דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הכללות, סטיגמות ופרדיגמות

אנחנו חיים בעולם מורכב. עולם שמתבסס על אמיתות שחלקן, מקומן לא איתנו.
למשל: יש דרג ויש זרג. רוב בני האדם חיים את המשפט הזה באופן דיפולטי, כך הם חונכו. מי שפחות חשוב מרגיש באופן עצמוני שמגיע לו פחות. למה? ככה.
לרוב הציבור בעולם כולו ברור שלעשיר והחשוב מגיע יותר. חלק מקטרים על זה ללא הפסק וחלק מקבלים את זה כעובדה, אקסיומה, נצר הבריאה.\

לי יש באג, באג רציני. אשמים בו עמי ורות רביד, הוריי עליהם השלום שחינכו אותי :"טוב שם משמן טוב". כך גדלתי. לא מכבד עשירים, לא מכבד בכירים, לא מכבד חשובים. מכבד את מי שראוי לכבוד. זה חתיכת באג רציני לחיות איתו בחברה האנושית שלנו. זה לא קל, זה סבל. אבל כך אני חי כבר 47 שנים ולא יכול לקבל כל התנהגות אחרת, ושמתי לי למטרה לעקור מן השורש את המשפט: יש דרג ויש זרג.
ב-SAP ובהסתדרות תחילה ואח"כ בכל מקום אחר הסובל מהנגע הרע הזה.

לפני כשבועיים השתתפתי בפאנל ועדי עובדים בכנס בגני התערוכה. השתתפו בפאנל גם חברי היקר מודי גת, יו"ר ועד מגדל, ד"ר סספורטס אם איני טועה, קונפינו מההסתדרות הלאומית, השופטת בדימוס אורנית אגסי וטלי חרותי סובר מדה מרקר. טלי יצאה בהצהרה, בהכללה נוראית המבוססת על סטיגמות הקיימות במדינת ישראל שנים: כל הוועדים מושחתים, כן גם אתם, מודי וגד. מודי מיד החל להגיב ואני פחות. למה? כי מדובר בהכללה מטופשת מאין כמוה.

מושחתים יש בכל מקום. יש בני אדם מושחתים ויש שאינם. יש מנהלים מושחתים, ראש ממשלה לשעבר, חברי כנסת, עיתונאים, אנשי צבא וגם חברי ועדים.
אבל יש המון שאינם כאלה. לכן ההכללה הזו היא מטופשת ומיותרת מאין כמוה. על החברים שלי בארגון העובדים של SAP אני יכול להעיד בפה מלא שאינם מושחתים.
הגישה הישראלית שוועדי עובדים הם מושחתים נוצרה בעיקר על ידי התקשורת. נכון, יש מושחתים. אבל ב-4 השנים האחרונות למדתי עד כמה יש שחיתות גם בצמרות שאינן ועדי עובדים לחלוטין, הרבה יותר מכל מקום אחר. כי נכון, הכוח משחית וצריך מאוד להיזהר ולהישמר כדי לא להיות מושחת.

האמירה של טלי היא אמירה אומללה של עיתונאית טובה שלעיתים מדברת שטויות.
ארגוני עובדים הם חובה במדינה דמוקרטית ונכון, אני אופוזיציונר בהסתדרות, אבל זה לא אומר שאני לא חושב שמדובר במוסד סופר חשוב ולכן אני עמל יום יום כדי לעשות אותו ארגון עובדים טוב יותר. זו לא משימה קלה, משימה שכרוכה בסיכון רב והקרבה עצמית, אבל פאק איט, באנו לעבוד ולא לפחד.

הכללות זה דבר רע, אבל אכן קשה לשוחח בלי הכללות. סטיגמות זה דבר נורא, תשחררו את הראש, תגלו דברים חדשים, למרות שהמתנגדים שלנו תמיד יגררו אתכם לתוך הסטיגמות וישתמשו בהן. צאו מכל הפרדיגמות עליהן חונכתם ושחררו את המוח, כי המוח הוא כמו מצנח, הוא עובד הכי טוב כשהוא פתוח, ותאמינו לי שבתור צנחן לשעבר אני יודע על מה אני מדבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!