דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסניגוריה הציבורית

דו"ח הסניגוריה הציבורית / דו"ח הסנגוריה: שימוש תדיר באמצעי ענישה קשים נגד קטינים בכלא אופק

כך עולה מדו"ח הסניגוריה הציבורית לשנת 2017 | השימוש באמצעים הקשים - שלילת ביקורי משפחה, כבילה ובידוד - למרות המחקרים המצביעים על התוצאות הקשות | שב"ס טוען בתגובה כי המשמעת מאפשרת שיקום

הכניסה לכלא אופק (צילום: משה שי / פלאש 90).
הכניסה לכלא אופק (צילום: משה שי / פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

מעל ל-70% מהקטינים שיוצגו על ידי הסניגוריה הציבורית בשנת 2017, נשלחו לבידוד לפחות פעם אחת בכלא אופק, זאת למרות מחקרים המעידים על התוצאות ההרסניות של עונש זה על קטינים,  כך עולה מדו"ח סיכום הפעילות בשנת 2017 שפרסמה היום (ראשון) הסנגוריה הציבורית.

שלילת ביקורי משפחה, כבילה ובידוד של קטינים

דו"ח הסנגוריה מעלה ממצאים ראשוניים, ומטרידים ביותר, על שימוש מוגבר באמצעי ענישה כלפי אסירים קטינים בכלא אופק. בין העונשים בהם נעשה שימוש תדיר נמצאו שלילת ביקורי משפחה, כבילה ובידוד – כל אלה עונשים פוגעניים ביותר כלפי קטינים.

עונש קיצוני נוסף, בו נעשה שימוש רב תחת חסות החוק הוא עונש הבידוד. מבדיקה שערכה הסניגוריה, נמצא כי עונש הבידוד הוטל על מעל ל-70% מהקטינים שיוצגו על ידה בשנת 2017, כאשר נגד רובם נעשה שימוש בעונש הבידוד יותר מפעם אחת. בכלא אופק עלו גם נתונים המעידים על שימוש מרובה בכבילה פיזית של האסירים כאמצעי ריסון. מחקרים שבוצעו בעולם מלמדים כי מדובר באמצעי ענישה פוגעני ובלתי יעיל ביחס לאסירים קטינים. מחקרים מעלים כי אף שהייה קצרה בבידוד מייצרת תסמינים של דיכאון, פרנויה, חרדה ואף הזיות ופסיכוזה. בנוסף, החזקה בבידוד נקשרה לעלייה במקרים של פגיעה עצמית.

שאלה נוספת נוגעת למידת ההלימה בין חומרת המעשים בגינם נשפטו הקטינים, לבין עוצמת העונש והפגיעה שהוא עלול לגרום. הסניגוריה מצאה כי קטין שסרב להסתפר נענש בחמישה ימי בידוד ובנוסף בשלילת ביקורים למשך חודש. במקרה אחר, נענש קטין שאיים בפגיעה עצמית וביצע חתכים בידיו בחמישה ימי בידוד (זאת אף שכאמור בידוד עשוי להגביר עד מאוד את המצוקה הנפשית והסיכון לפגיעה עצמית של קטינים). קטין אחר, שסרב לצאת למסגרת החינוך בכלא, נענש בחמישה ימי בידוד, ושני קטינים שדפקו על דלת התא נענשו אף הם בחמישה ובשלושה ימי בידוד. קטין אחר, שזרק נייר על שולחן המורה נענש בשלילת ביקורים לחודש.

משירות בתי הסוהר נמסר כי "ב'אופק' נמצאים האסירים המורכבים ביותר שמהווים את 'הקצה' של הנוער העברייני במדינת ישראל. בדו"ח הסנגוריה המדובר מצוין: 'במהלך השנה ביצעו נציגות של הסנגוריה הציבורית ביקור רשמי בכלא אופק. המבקרות התרשמו ממחשבה מעמיקה ומאמצים רבים שמשקיע צוות בית הסוהר בשיפור תכניות השיקום, החינוך והפנאי'.

"שב"ס רואה בכליאה של נוער עברייני מרכיב ייחודי הדורש תשומת לב מיוחדת ומותאמת. כחלק מכך, אושרה השנה תורת הניהול של 'אופק' כבית סוהר ייחודי, המחייב גישה ותשומות מתאימות המכוונות לשיקום הנערים וחזרתם לחברה ולקהילה.

"יחד עם זאת, מאז 2015 נרשמה ירידה של 85% בהיקף האירועים השליליים בבית הסוהר, הודות לפיקוד בית הסוהר, לתפיסה מותאמת ולפעולות נכונות שנעשו.
בשנים האחרונות ישנה הקפדה מיוחדת בנושא השיקום והרוב המוחלט של האסירים משתלב במסגרות החינוך מדי יום בבית הספר ב'אופק' ובמסגרות הטיפוליות השונות, שהיקפן עלה בעשרות אחוזים.

"על מנת לממש את תכניות הטיפול והשיקום לצמצם את היקף החזרה של האסירים לפשיעה, נדרשת הקפדה על סדר יום ועל משמעת, עובדה שמחייבת גם שימוש בענישה במידת הצורך. הבידוד הוא כלי ענישה שנמצא בשימוש אך ורק במקרה הצורך, לפרקי זמן קצרים מאד, תחת הקפדה על נהלים ברורים. יצוין כי במקרים רבים, מתוך גישה חינוכית וניהולית, ניתנת הקלה בעונש על ידי פיקוד בית הסוהר עוד לפני סיום העונש.
כחל מהתפיסה יוזמים בשב"ס אין ספור תכניות ופרויקטים שנועדו להתמודד עם בעיות יסוד של האסירים ובהם: מרכז קשב חדשני להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז, תכנית לגיוס אסירים-נערים משוחררים לצה"ל ולהשתלבות במכינות קדם צבאיות – תכנית שהביאה כבר לגיוס מספר אסירים-נערים לשירות בצה"ל ועוד תמשיך – וכן תכניות טיפול שונות חדשניות, מסלולי הכשרה מקצועית ועוד.

"בבית הסוהר 'אופק' משרתים אנשי סגל מקצועיים ומנוסים המבצעים משימה קשה, מורכבת וסיזיפית, ומבצעים את משימתם הביטחונית, החברתית והאנושית באמונה ובמסירות ראויים לציון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!