני מצה"ל המחייב או מונע הקמת אסדה במיקום מסוים.

יתרה מכך, חיל הים יצטרך להגן באופן זמני של כמה חודשים על הקידוחים בלב ים, וכן על מאגר "כריש/תנין" הקטן יותר, אשר תכנית הפיתוח שלו כוללת אסדה צפה בלב ים. חיל הים עצמו החל היערכות להגנה על מתקנים אלו עוד בשנת 2012, כאשר החל בהליך רכש ספינות בעלות של כמיליארד וחצי שקלים. נכון לעת הזו, השותפים ב"לוויתן" אינם רשאים לומר מי הגורם הבטחוני שהעביר את המידע ומתי, כמו גם האם נעשה בכתב או בעל פה. תמיהה נוספת קשורה לשאלה מדוע דווקא עכשיו הודיע דובר צה"ל על אותם שיקולים בטחוניים ולא העביר את המידע הזה עד כה.

לאחר הדיווח התראיין אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, ואמר כי אין שום כוונה לשנות את תכנית הפיתוח, שהביצוע שלה נדרש ללא כל עיכוב, בכדי להגביר את בטיחות אספקת הגז לישראל. פיתוח לוויתן הוא עוגן קריטי בתכנית המשרד להתיר מעבר של 4 יחידות ייצור פחמיות ומזהמות ביותר במתחם "אורות רבין" של חברת החשמל בחדרה למצב של שימור, והחלפתן בתחנות כח מונעות בגז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!