דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת האזרחים בסוריה

מזרח תיכון חדש / האם ההתחממות ביחסי נתניהו-פוטין מעידה על שינוי מערך הבריתות במזה"ת?

על-פי דיווחים של מקורות בממשל טראמפ, נשיא ארה"ב רק עודכן בפרטי תוכנית ההסדרה בסוריה, אליה הגיע נתניהו ופוטין בפגישתם | אם זה נכון, מדובר בשינוי מהותי במיקומן של המעצמות במזה"ת - ופתח אפשרי לנסיגה ישראלית מהגולן

נשיא רוסיה פוטין, רה"מ נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci ולע"מ)
נשיא רוסיה פוטין, רה"מ נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ (AP Photo/Evan Vucci ולע"מ)
שי ניר

פוטין וטראמפ דנו בהלסינקי בהסדרה העתידית הסורית בהקשר הישראלי לאחר שנתניהו ופוטין סיכמו את הפרטים. כלומר, טראמפ עודכן רק לאחר הסיכום. האם זה מבטא שינוי ביחס הישראלי לחסות הצבאית האמריקאית וכי יש עכשיו עדיפות לחסות הצבאית הרוסית? הסדרה המקפלת בתוכה נסיגה ישראלית אפשרית מרמת הגולן.

בפגישת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בהלסינקי בשבוע שעבר אימץ הראשון הסכם רוסי-ישראלי להחזרת השליטה של משטר אסד ברמת הגולן הסורי תוך התבססות על הסכם הפרדת הכוחות משנת 1974, הרחקת הכוחות האיראניים מגבול ישראל למרחק של כ-80 ק"מ וחופש פעולה צבאי ישראלי נגד ניסיונות התבססות איראניים במרחב. כך פורסם במאמר דעה של ג'וש רוגין בוושינגטון פוסט, המתבסס על שיחות עם מקורות מתוך ממשל טראמפ. רוגין חושף במאמרו גם שינוי אפשרי, אולי אף היסטורי, במארג הכוחות האזורי ובכל הקשור ליחסי ישראל-ארה"ב והחסות הצבאית המסורתית אותה מעניקה ארה"ב לישראל. לדברי רוגין, בביקורו האחרון במוסקבה סיכם נתניהו יחד עם פוטין את פרטי העסקה ורק לאחר מכן עדכן את טראמפ בפרטיה. לאחר מכן פוטין חזר על אותם פרטים בפגישתו עם טראמפ.

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ וראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין בהלסינקי, פינלנד (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ וראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין בהלסינקי, פינלנד (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais).

"שוחחנו על ישראל וביטחונה ופוטין מאוד מעורב עכשיו איתנו ובשיחות עם ביבי נתניהו עובדים על משהו סביב סוריה. באופן ספציפי ובהתייחס לביטחון וביטחון לטווח ארוך של ישראל", כך אמר טראמפ בהצהרה לתקשורת שמסר בבית הלבן ביום רביעי בשבוע שעבר ושעסקה בעיקר בניסיון של הבית הלבן "לנקות" את הסערה הפוליטית והציבורית שנגרמה בעקבות ההצהרה המשותפת לטראמפ ופוטין בפסגת הלסינקי בשבוע שעבר בה הטיל טראמפ ספק בחשדות במעורבותה של רוסיה במערכת הבחירות לנשיאות. הצהרה זו גררה אחריה ביקורת חריפה מצד רפובליקנים ודמוקרטים והכריחה את הנשיא להודות, באופן פומבי ונדיר, בטעותו.

במאמרו מציג רוגין תמונת מצב בה נתניהו, בביקורו במוסקבה לפני שבועיים, הגיע להסכם עם פוטין בהסדרה הסורית כפי שהוזכר למעלה ורק לאחר מכן עדכן את הנשיא טראמפ בפרטים. מקור בממשל טראמפ, שמודה שאינו מכיר לפרטים את שהתרחש בפגישת טראמפ-פוטין, אומר כי טראמפ "לחלוטין בעניין" של הסכם נתניהו-פוטין על סוריה.

בהתייחסותו של פוטין לשיחתו עם טראמפ על ההסדרה הסורית כי יש להביא את האזור "לחזרה מלאה" להסכם הפרדת הכוחות משנת 1974 הציג פוטין את ההסכם כמתווה לשמור על ביטחונה של ישראל ולתקן את יחסיה של ישראל עם משטר אסד.

צבי האוזר, מזכיר הממשלה לשעבר, אמר ל'דבר ראשון' כי אינו מבין את הדבקות הישראלית בהסכם ההפרדה עם סוריה משנת 1974 כפתרון להסדרה עכשווית עם סוריה שכן זה מגלם בתוכו את האפשרות, ולו ברמז, לנסיגה ישראלית אפשרית מרמת הגולן. האוזר בדבריו מדגיש כי ההסכם מבוסס על החלטות מועצת הביטחון של האו"ם 338 ו-242 הדורשות נסיגה של ישראל משטחים שכבשה בשנת 1967 וכיבוד השלמות הטריטוריאלית של סוריה. "אין פרשנות ישראלית המתיישבת עם אימוץ עקרונות 242 ו-338 בכל הקשור לגולן אלא אם משהו מקפל בתוכה אפשרות ירידה מהגולן או נסיגה מחלקו. נדמה לי שלא לזה מתכוונת ההנהגה הנוכחית. לכן הדבר ראוי להבהרה ובדחיפות", דברי האוזר. בהתייחס לשאלת 'דבר ראשון' האם בפנייתו של נתניהו לפוטין ועדכונו של טראמפ רק לאחר מכן ניתן לראות כי ישראל איננה מדינת חסות צבאית אמריקאית יותר באזור אמר האוזר כי זה " לא בטוח שזה סדר הדברים ובכל מקרה אני לא מייחס חשיבות למרכיב זה של הדיווח החדשותי".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!